1

Hej!

Jag har kommit till den punkt i renoveringen då det är dags för lite elfrågor!
Mina vindrutetorkare fungerar inte, har letat efter 6v torkarmotor på olika sidor men utan resultat. Kan man laga dessa på något sätt? Har bara hittat trådar om att konvertera dessa från 6-12v.

Sen när jag ändå har er på tråden, mina blinkers ger enbart fast sken, jord- eller reläfel?

Tack!

VW T3 1980

2

Bilen är f.ö. en bubbla -65, 1200 Lim.

VW T3 1980

3 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-11 19:49:29)

Hej!
Hur vet du att torkarmotorn är trasig?

Kolla nummren på anslutningarna, på motorn skall det stå så här:

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
(53b Vindrutetorkare, halvfart)
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning

53b finns troligtvis inte på din torkarmotor, eller?
Minns inte hur det brukar vara med 53c, det kan vara så att det finns en 53c men ingen 53, eller tvärtom.

Koppla en tillfällig pluskabel från ett batteri eller nätaggregat till 53, jorda i godset och koppla till minuspolen.
Nu skall motorn gå, om den är hel.
Koppla nu istället plus till 53a, nu skall motorn gå en kort stund för att stanna i parkeringsläget. Möjligen kan den ha sådan bra fart att den hoppar över parkeringsläget och fortsätter, eftersom du kanske inte har något mekaniskt motsånd av torkarbladen mot vindrutan.

På våt vindruta kan detta hända ändå, det är därför det finns en bromsledning 53e, den kortsluter motorn så att denna stannar tvärt.

Det vanligaste felet med dessa motorer är att det beckat ihopsig i motorns växellåda, en massa gammalt fett som stelnat, eller ett lager som nypit. Lätt att åtgärda i båda fallen, men litet tålamod och finmekanik behövs.

Ett annat vanligt fel är att kolborstarna som överför strömmen till motorns rotor, eller ankare, har lämnat in, är utslitna. Dessutom skall dessa hållas ihop av en spiralfjäder, som i sin tur är spännd mellan två isolerande plast eller pertinaxbitar, fjädern kan ha gått av. Ny fjäder kan tas från en kulspetspenna... ICQ/ae. I växellådan finns det ytterligare kontaktbleck som styr självparkeringen och bromsledningen, här kan det vara dålig eller obefintlig kontakt med ett hjul med kopparbanor på, men det brukar inte hindra motorn om du kopplas som jag skev här ovan.

Men kolla först att du med handkraft kan dra runt motorn, om inte så kolla lagringarna.

Sedan kan det ju vara strömställaren som har glappkontakt, eller strömförsörjningen upp till strömställaren..?

Blinkers...
Är det båda lamporna på "den blinkande sidan" som lysr med fast sken? eller bara en lampa?
Om det bara är en lampa så kolla jordanslutningen på den som är släkt.
Annars är det reläfel. Nu vet jag inte vilken typ av blinkrelä du har på din bil, men det kan vara ett litet runt relä i en metallkapsling med två eller tre anslutningar. I båda fallen är detta anslutet innan blinkspaken, en ingående från säkringsdosan och en utgående.
I bland finns det då tre anslutningar och dom heter 49 (ingång) 49a (utgång) och 31 (jord).
Ibland fastnar en metalltunga med som styrs av en bimetallfjäder i slutet läge, och då lyser det hela tiden, litet milt våld på reläet eller en dusch med elektronikspray i dess inandömmen kan fixa det.
Den tvåpoliga varianten finns att köpa på Biltema, visserligen märkt med 12v, men jag tror den funkar ändå (har inte provat), eftersom det inte är spänningen som påverkar detta relä, utan strömmen genom det.

Annars finner man dessa relän allt som oftast på Tradera, men då begagnade, möjligen kan den där välsorterade citroënfantasten ha 6 volts blinkrelän, http://www.ctaservice.se/delar/LEDblink/LEDblink.htm kolla där, där finns det iallafall många bra att ha grejer till 6 volt!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Prova med direktström på förbrukarna
direkt från batteriet och funkar de då
har du dålig strömgenomföring i kabelstammen.

