Kan vara bränslepumen, visst, men kolla även följande:
Silen i tanken brukar vara mer eller mindre tät, särskillt som om det varit kondens i tanken, kanske.
Om du har tur finns det ett engångs bränslefileter INNAN pumpen, kolla det, byt vid behov.
Om det nu inte finns något filter innan pumpen, kan det vara så att det fasnat skräp i denna, har du tur har du en pump som går att skruva isär och rengöra.
Förgasaren:
Den elektromekaniska tomgångsventilen? säger den "klick" när du slår på tändningen?
Liksom automatchoken, den är visserligen tyst
men båda dessa skall vara anslutna till + på tändspolen, den kabeln har en förmåga att glappa eller trilla bort.
Sedan, kan man ju undersöka hur förgasaren ser ut inuti, blåsa alla munstycken, kolla att packningarna inte läcker, känns i ditt fall som om du skall kolla accelerationspumpen också. den skall ducha ned en extra mängd bränsle i förgasaren nar du drar litet kraftigare i "gasarmen" (den som gasvajern sitter fäst vid).
Sedan min käpphäst:
Vakuumet, eller snarare undertrycket från förgasarens som skall påverka fördelaren, förtändningen.
Kolla att slangen stiiter på plats, kolla att vakuumdosan (ser ut som ett UFO på högkant) är tät. Lyft av fördelarlocket och eventuell skyddsskiva, sug i slangen och plattan med brytarspetsarna skall flytta sig en liten bit.
Dålig gång med varm motor kan ju vara kondensatorn och/eller tändspolen. Dessa är förbrukningsartiklar, särskilt på gamla folkvagnar där det oofta blir varmare i motorrummet än på andra bilar. Så byt även tändspolen, eventuellt också tändkablarna (skall vara en äldre modell som inte är hysteriskt mycket radioavstörda, Biltemas VW-kablar är ok).
Ja naturligtvis brytarspesarna, skall kollas också, gapet skall vara 0,4mm, och kontaktytorna skall vara rena och ljämna. Om nu kondingen varit dålig är det lätt att misstänka att brytarspetsarna blivit skadade.
Luftfiltret, hur ser det ut?
Du skriver:
"När jag belastar motorn misständer den känns det som"
Och om jag hade råkat ut för detta hade jag kollat tändningen med vakuumdosans funktion, samt att förgasaren får rätt mängd bränsle, acc-pumpen och eventuellt skräp inne i förgasaren.
Svårt att avgöra om man inte ser och framförallt hör hur motorn låter, men ovan listade grejer brukar vara de mest vanliga felkällorna.
Om bara motorn går någorlunda så brukar det inte vara speciellt svårt att hitta felet och åtgärda det.
Ok en grej till...
Gammal bensin?? har det stått bensin i tanken en tid, och det kunnat bli kondens så kan du få driftsproblem, desvärre går alla typer av förbränningsmotorer direkt dåligt, om ens alls, på vatten... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."