Någon skrev att man skall ställa batteriet på en varm plats.... Det är helt åt helskotta!
Batterier skall förvaras fulladdade och svalt, eller till och med kallt!
Det finns inga andra människor i vårt land som är så bra på att ta död på bilbatterier såsom veteranbilsägare och fritidsbåtsmänniskor!
I veteranbilen låter kan batteriet stå kvar i bilen, om den står svalt, och om det inte innebär någon annan olägenhet. Man ser till att batteriet underhållsladdas i bland, kanske en liten laddare kopplad över en timer, kan få ungefär en kvart eller halvtimmas laddning per dag, beroende på batteri och laddartyp. Att ta ur batteriet och placera det i friggeboden där det kanske är kallare, med regelbunden laddning är också bra, eller bättre. Men ställ det för Guds skull inte varmt!
Dessa bilbatterier, blyackumulatorer, är rätt så gammalmodiga uppfinningar, ganska dåliga med dagens mått mätt, att lagra energi i. De har en stor och ganska förrädisk självurladdning, men ju kallare det är desto mindre blir självurladdningen.
Syran i dåligt laddade batterier fryser under nollpunkten, välladdade och friska batterier fryser inte!
Att ladda med omorderna laddare förstör också batteriet, de där "analoga laddarna" som i princip bara bestod av en transformator och en likriktare, kan du lämna på elektronikåtervinningen. Det finns nu många mindre och bättre laddare, typ Ctek och liknande. Jag kan ibland misstänka att våra gamla generatorer, eller dess regulatorer ibland kan ge för hög laddningsspänning, så att batterierna gasar, laddningsspänningen skall i tolvvoltsystem inte överskrida 14,2 volt. 13,9 volt sägs vara optimalt för traditionella syra-blybatterier, andra typer kan behöva några tiondelar till. Dividera med två för sexvoltssystem.
Annan elektronik i bilen, såsom radio/stereo och annnan elektronik kan skadas om spänningen blir för hög. Men tillverkarna av sådana prylar anger ofta just 13,9 volt som maxvärde.
(Glödlamporna blir också mer kortlivade med överspänning)
Så till frågan... jag har också tittat på de där jumpstartarna, men då jag listat ut vad dessa innehåller så kom jag snabbt på att jag redan hade alla komponenterna hemma... Ett hyfsat bilbatteri, en bra laddare ett par långa startkablar och dessutom en liten säckkärra att köra omkring batteriet på, när jag hjälpt grannarna att få i gång deras bilar på mornarna här.
Jodå, jag har en ficklampa och en liten 12 voltskompressor också, den senare kanske är bra, om inte annat funkade den i båten när barnen var små... perfekt att blåsa upp badleksaker med.
Så var rädd om batteriet!
Och mitt råd, köp hellre ett extra, eller ett reservbatteri av god kvalitet och en modern digital laddare, samt då ett par väl dimensionerade startkablar med bra klämmor på. Många billigare startkablar är ju bara obetydligt tjockare än ordinära lampsladdar...
Den dagen batteritekniken blivit så prisvärd att man kan plocka ut höga startströmmar ur små magiska lådor med lysdioder på, den dagen skall jag köpa en hjälpstartare. Batteritekniken finns idag, men det är dyrt. Och som redan nämnts, det finns profesionella hjäpstartare som funkar bra, men dessa kostar ju mer än vad som är ekonomist försvarbart för en ensam hobbymekare.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."