5

http://www.oie.se
Dem har visserligen traktordelar
men mycket kunskap o delar för
6v o likströmsladdning.

6

Shit Björn! Vilken guru! Jag vet inte om den är trasig, det var ett rent antagande då vindrutetorkarna inte gick, jag ska skruva ner motorn och kolla detta imorgon!

Det är båda blinklamporna på båda sidorna som ger fast sken åt respektive håll.

Tack så hemskt mycket för svar alla! Blir tokig så fort jag kommer i närheten av saker som har med el att göra så det är bra att ha erfarna runt sig ICQ/ab

VW T3 1980

7 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-12 15:15:06)

Tack för det!
Börja med att kolla att alla anslutningar på strömställaren och torkarmotorn sitter där de skall, och att säkringen är hel. Annars är det lätt att tro att det är ett mekaniskt fel.
En annan vanlig grej jag glömde ... Det är axlarna som själva torkararmarna sitter på, här rinner det ofta in fukt om gummibussningarna är torra och spruckna, och då fastnar axlarna. Även dessa finns som reservdelar, men är rätt så dyra.

Jag kollade sedan på den där citroënsidan, och nu finns där ett modernt elektroniskt blinkrelä för 6 volt, köp ett sådant, så får du nog litet blink!

Voila:
http://www.ctaservice.se/delar/light/140108electronic-relay.jpg

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/5f118c71f226427687dd83e9e645a0c5_zps9d52218f.jpg

Här är ett elschema för vindrutetorkare. detta stämmer inte till 100% med VW, men det kan vara bra att titta på ändå, då det ger en bild hur torkarmotorn fungerar både elektriskt som mekaniskt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Tack så mycket! Såg att classicvw's relä var billigare så tar med det i sista beställningen nu ICQ/ab
Har haft fullt upp men åker och tittar på torkarmotorn ikväll och ger en uppdatering!
Tack för all hjälp hittills!

VW T3 1980

10

Jag skruvade ner torkarmotorn med armar nu.
De nr som skulle stå fanns inte med Default/hmm

Såhär såg det ut iaf. Och siffrorna är från vänster:
54d
31b
54
Och längst ut i kanten th står det 31 (jord?)

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/019BBE8E-C5BC-40F7-B2ED-606A3CC36618_zpsrwdgubeo.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/E9ABB487-54F0-4DC8-8166-C607605BDFD9_zpsztd6bmqm.jpg

VW T3 1980

11

Så, jag jordade i godset, på 54 gick den runt och stannade i hemläge, på 54d gick den fullhastighet, på 31b högg den bara till, kopplade man däremot 54 och 31b samtidigt gick den på halvfart.

Mätte upp komtaktstycket med, 54 och 54d gav 0,12 och 31b gav inget alls, men i avstänt läge pep det som fan om multimetern.

54 Svart
32b Brun
54d Svart/Lila

VW T3 1980

12 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-13 22:00:26)

Antagligen gammal nummrering.
Numera är 54 till bromsljus.

Allting som heter 31 är jord!
31b är en kortslutningskontakt. (31b batteri minus via strömbrytare, i detta fall kontaktskivan i torkarmotorns växellåda)
54 är parkeringsläget.
54d är till torkarmotorn
31 är "vanlig" jord.

Att du får "halvfart" när du kopplar plus till 54d och 31b beror ju på att du en gång per varv får en kortslutning som bromsar varvtalet.

Troligtvis har du samma siffror på strömställaren till torkarna.

Nu går ju motorn, men passa på att smörja upp lagren, lyft på kåpan och skruva loss locket på växellådan och byt ut fettet i den. Tag även isär och smörj upp lederna till mekanismen, samt då spindelaxlarna och försök att få in något vattenfast fett i mässningsrören.

Nu kan det ju då vara fel på strömställaren, du kan ju välja den lätta vägen och beställa även en sådan från ex.v. Up-North, du kan pilla isär strömställaren och spraya med elektronikspray...

Jag misstänker att du har en anslutning 31 på strömställaren, jord.
En som heter 30, eller kanske 15, det är ingående från säkringsdosan.
Och så då 54d, som är utgående till torkarmotorn.
54 kopplas på strömställaren till 30/15, om den nu inte har en egen anslutning, eller så kopplas den direkt till torkarens säkring i dosan, denna skall ju ha spänning även då torkarna är avstängda.

