1

Finns det någon fin formel för att räkna ut det teoretiskt mest effektiva lyftet i förhållande till ventilstirlek. Självklart är flödesmätning av toppen det bästa, men jag gillar formler ICQ/ab

Annars är jag nyfiken på framförallt vilket lyft som är max på org insugsventilerna. Dvs 35 och 33mm

2

Min erfarenhet säger att ca 13mm lyft på en originaltopp är ett bra förhållande mellan ventilstorlek och effekt. Sen går skalan uppåt med ökad ventilstorlek och större toppar upp mot 15mm lyft. Rena racemotorer har naturligtvis mer lyft med stora ventiler typ 50mm insug. Sen har ju borr en stor inverkan på lyft och effekt. jag fick bättre flöde på 85,5 borr med 39mm ventil än med 40mm. En annan fråga som sällan diskuteras är behöver man lika mycket lyft på avgas då ventilen är mycket mindre. Vore kanske bättre med mer duration på avgas en max lyft. Om detta kan säkert de lärda debattera en stund.

3

Jag ställde ungefär samma fråga på detta forum, och vi kom fram till, ifrån gamla "trimhandböcker", att 25% lyft av ventildia är bra... ;-)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7594

4

Att ha olika duration på insug/avgas har t.ex. Engel ägnat sig åt(i många år): FK98.
Ett annat trick som praktiserats är att köra olika lyft på insug/avgas(1,5/1,4).

5

Man kanske t o m skulle kunna "splitta" ett 1,25 . 1 vippställ med original 1,1 . 1 vippor på avgas (och då få TVÅ st !) ? -)

6

mettis skrev:

Man kanske t o m skulle kunna "splitta" ett 1,25 . 1 vippställ med original 1,1 . 1 vippor på avgas (och då få TVÅ st !) ? -)

eller 1,3 och 1.0  ICQ/ab

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

"om man så har" som Kajsa Warg sade....

1,0 sitter ju i 34Hkr, men "1,3...." ?

8

1,3:1
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=1575

1,3:1
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=1497

9

Sen lirar ju inte dom vipparmsbryggorna med varandra..  ICQ/ae

10

mettis skrev:

"om man så har" som Kajsa Warg sade....

1,0 sitter ju i 34Hkr, men "1,3...." ?

Typ 4 (1700 cc)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
mettis skrev:

"om man så har" som Kajsa Warg sade....

1,0 sitter ju i 34Hkr, men "1,3...." ?

Typ 4 (1700 cc)

Försökte för länge sedan använda typ4 1,3 : 1 vippor i typ1... Inget stämmer - annan vinkel mot ventilen och annat hål för axel mm ,-(

Skulle vilja se den som lyckats, utan att ha maskinpark.....

12

Det är bara insugen som funkar sen är det att sätta in en bustning och svarva av bredden 2mm
Det ligger sådana in någon låda får vell ta ett foto på dom  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

PPRMicke skrev:

Det är bara insugen som funkar sen är det att sätta in en bustning och svarva av bredden 2mm
Det ligger sådana in någon låda får vell ta ett foto på dom  ICQ/ab
/// Micke

Det här va intressant! Jag har en massa vippor från bussmotorerna 2L (fyrkantsport avg) har dessa 1,3 eller 1,25... Såg ut att va mer än 1,1:1 iaf?

14

Det finns ett gäng olika beroende på årsmodel  Tror det var förmycket vinkel på 2l  Den fränaste som jag har mätt var 1,35  ICQ/ab på 1800cc men det är förstor vinkel att använda i en typ1a 
Mycke av denna info fick jag av brosson (RIP)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Mätte på en vippa (grovmätt får man nog säga) och skulle nog säga att det va närmre 1,35:1 men insåg snappat att det inte skulle funka då justerskruven hamnar för långt över ventilen så bryggan skulle behövas flyttas ner ca 2mm för att det skulle funka....  Default/hmm 
Synd man inte har maskinpark.

