Hej!
Hur vet du att torkarmotorn är trasig?
Kolla nummren på anslutningarna, på motorn skall det stå så här:
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
(53b Vindrutetorkare, halvfart)
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53b finns troligtvis inte på din torkarmotor, eller?
Minns inte hur det brukar vara med 53c, det kan vara så att det finns en 53c men ingen 53, eller tvärtom.
Koppla en tillfällig pluskabel från ett batteri eller nätaggregat till 53, jorda i godset och koppla till minuspolen.
Nu skall motorn gå, om den är hel.
Koppla nu istället plus till 53a, nu skall motorn gå en kort stund för att stanna i parkeringsläget. Möjligen kan den ha sådan bra fart att den hoppar över parkeringsläget och fortsätter, eftersom du kanske inte har något mekaniskt motsånd av torkarbladen mot vindrutan.
På våt vindruta kan detta hända ändå, det är därför det finns en bromsledning 53e, den kortsluter motorn så att denna stannar tvärt.
Det vanligaste felet med dessa motorer är att det beckat ihopsig i motorns växellåda, en massa gammalt fett som stelnat, eller ett lager som nypit. Lätt att åtgärda i båda fallen, men litet tålamod och finmekanik behövs.
Ett annat vanligt fel är att kolborstarna som överför strömmen till motorns rotor, eller ankare, har lämnat in, är utslitna. Dessutom skall dessa hållas ihop av en spiralfjäder, som i sin tur är spännd mellan två isolerande plast eller pertinaxbitar, fjädern kan ha gått av. Ny fjäder kan tas från en kulspetspenna...
. I växellådan finns det ytterligare kontaktbleck som styr självparkeringen och bromsledningen, här kan det vara dålig eller obefintlig kontakt med ett hjul med kopparbanor på, men det brukar inte hindra motorn om du kopplas som jag skev här ovan.
Men kolla först att du med handkraft kan dra runt motorn, om inte så kolla lagringarna.
Sedan kan det ju vara strömställaren som har glappkontakt, eller strömförsörjningen upp till strömställaren..?
Blinkers...
Är det båda lamporna på "den blinkande sidan" som lysr med fast sken? eller bara en lampa?
Om det bara är en lampa så kolla jordanslutningen på den som är släkt.
Annars är det reläfel. Nu vet jag inte vilken typ av blinkrelä du har på din bil, men det kan vara ett litet runt relä i en metallkapsling med två eller tre anslutningar. I båda fallen är detta anslutet innan blinkspaken, en ingående från säkringsdosan och en utgående.
I bland finns det då tre anslutningar och dom heter 49 (ingång) 49a (utgång) och 31 (jord).
Ibland fastnar en metalltunga med som styrs av en bimetallfjäder i slutet läge, och då lyser det hela tiden, litet milt våld på reläet eller en dusch med elektronikspray i dess inandömmen kan fixa det.
Den tvåpoliga varianten finns att köpa på Biltema, visserligen märkt med 12v, men jag tror den funkar ändå (har inte provat), eftersom det inte är spänningen som påverkar detta relä, utan strömmen genom det.
Annars finner man dessa relän allt som oftast på Tradera, men då begagnade, möjligen kan den där välsorterade citroënfantasten ha 6 volts blinkrelän, http://www.ctaservice.se/delar/LEDblink/LEDblink.htm kolla där, där finns det iallafall många bra att ha grejer till 6 volt!
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."