Tänkte försöka att dela med mig min renovering och den fortsatta utvecklinegn av min VW 1303 från 1973.
Bilen köptes på annons sommaren 1994 i Lima, i västerdalarna. Den syntes ganske tydligt på håll när jag och min far började närma oss byn. För med den ärtgröna färg (Cliff grön) så var den inte svår att missa. Den var både körbar, komplett och besiktad vid köptillfället.
Men efter att ha börjat kika om kring som under golvmattorna och på diverse ställen så beslutade jag med att göra något åt det. Bilen ställdes av, och mot höstkanten samma år, så var den “lilla” renoveringen igång.
Våren -95:
Som för de flesta så skulle det bara lagas lite rost här och där, och sen inte så mycket mera. Men så blev det naturligtvis inte.
Bilen plockades ner helt i molekyler. Och sen togs det beslutet att sära på kaross och chassi, eftersom det skulle underlätta rostlagningen.
När karossen kom av, så kom det fram en hel del rost på golvet. Vänster golvhalva var som ett såll efter jag hade blästrat hela plattan. Och alla “hörn” på chassiet var bara kex.
Att rostet på främre delen av golvet hade blivit, var den orsaken att vatten hade kommit in i kupén från det dräneringsrör som kommer från friskluftgallret framför vindrutan. Röret att gett upp...
Själva helrenoveringen pågick mellan 94-96. Och det mesta har jag gjort på egen hand, från att aldrig ha pysslat med bilar tidigare. Men man har ju lärt sig en hel del under tiden om man säger så...
De första bilderna kan vara lite oskarpa. För de tog jag innan digitalkamerans tid. Men det syns ju något ändå vad de föreställer.
Tyvär så hann jag inte knäppa någon bild på bilen när den var helt komplett och orörd. Utan det börjar med att den har blivit nästan helt nerplockad…
Så var det dags med det stora lyftet:
Man undrade hur mycket som karossen egentligen satt fast med chassiet när man fick se allt detta:
Sen efter att rensat plattan helt från diverse delar så var det bara till att skrapa allt rent från gammal underredsmassa innan det var dags för blästring:
Här är ägaren och byggaren in action...
Sen var det bara dags att börja försöka att bygga upp det hela igen. Blev en del plåt bytt, på de klassiska ställena. Ramhuvudet såg inte så himla friskt ut i början. Men efter att ha rengjort det så fick det bli att återuppbygga det med egen plåt.
Nu börjar man kunna se att det vänder åt rätt håll efter all rostlagning. Plattan målades och delar börjar återmonteras, rengjorda, nya och nymålade.
Och innan vintern -95 kom, hann den nylagade karossen hitta tillbaka till sin renoverade underdel igen:
Lagomt till våren -96 hade jag efter mycket om och men bestämt mig i vilken färg som jag ville ha den i. Av en slump så kikade jag lite extra på min nya MTB-cykel, en knallröd Merida. DEN färgen ville jag ha på bilen!! Så det var bara att ta med cykeln till färgaffären och försöka hitta en kulör i deras kartor som stämde överens med den fina röda som jag hade på cykeln. Och det blev en Ferrari-röd. Så den beställdes plus allt annat som behövdes för att lackera en bil. Jag hade tanken att försöka att lackera den själv.
Under tiden jag väntade på lacken, så var det bara att hugga i och slipa och spackla... slipa och spackla...
Skärmarna passades in och ny frontplåt monterades. Passade även på att göra så att bakplåten blev demonterbar för framtida i och urtag av motorn. Här är ett litet färgprov på ena bakskärmen:
Bilen lackades i delar och sektioner i taget. Dels att garaget inte var det största vid lacktillfället. Och sen inte tex komma åt de nylackade sidorna vid målning av taket.
Och slutresultatet blev bättre än förväntat för att vara garagelack. Så nu började det allra roligaste: Att återmontera alla saker igen
Det gamla innertaket åkte ut. Och ett nytt VITT köptes och monterades. När man jämförde det gamla med det nya så var det gamla nästa rök-gult mot det nya vita och var även lagat vid bakrutan. Men det var en del jobb att montera det. Att både spänna och limma alltihopa samtidigt blev lite klurigt. Men det lyckades det med. Inga veck någonstans!!
Så här såg motorn ut efter första uppsnyggningen och storservad (mycket rött blir det...) en vanlig standard 1600cc..
Och till hösten -96 stog den klar efter helrenovering. Det mesta är bytt till nytt eller renoverat. Men det jag inte visste då, var att det här var bara början till mitt stora VW-intresse...
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983