1

Går det att använda standard vevstakar till vevaxel med 74mm slag, utan bearbetning någonstans (T1-motor) ?
Och vad är längden på en standard stake i mm och gärna i tum?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Längden är 137 mm eller 5,3937".

Här finns info angående bearbetning. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … w=previous

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

germanbug skrev:

Går det att använda standard vevstakar till vevaxel med 74mm slag, utan bearbetning någonstans (T1-motor) ?
Och vad är längden på en standard stake i mm och gärna i tum?

Ja,det funkar utan problem

4

Det är ju ganska enkelt att räkna på.. man tar det ökade slaget delat med 2 samt skillnad på kolvbultshöjd (om man byter till B-kolvar eller annat än A).

74 - 69 = 5 / 2 = +2,5mm längre ut kommer kolven hamna i TDC med originalstakar. Då kan man lägga shims under cylinder för att justera squishspalten. Detta med A-kolvar som har kolvbultshöjd 39,6mm

Tar man B-kolvar som har kolvbultshöjd 35,5mm (har jag för mig) så blir det

74 - 69 = 5 /2 = +2,5 (-4,1) = kolven kommer 1,6mm längre in vid TDC.

Använder du sen tex 5,5" vevstakar så gör de att kolven hamnar 2,7mm längre ut i TDC än med 5,393 (5,4") vevstakar.. tillsamans blir det 1,1mm längre ut. På en standardmotor är sqishspalten 1,4mm så du skulle behöva 1,1mm shims för att få std squish.

5

Tackar för snabbt och bra svar!

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

Beroende på vilket borr man använder sig av så är det olika kolvbultshöjd, iaf så länge vi pratar Mahle. Av någon outgrundlig anledning så har 90,5 en annan höjd på sina A-kolvar.
Sen är cylindrarna olika för 94 mm är längre än sina mindre bröder.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Jag läste också det någon gång.. har för mig det skulle va 34mm på 90,5/92 och 35,5 på 94, vad gäller B-kolvar då. Det är alltid bäst att mäta och räkna sig fram när man bygger. Vet tex inte om det skiljer på andra märken tex AA performance.

Kan inte komma på någon annan orsak än att det är vanligare att man använder längre vevstakar till 92x82..?

På sätt och vis är det dumt.. men det känns som att det inte är så länge sen man kom på att man vill bygga motorn så smal som möjligt.. och det är ett tag sen cylinder/kolv-modellerna togs fram..

8

Då ska jag försöka att se om det går att kolla upp vilken kolvbultshöjd det är. För mina 90.5 är just Mahle, vad jag kan minnas. Och sen om det är sk. "A" eller "B"... det har jag ingen aning om...
Och att mäta dessa är lite svårt, då de sitter i min nuvarande maskin just nu.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Nu har jag kollat med CSP, där jag köpte min cylindersats förut. Och det svar jag fick på frågan är: Kompressionshöjden är 39,6 mm

... om det kan hjälpa något...?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

10

I så fall är det A-kolvar, kompressionshöjd är detsamma som kolvbultshöjd..

Då är det enklaste ju att följa det första exemplet.

74mm slaglängd = kolven 2,5mm längre ut vid TDC, med original vevstakar använd shims under cylinder för önskad squishspalt.

11

Tack, det låter bra det! ICQ/ab
Då är det samma tanke och funderingar som jag hade innan. Och det bygger heller inte så mycket på den totala motorbredden heller. Så 2.5mm/sida fungerar bra ändå.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983