16

så här kanske  1,1 & 1,3
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN1144.jpg

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

PPRMicke skrev:

så här kanske  1,1 & 1,3
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN1144.jpg

Skulle va intressant med en bild när dom är monterade på en topp ICQ/ag

18

Här en annan variant på vippor, de är från en 60-tals Formel Ve-motor. Historien bakom är att det före -70 bara fick användas original kamaxel i FVe. Bror Jaktlund som var Racing Plasts motorbyggare låg ofta steget före reglementet och fixade lite extra lyft genom att stuka vipporna, med en grovmätning får jag ca: 1,28:1. Reglerna ändrades därefter med något i stil med ”värma, sträcka och böja eller på annat sätt ändra från ursprunglig form är ej tillåtet”  ICQ/ab

Post's attachments

vippa small.jpg, 357.31 kb, 612 x 816
vippa small.jpg 357.31 kb, 166 downloads since 2015-01-22 

vippab small.jpg, 431.39 kb, 612 x 816
vippab small.jpg 431.39 kb, 153 downloads since 2015-01-22 

19

Allt som inte är förbjudet är tillåtet sa Smokey.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

"Det enkla är det svåra..." brukar man säga ?

Genialiskt i all sin enkelhet, menar jag. -Ger kanske ett par hkr på en standardmotor ? -)

Sedan vill jag påminna de som åker 1200:a 34hkr att vipporna på denna motor har 1 : 1 - byt till 13-1600:a vippställ som har 1,1 : 1....

21

Folk har ju fantastiska idéer och lösningar ibland. ICQ/ab
På tal om formelvee, hörde för ett tag sen tillbaka att man värmde org kammen och vred nockarn. Någon som vet något om det?

22

Det låter som en skröna. ☺

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Skulle inte bli förvånad om någon provat, men mindre troligt att det funkat ICQ/ab
Jag vet en som gick till pappans smidesverkstad och svetsade på nockarna... den startade inte ens  Default/lol

24

niklasg skrev:

Folk har ju fantastiska idéer och lösningar ibland. ICQ/ab
På tal om formelvee, hörde för ett tag sen tillbaka att man värmde org kammen och vred nockarn. Någon som vet något om det?

Nu vet jag inte hur kammarna är tillverkade på en typ1 men jag felsökte en gång en golf 1,4 och eftersom denna var ett riktigt problem barn som varit på många verkstäder innan,  kontrollerades följande: kompression, tändsystem,  insprutning och allt fungerade , skulle enligt alla regler fungera, men den hade en fruktansvärt dålig tomgång

Kontrollerade kaminställning osv eftersom den gick som en bil med för vass kamaxel men kaminställningen var korrekt

Jobbade vid tillfället på en Bosch verkstad och av Bosch tekniker i Tyskland blev jag ombed att kontrollera om någon av nockarna hade vridit sig på kamaxeln eftersom man hade haft problem med detta på några kamaxlar i Tyskland (tydligen var nockarna pressade på kamaxeln)

Nu tror jag inte att man kan "värma" dessa nockar och flytta dom för att få en bättre kam men jag låter detta vara osagt

Tyvärr fick jag inte tillfälle att kontrollera om nockarna verkligen hade flyttat sig eftersom kunden valde att sätta i en beg motor med lägre miltal i bilen istället( detta gjordes inte på en verkstad utan av ägarens kompis pga kostnaden) så jag fick aldrig möjligheten att demontera den gamla motorn ock kolla, var dock grymt nyfiken  Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

25

rpb-mannen skrev:

Här en annan variant på vippor, de är från en 60-tals Formel Ve-motor. Historien bakom är att det före -70 bara fick användas original kamaxel i FVe. Bror Jaktlund som var Racing Plasts motorbyggare låg ofta steget före reglementet och fixade lite extra lyft genom att stuka vipporna, med en grovmätning får jag ca: 1,28:1. Reglerna ändrades därefter med något i stil med ”värma, sträcka och böja eller på annat sätt ändra från ursprunglig form är ej tillåtet”  ICQ/ab

Kan inte annat än älska dessa fix ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!