Med hjälp av detta kan du koppla multimetern med pipfunktionen och se om du får kontakt mellan 30/15 och 54d när knappen är utdragen. Samt kontakt mellan 31 och 31b vid avstängt.

30 är "batteri plus" och 15 är till "dagsförbrukare". 30 har alltid spänning, emedan 15 bara har spänning på när tändningslåset är påslaget.

Så långt....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Möjligen har jag en sådan där strömställare till vindrutetorkarna nånstans i någon reservdelslåda. Ingen aning om skicket, om den ens funkar, men om du vill kan jag leta reda på den och funktionstesta, den har iallafall en grå knopp med spolarventil i mitten. Utifall du skulle vilja köpa den av mig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Grymt! Tackar ödmjukast. Jag skruvade av knoppen på strömställaren och sprejade elektroniksprej in i hålet, den ingående armen var väldigt ärjad.
Tar man loss metallbrickan bakom knoppen inne i kupén när man demonterar strömställaren?
Om inte min fungerar köper jag gärna din om den är intakt! De är ju rätt dyra nya.

Till motorn. Vad är det för fett man använder? Är det vanligt lagerfett?

VW T3 1980

15

Här är till min ICQ/ab

http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2062-65.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/FD1908D3-301D-406F-B213-E17DDA504E3B_zpsok7fwm7b.png

VW T3 1980

16

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/torkare_zpsd83b6b3c.jpg

Det är ju enklare än vad jag trodde, jag hade ju inte kollat i schemat innan jag svarade och spekulerade innan, refererade till senare typ1:or som jag är mer van vid.
Iofs har jag en likadan torkarmotor i en Beach Buggy, men det är väl det enda elektriska i det fordonet som är "original VW".

54 är då inkommande spänning från säkringsdosan säkring nummer 1, det är väl en 16 A säkring om jag inte minns fel. 54 går även direkt till självparkeringsfunktionen.
31b är då kortslutningskontakten, eller om du hellere vill döpa den till "bromsledningen". Bra att ha den inkopplad då torkarna annars kan skena om rutan är blöt, då går dom inte att stänga av, annat än att man bryter tändningen med nyckeln.
54d är då manöverspänningen till torkarmotorn.

På schemat finns också en omärkt jordanslutning, fela mig om jag har rätt, men jag tror att denna i verkliga livet är ansluten direkt till strömställarens gods, halsen med gänorna, så att den jordas i instrumentpanelens plåt!
(Så buggyvännerna med styrenplast i panelen och de som till äventyrs har instrumentpaneler av ädelträ ICQ/ag  får finna en annan lösning, om det nu inte är en panel av "järnek" ICQ/ae ....)

Strömställaren skall vara konstruerad så, vid avstängning, att den först bryter manöverströmmen 54d, och efter en kort stund senare (beroende på hur fort du manövrerar knappen) kopplar den in bromsfunktionen 31b, om detta hade skett samtidigt hade det uppstått en kortslutning även innan strömställaren och då hade (i bästa fall) säkringen löst ut. Därför skiter det sig om man försöker använda en tvåpolig växlande strömbrytare/strömställare av standradtyp....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Detta går ju från klarhet till klarhet! Jag ska koppla på strömmen på bilen och se om allt fungerar som det ska nu efter lite leande och rengöring ICQ/ab
Mina torkarblad är trasiga med så kan hända att det varit för stort mekaniskt motstånd i skiten med ICQ/ab

VW T3 1980

18

Björn J. skrev:

På schemat finns också en omärkt jordanslutning, fela mig om jag har rätt, men jag tror att denna i verkliga livet är ansluten direkt till strömställarens gods, halsen med gänorna, så att den jordas i instrumentpanelens plåt!.

Helt korrekt Björn.

