1

Som rubriken tyder,

Köpte ett skapligt objekt igår och skulle köra hem. Jag visste att den gick hackigt, nu är det bara att lista ut vad som ska bytas...

Meckade dit en ny konding i mörkret efter vägen igår, med aningen bättre gång som resultat. När jag belastar motorn misständer den känns det som. Det går att möta med koppling och gas och slira upp den i fart. Utan belastning varvar den mycket bättre. Tomgång obefintlig när den är varm, kall helt ok.

Kan det vara bensinpumpen som inte hänger med? Den går ju fint annars.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

2

Kan vara bränslepumen, visst, men kolla även följande:
Silen i tanken brukar vara mer eller mindre tät, särskillt som om det varit kondens i tanken, kanske.
Om du har tur finns det ett engångs bränslefileter INNAN pumpen, kolla det, byt vid behov.
Om det nu inte finns något filter innan pumpen, kan det vara så att det fasnat skräp i denna, har du tur har du en pump som går att skruva isär och rengöra.

Förgasaren:
Den elektromekaniska tomgångsventilen? säger den "klick" när du slår på tändningen?
Liksom automatchoken, den är visserligen tyst Default/hmm  men båda dessa skall vara anslutna till + på tändspolen, den kabeln har en förmåga att glappa eller trilla bort.
Sedan, kan man ju undersöka hur förgasaren ser ut inuti, blåsa alla munstycken, kolla att packningarna inte läcker, känns i ditt fall som om du skall kolla accelerationspumpen också. den skall ducha ned en extra mängd bränsle i förgasaren nar du drar litet kraftigare i "gasarmen" (den som gasvajern sitter fäst vid).

Sedan min käpphäst:
Vakuumet, eller snarare undertrycket från förgasarens som skall påverka fördelaren, förtändningen.
Kolla att slangen stiiter på plats, kolla att vakuumdosan (ser ut som ett UFO på högkant) är tät. Lyft av fördelarlocket och eventuell skyddsskiva, sug i slangen och plattan med brytarspetsarna skall flytta sig en liten bit.

Dålig gång med varm motor kan ju vara kondensatorn och/eller tändspolen. Dessa är förbrukningsartiklar, särskilt på gamla folkvagnar där det oofta blir varmare i motorrummet än på andra bilar. Så byt även tändspolen, eventuellt också tändkablarna (skall vara en äldre modell som inte är hysteriskt mycket radioavstörda, Biltemas VW-kablar är ok).
Ja naturligtvis brytarspesarna, skall kollas också, gapet skall vara 0,4mm, och kontaktytorna skall vara rena och ljämna. Om nu kondingen varit dålig är det lätt att misstänka att brytarspetsarna blivit skadade.

Luftfiltret, hur ser det ut?

Du skriver:
"När jag belastar motorn misständer den känns det som"
Och om jag hade råkat ut för detta hade jag kollat tändningen med vakuumdosans funktion, samt att förgasaren får rätt mängd bränsle, acc-pumpen och eventuellt skräp inne i förgasaren.

Svårt att avgöra om man inte ser och framförallt hör hur motorn låter, men ovan listade grejer brukar vara de mest vanliga felkällorna.
Om bara motorn går någorlunda så brukar det inte vara speciellt svårt att hitta felet och åtgärda det.

Ok en grej till...
Gammal bensin?? har det stått bensin i tanken en tid, och det kunnat bli kondens så kan du få driftsproblem, desvärre går alla typer av förbränningsmotorer direkt dåligt, om ens alls, på vatten... ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Jo, jag har nog att greja med.

Nu startar inte bil j...ln. Nåväl, jag fick hem den i alla fall och nu står den bra i garaget.

Det är nog inte något större fel då den gick så sent som igårkväll.

När jag tittat närmare på motorn är den ett hopplock av olika reservdelsmotorer.
Slangen från vacuumklockan finns inte, stora lutfburken från en 1600 sitter på, värmeslangarna från fläktkåpan är ihopklämda med buntband, oljeventilationen vid påfyllningsröret är borta(stålröret som leder ner under värmeplåtarna).

Det sitter en pict31 förgasare på, motorn är en 1300 AB.

Ny bensinpump beställd och gamla kondingen ska nog på igen, då den nya inte riktigt passade i fördelarhusets hål.
Vacuumslang ska dit, så får vi se vad som händer.

Det är ju jul också...

