1

Ja som rubriken antyder, vad ska man tänka på och se till att ha köpt vid återmontering av en "svinglåda"? (I detta fall i en splittbuss) Jag har nya packningar till drivaxelrören, packboxar till hjullagren, samt på inrådan "packning på tub" till lagerhusen (enligt inrådan).

Olja vet jag att jag behöver komplettera med, men om jag skulle glömma det så står jag inte i sjön, kan ju montera ändå och fylla på senare.

Ska köra ett mekrace med detta framöver och vill inte stå utan delar då.

Är det något mer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

-Skulle väl vara friska växellådsgummin (fästen) då.... ?
(de bakre är hårdare än typ1)

3

Bakre vxl.fäste Typ 2: 211301263B
Drivaxeldamasker(111501151T)? Passa på och sätt dit nya HELA(inga delade/skruvförband)!
Ska inte ha ett par förstärkningsringar, så det blir tätt(se bif bild. Pinnskruvar ingår)?
(allt ovan finns i lager)

Mats
0705-69 33 43

Post's attachments

6-kant Föstärkningsringar - 30.JPG, 103.14 kb, 768 x 576
6-kant Föstärkningsringar - 30.JPG 103.14 kb, 135 downloads since 2015-01-21 

4

Ja växellådsfästen var kanske en god idé.

Men de hela damaskerna, hur man får på dem har alltid varit lite av ett flaskskeppsmysterium för mig. Kollade en video på YT nu och det verkar som att det kan vara bra att ha någon extra om man misslyckas. Men tänkvärt att göra det "rätt" nu när drivaxlarna ändå är lösa från lådan. Tidigare hade jag skruvade damasker och inga problem med dessa, men det ser ju klart bättre ut om det ser ut som original. Bara gummit håller hög kvalité så man slipper byta snart igen, det är ju tyvärr vanligt med just undermåligt gummi på dagens eftermarknadsgrejer.

Förstärkningsringar vad har man de till? Och hur kommer det sig att den ena är delad och den andra är hel? I vilken ordning monteras dessa? Längst ut eller som ett mellanlägg?

Och slutligen, efterom du verkar erbjuda dig; Vad vill du ha för kalaset?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Monteringen: se till att det inte finns några gradet på "trumpeten", sätt "trumpeten" i skruvstycket, smörj "trumpeten" med vasselin, vänd ut och in på damasken och smörj insidan av damasken, trä den stora diametern av damasken över "trumpeten". två skruvmejslar(obs! INGA grader på mejslarna!): bänd över trumpeten, lite åt ena, sen andra hållet.. (har du en kompis som hjälper till att dra är det lättare). Vänd tillbaka damasken: klart. tid: mindre än 5 min.
Detta kräver att damasken är av god kvalitet(original)! Klarar damasken denna montering lär den väl hålla resten av bilens livstid?
Förstärkningsringarna sätts utanpå 6-kantsbrickan som håller drivaxelröret("trumpeten") mot vxl. Längre pinnskruvar medföljer.
Välj antingen den delbara varianten(som inte kräver demontering av drivaxelröret(pressas isär), eller den hela varianten. Trycket på kalotten(6-kantsbrickan) blir oftast högre än originalförbandet och brukar kräva 1 packning mer(4 istf. 3). Betänk att detta förband nästan tar upp all sidokraft ibakvagnen av bussen(ex.vis vid kurvtagning). Lämpligt är att kolla att kalotterna(6-kantsbrickorna) är plana(går att rikta hjälpligt. Brukar bli dragningar vid hålen för M8-pinnskruvarna. Här hjälper verkligen förstärkningsringarna till att få det tätt).

Främre vxl.fäste Typ 2: 211301265A 189:-/st
Bakre vxl.fäste Typ 2: 211301263B 109:-/st
Drivaxeldamasker(111501151T) 195:-/st
Förstärkningsringar m pinnskruvar: 780:-/par

6

Tack för det fina svaret. I videon jag såg, hade man även värmt upp damaskerna i vatten (för att de skulle gå att töja lättare antar jag), du utelämnade det, anser du att det inte behövs, eller kan det vara en bra hjälp?

Motorfästena du listar, passar de för typ1-låda i splitt? Jag är lite osäker själv på vilken modell som är rätt då det var ett par år sen jag monterade lådan ursprungligen. Noskonen är ju förvisso original från splitten, men de bakre fästena är väl desamma? Om inte vad skiljer?

Det verkar ju enklare att använda de delbara förstärkningsringarna om man måste pressa isär drivaxelrören för jag har inte den utrustningen. Gissar att de inte är stora nog att trä på från "hjulsidan", där stötdämparfästet ställer till det? Har man kunnat sluta sig til någon skillnad mellan de två modellerna, eller är det en fråga om smak?

Tacksam för att du står ut med mina frågor!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Har aldrig värmt/kokat några damasker, behövs inte. (Tror inte verket gjorde så heller. (Fegis eller dålig kvalitet?))

Främre fästet passar i Typ 2 60-67 (Typ 1/2 är utvändigt(läs: fästen) samma vxl., under den aktuella perioden.)
Ja, de bakre fästena är samma utformning på Typ 1/2(under den aktuella perioden), men Typ 2 bakre gummi är "styvare" än Typ 1. Typ 2(bakre gummifästen) är ju därmed intressanta för den som håller på med "inspirerande bil körning.. ". (Gjorde en mätning: Typ 2: 75 shore, Typ 1: 45 shore(?), ialf. i det häradet.)

Använd de delbara, om du inte vill pressa isär rören. De delbara fungerar lika bra(JA, det är klart det är bättre med en HEL ring(!)). Vitsen är att fördela kraften från skruvförbandet över den tjocka förstärkningsbrickan(8mm). Delningen är inte sågad, utan ringarna(halvorna) är skurna med precision: tight passning.
När man ändå byter 6-kantsbrickorna(kalotterna) kan man ju tänka på att sätta dit hela förstärkningsbrickor.

Papperspackningar finns i 2 tjocklekar för shimsning av drivaxelrören(6-kantsbrickan/kalotten): 0,2(VW std. 111501131), 0,1 (111501133): 10:- /st (lämplig sats, när förstärkningsbrickor anv.: 10st 0,2 , 2st 0,1)