31 på torkarmotorn jordas genom sitt eget fäste, strömställaren genom monteringsskruven. Bra att komma ihåg när man ska testa motor och strömställare på sin arbetsbänk att båda behöver jord för att den ska fungera som den ska.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

19

Ja, jag hade en aning om det... Hjälpte till nyligen med att bygga elsystem i en avlägsen vw-kompis buggy. Där var det en kabel lindad runt halsen på strömställaren, och det var väl mest glappkontakt av tredje graden. Det fanns en massa andra tvivelaktika kopplningar också, vad sägs exempelvis om en råbansknop på två avskalade kablar... denna försörjde tändspolen... På höger strålkastere fanns det halvljus och på den vänstra helljus, eller om det var tvärtom... Torkarna funkade men gick inte att stänga av när man väl startat dem. Sedan tutade det vid högersväng, och blinkers samt bromsljus hade ingått i något slags mystiskt partnerskap. Att sedan såväl generator som laddrelä var trasiga var väl knappast förvånande. Så nu är mitt förråd av bra att ha grejer slut...

Köp inga billiga torkarblad! Köp Bosch eller Champinion! Dom är dyrare med det blir billigare i längden! Jag hade biltemas litet dyrare blad på familjebilen, och höll på att bli galen under en resa Göteborg-Norrtälje, i regnväder, fram till Borås var det bra, sedan började bladen att väsnas så in i helsike, dom torkade visserligen bra, men dom var för hårda i gummit.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/DSC_0229_zpsquefablo.jpg

Jag renoverade nyligen två torkarmekanismer, den övre är till en 1303, och den nedre till 1302, den senare är ihopmonterad litet fel, men det är åtgärdat nu.
Båda skruvades i sär och blästrades i en pulverbläster, sedan grundade ned "SJ-brunt" och halvblank svart färg.

Båda motorerna hade nypit i lagren, men efter att ha satt upp ankaret/rotorn i pelarborrmaskinan och slipat med fin smärgelduk, 220 tror jag det var, så funkar det.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Haha jäklar! Vilket tivoli, kreativt med råbansknop med ICQ/ag
Fick ju tipset om att byta ut fettet i motorn, funkar det med vanligt lagerfett
eller behövs nån specialare?

VW T3 1980

21

Jag vet inte vad det skall vara för fett, men jag hade en tub med SKFs lagerfett liggandes, det var mjukare i konsistensen än det som satt i växellådan, det var mer som en pasta, litet fastare. Möjligen kan detta ha varit något kiselfett, det vi idag kallar för silikonfett, men uppriktigt så vet jag inte.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22

Okej, funkar säkert bra med lagerfett med då, bara det är något som smörjer o inte torkar ut ICQ/ab

VW T3 1980

23

Jag har för mig att det är drev av stål och mässing/brons i den motorn du har. Då går det ju bra med vilket mineralfett som helst, men ett litet tjockare är nog att föredra. Jag refererade till de torkarmekanismerna på bilden, som jag senast gjorde i ordning, ett tankefel, och där finns det ju ett snäckdrev av något nyonliknande material, möjligen kan dessa plastdrev vara känsliga för mineraloljefett.

När du ändå har lyft av kåpan över själva motorn, så kolla hur kolen och kollektorn ser ut, möjligen kan du får göra rent här. Jag upptäckte att bromsskiverengöring är ren isopropanalkohol i sprayform. Funkar jöttebra att rengöra elektriska grejer med! För akta dig jäkligt noga med att använda lösningsmedet typ thinner och liknande där, det löser nämligen upp den isolerande lacken kring koppartråden i spolen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

24

HELVETE!!!
Allt funkar som det ska, ska bara ändra en liten grej så jag behöver koppla ur torkarmotorn, då händer detta!!!
http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/841F6AB3-C00C-4308-BFBE-8408354A7EE9_zps8re5w4k5.jpg

Hur kan jag åtgärda detta nu? Niten som håller blecket pajade och ramlade av, blecket är helt, vinkeln är kvar och delen är intakt i sig.
Kvarvarande av niten sitter kvar och kan hålla blecket på plats men inte fast.
Kan jag löda detta eller kommer plasten smälta sönder och paja allt annat med?
Någon som varit med om samma?
Hur kan man fixa detta minimala gigantiska helvete som uppstått?

Fan inte kul med denna skitbilen längre!!
Björn Default/ak

VW T3 1980

25

Det är stiftet 54, parkeringsläge som har lossnat.

VW T3 1980