VW 1200 -56
VW 1300 -68

4

Jag God (h)jul!
Hoppas du får tid i mellandagarna.
Det går bra att ersätta vakuumslangen/röret med en bit spolarslang. Undertrycket är inte så stort så den trycks ihop.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Har du kollat brytaravståndet?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Nej, jag har inte haft någon större garagetid nu, men nog f-n startade den och gick en stund när jag provade senast.

http://www.forumbilder.se/DEVAB/img-2725.JPG?width=150

VW 1200 -56
VW 1300 -68

7

Nu startar pärlan, när jag bytt tillbaks till den gamla kondingen. Dock är det samma ojämna gång. Nu väntar jag bara på ny soppapump.

Någon tidigare ägare har tagit bort vakuum slangen från förödelserna till förgasaren och pluggat ingången i förgasaren genom att klämma ihop röret. Kan detta ha någonting att göra med att den går som en påse nötter? Har köpt slang och ska försöka pilla upp infarten till förgasaren.

Tomgången är också kass, men motorn varvar fint utan belastning. Så det är inte helt go'natt.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

8

Och brytaravståndet var?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Brytaravståndet var 0,4 mm.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

10

Nu är ny soppapump på plats och bilen startar och går bra... Jag har inte gjort någon provtur än p.g.a. Egon ICQ/ad .
Nytt bränslefilter, ingen skit i bensinen. Ny vakuumslang från fördelaren.

Det som inte är ok är tomgången. När motorn är kall funkar det fint. Högt uppställd tomgång med tomgångsjusteringen mot själva gasreglaget(ett minne av tidigare ägare). Men när lite arbetstemperatur uppnåtts lägger den av likt soppatorsk - gasen stryps låter det som. Är jag med med gasen funkar det fint.

Det sitter en pict30 på. Var är nästa felsök? Har en Weber36:a med insug från Jonas.00 på forumet, på gång.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

11

Gr8ride skrev:

Nu är ny soppapump på plats och bilen startar och går bra... Jag har inte gjort någon provtur än p.g.a. Egon ICQ/ad .
Nytt bränslefilter, ingen skit i bensinen. Ny vakuumslang från fördelaren.

Det som inte är ok är tomgången. När motorn är kall funkar det fint. Högt uppställd tomgång med tomgångsjusteringen mot själva gasreglaget(ett minne av tidigare ägare). Men när lite arbetstemperatur uppnåtts lägger den av likt soppatorsk - gasen stryps låter det som. Är jag med med gasen funkar det fint.

Det sitter en pict30 på. Var är nästa felsök? Har en Weber36:a med insug från Jonas.00 på forumet, på gång.

Tomgången justeras med den stora skruven på förgasarens vänstra sida om du har en PICT31.

12 Senaste redigerad av umekille (2015-01-11 19:41:55)

Hur gammalt är bränslet?
Kondensvatten?
Tändkablar som fältar?
Fel sorts tändstift (Feltemas kan vissa motorer så skitilla med)

13

... såklart en 31:a. Hum, jag har skruvat på den och det händer inte så våldsamt mycket. Det är nog att skruva av och blåsa rent ordentligt. Jag har också en renoveringssats som ligger.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

14

Min erfarenhet säger mig att tändsysstmet är den känsligaste biten hos en folkamotor, mindre ofta, bränslerelaterade problem. Jag skulle onekligen undersöka tändinställning om du redan kollat brytaravstånd och kondensator.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Du är på rätt väg. Följ Kees råd ovan. Tappar bort mig litet här, men kan det vara så att motorn går sämre då den är varm? Isåfall misstänker jag absolut tändspole och kondensator.

Den synliga skruven på gasarmen är inte till för att justera tomgången med, även om man frestas att göra det. Som sagts, tomgången justeras med en ganska stor mässningsfärgad skruv på förgasarens vänstra sida, bakifrån sett.

Den förstnämnda skruven skall skruvas in mot chokens stegskiva så att den precis nuddar denna, och sedan ett kvarts till ett halvt varv.

Fick du öppnat upp det lilla röret på förgasaren?
Det är väldigt viktigt att förgasare och fördelare samarbetar med varandra, att vakuumslangen är ansluten.
Om det är helt tätt, så kan du ju i nödfall använda motsvarande rör på insugets hals, det funkar det med, men inte riktigt lika bra, det kan då bli någon halv sekunds fördröjning innan tändningen hinner justera sig vid pådrag.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Ok,

tack för bra input. Nästa gång det finns tid för garage vet jag vad jag ska greja med. I en annan tråd diskuteras det om AccuSpark med en hel sats som byter ut befintligt tändsystem.
Måste kolla först, men det frestar lite att se vad brytarlöst kan göra ICQ/ab .

