Det är under kontroll 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » VW 1303 (R)S, 1973 - Germanlook
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det är under kontroll 
Det är under kontroll

Nu lär det dröja en massa månader innan det är en sån där varm och go cruisingkväll igen, som det var denna fredagskväll i Juli 2014... då det var Nostalgidagarna i Säter.
Dags för en liten uppdatering så här i höstmörkret...
Och det är lite om den kommande motorn som just nu är under uppbyggnad. Planerat motorbyte om 2 år ungefär 
Ny vevaxel och nytt, lättat svänghjul. Och dessa har jag nu fått ihopballanserat med varandra, hos PPF i Krylbo.
Nu den här årstiden när det är som mörkast så är verksamheten lite på lågvarv. Men lite händer det ändå:)
Har fått tag i fina svarta orginalpaneler till insidan av dörrarna och baksätet. De är näst intill i nyskick!
Panelerna som jag hade innan var av modellen "home-made". För då jag köpte bilen -94, så var panelerna som satt i dörrarna, ändrade för att ha högtalare monterade. Men det var och är inte min grej, så de åkte ur och nya tillverkades. Men har ett tag nu börjat längta lite efter en uppsättning fina orginalpaneler.
Motorbygget rullar på som planerat. Och vevaxeln är snart klar för iläggning i blocket.
Samtidigt så går man och klurar lite på några detaljer som endera ska ändras helt eller göras om till det bättre. 
Dörrpanel före...
... och efter...
Mycket bättre, det är dom som har suttit i den ljusblåa som var till salu här på Boxerville, eller?
Riktigt fina dörrsidor, ett klart lyft för bilen 
Mycket bättre, det är dom som har suttit i den ljusblåa som var till salu här på Boxerville, eller?
Ja, det kan stämma.
Riktigt fina dörrsidor, ett klart lyft för bilen
Ja, det blev riktigt bra med de. Och de är i riktigt bra och fint skick alla fyra paneler. Trodde nästan att det skulle vara svårt att få tag i fina paneler nu för tiden, som inte är söndersågade eller fuktskadade.
Den är grym!!!!!!!!!
Man tackar så mycket!! 
Ja, den formar sig sakta men säkert åt rätt hall
Men det tar sin lilla tid...
En liten miniuppdatering om hur det går med den nya motorn...
Efter en tids väntan på att få hem delar, då de har varit slut, så börjar det att ramla in lite igen nu. Senast är en ny kam (W100), lyftare och lite annat smått.
Så med de nya lagren på plats var det bara att passa in kamaxeln.
Justerat axialspelet på det två lagerhalvorna:
Den nya CB 74mm vevaxeln väntar bara på sina nya vevstakar. Sen är det dags för iläggning på riktigt. 
Har bytt ut orginalfjädrarna till bagagehuven, till gasdämpare istället. Nu öppnas och stängs huven helt tyst (nästan) och mjukt med bara ett litet pys...
Inget gnissel här inte...
Jag hittade gasdämparna hos Paruzzi: http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=23& 
Snyggt!
Vad är det för styrka på dom? Tror jag har 200N kolvar på mitt hemmabyggda kit, funderar på att gå upp lite i styrka...
Snyggt!
Vad är det för styrka på dom? Tror jag har 200N kolvar på mitt hemmabyggda kit, funderar på att gå upp lite i styrka...
Jag vet faktiskt inte, för det står ingenting i sifferväg på de...
Men det blev lite "lyxigare" och mordernare känsla med dessa än de gamla gnissliga spiralfjädrarna. 
Renoverade och bearbetade orginalstakar med nya bussningar i lilländan...
... och här en färdig och ny vevaxel! 
Bra där! 
Nu är halva motorn klar. Så nu kommer jag inte längre än såhär för stunden, eftersom jag måste ha delar från min nuvarande motor som sitter i bilen. Men detta skulle vara och är planerat lite som ett långtidsprojekt i alla fall 
... lite skillnad från den oljiga högen som den såg ut från början...
Det är lite glest med uppdateringar här i tråden den här årstiden. Det lilla som är just nu är att nya framdäck är inköpta och så småningom ska de gamla hårda "puckarna" bytas till nytt och mjukt.
För övrigt så väntas en ny säsong med finns väder och soliga dagar för en massa mil i bilen:)
Årets första träff och utställning inkl. cruising, börjar den 9 Maj, då det är vårmönstring i Lindesberg!!
Dags att leta fram polértrasorna igen! 
Väl mött! 
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » VW 1303 (R)S, 1973 - Germanlook
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.