Det är ju ganska enkelt att räkna på.. man tar det ökade slaget delat med 2 samt skillnad på kolvbultshöjd (om man byter till B-kolvar eller annat än A).
74 - 69 = 5 / 2 = +2,5mm längre ut kommer kolven hamna i TDC med originalstakar. Då kan man lägga shims under cylinder för att justera squishspalten. Detta med A-kolvar som har kolvbultshöjd 39,6mm
Tar man B-kolvar som har kolvbultshöjd 35,5mm (har jag för mig) så blir det
74 - 69 = 5 /2 = +2,5 (-4,1) = kolven kommer 1,6mm längre in vid TDC.
Använder du sen tex 5,5" vevstakar så gör de att kolven hamnar 2,7mm längre ut i TDC än med 5,393 (5,4") vevstakar.. tillsamans blir det 1,1mm längre ut. På en standardmotor är sqishspalten 1,4mm så du skulle behöva 1,1mm shims för att få std squish.