VW 1200 -56
VW 1300 -68

17

Hur du grundställer en gasare med två justerskruvar på sidan
http://www.vw-resource.com/34pict3.html

18

får du avgas knallar under belastning
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Nja, inga avgasknallar jag tänkt på. Det är mer som den tappar orken när jag släppt upp kopplingen helt. Efter eländesfärden hem efter jag köpt den, på ca. 5 km, slirade jag som en galning på kopplingen annars tvär dog den. Men när man frikopplar och duttar på gasen utan belastning går det bra. Sedan är tomgången väck. Tomgång finns när motorn är kall och går då någon minut för att sedan dö - den startar direkt med man måste passa med gasen själv, då tomgången försvunnit. ICQ/an

Just nu har det inte varit så mycket garagetid alla. Tänkte skaffa en lampa för att ställa tändningen och lite bättre bladmått för brytarna.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

20

i bland är det jäkligt att hitta sådana fel
Om du gör så här Innan du startar upp kolla alla slangklämor på insugsrören (4st) det sitter gummibälgar (2st)  som tätar mellan insug o slutrör
Ta bort luftfiltert  (kolla så alla slangar är hela å täta) skruva bort locket på förgasaren (5st skruv) kolla hur mycket soppa du har i flotörhuset(fram med tumstocken o mät) blås rent nålventilen i locket på fuggen skruva fast locket igen starta maskin kör några min Samtidigt som motor går tag fram startgas  spraja på insugs rören (gärna ned víd topparna ) om motorn går upp i varv så tjuvläcker det luft
Stoppa motorn skruva bort flotör locket på förgasaren och mät igen
Här är info om fuggen och ett gäng mått     http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
Det kan vara en skit sak som jordflätan mellan chassi o växel lådan som är bort ärgad då funkar inget ( testa med en startkabel från batterit - till något som är jord på motorn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

Just nu är jag inne på tändningsfel, bränsle får den ju. Och när den väl går tycker jag att den låter fint - som en Bubblamotor ska. ICQ/ag
Det där med jordflätan måste jag kolla. Ska nog börja skruva ner fuggen också. Jag har en extra PICT31 på gång, så det är nog den som redan är lös jag ger mig på.
Bilen är lätt söndermekad av tidigare ägare, så städning av konstiga elkopplingar och motortrollerier pågår.
Jag förstår inte t.ex varför man pluggat vakuumingångarna på fuggen och kört utan vakuumslang till fördelaren? Går det? Jag har öppnat upp och satt på ny slang igen... "Dammsugarslangarna" från fläktkåpan till värmekamrarna är strypta med plastband... Default/yikes

Det finns lite att göra. Jag blir lite trött och kan ibland känna att bara riva ut tändsystemet och förgasaren och stoppa dit nya grejer. ICQ/af

VW 1200 -56
VW 1300 -68

22 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-15 12:42:28)

Kolla gummibälgarna som PPRMicke skrev!
Om den mittersta delen av insugsröret inte sitter fast i förvärmningen så vippar hela denna delen fram och tillbaka, gummibälgarna slits då fort. Dessutom får förgasaren dålig eller ingen jordning och då funkar inte varesig automatchoken eller avstängningsventilen.

Men du skriver att motorn går bra på tomgång då den är kall, javisst då arbetar ju automatchoken. Jag skulle nog börjat med att skruva den stora tomgångsskruven på förgasarens vänstra sida utåt något eller några varv, då bör du få tomgång.

Vad jag förstår är det många som inte förstår, att, dessa förgasare och fördelare lever i symbios med varandra. Sedan kan det ju vara så att man tidigare haft en fördelare utan vakuumstyrning, en så kallad 009. Många tycker att dom är jättebra, men det gör inte jag, jag har haft minst en, kanske två, och aldrig fått motrn att gå bra med dessa, iallafall inte om den  är i original och otrimmad.

Att man pluggar eller stryper "blåset" kan kanske bero på att man ville ha bättre kylluftsflöde över motorn, istället för in i bilen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

23

Topp! Gummibälgar ska kollas. Lite justering av förgasaren blir det också.
Hum... 009:or har jag sett att de saknar vakuumklockan. Har haft en sådan på en 1835:a på tidigt 90-tal. Men det är när grejerna inte funkar man börjar fundera på hur allt lirar ihop.  ICQ/ad

VW 1200 -56
VW 1300 -68

24

fick hjälpa en snöbbe med en sönder skruvad makin då var det en sköning som monterat dit brickor under ändrören   ICQ/ac
Om dom har haft bort ändrören så är jätte vanligt att man inte byter stålpackningana till nya  (då går motorn skit kass)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Du kan ju söka på 009 på detta forums sökfunktion.
Kort sagt är det ungefär så här:
009 togs fram till industrimotorerna som i stort sett går på samma varvtal hela tiden.
Någon kom dock på att 009 funkar bra på trimmade motorer med dubbla förgasare. Sedan har nog 009 ibland av misstag hamnat på otrimmade maskiner ibland.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."