1

Vad ska man satsa på som extra starthjälp?

Ett extrabatteri som man laddar hemma och tar med
eller ett bärbart jump start med kompressor 12 V 17 Ah? (kan laddas medan man kör, fast det kan man i princip med extrabatteriet oxå)

Vad säger panelen?

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … ri-608010/
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … or-608009/
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … lp-608101/

Post's attachments

399.jpg, 47.18 kb, 458 x 458
399.jpg 47.18 kb, 425 downloads since 2015-01-06 

599.jpg, 48.85 kb, 458 x 458
599.jpg 48.85 kb, 441 downloads since 2015-01-06 

bd.jpg, 42.81 kb, 458 x 458
bd.jpg 42.81 kb, 269 downloads since 2015-01-06 

ld.jpg, 21.61 kb, 458 x 458
ld.jpg 21.61 kb, 239 downloads since 2015-01-06 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Köp INTE någon av de billiga! vi har provat många olika på jobbet och det är skräp, full laddade klarar de inte att starta någonting, nu har vi en från Wurth för ca 3500:- och detta fungerar perfekt

Provade bland annat den översta från Jula, bara skräp

Ska du det när du hämtar fynd eller som extra starthjälp på träffar osv ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3 Senaste redigerad av Dalkarl (2015-01-06 20:23:06)

Billiga jumpstartbatterier är i princip MC-batterier med startkablar och en enkel laddare, så där har du ett tredje alternativ.
Men du har noll livslängd på billiga, jag hade ett svindyrt i 7-8år utan bekymmer. Billiga blir max 1-2år

Bäst för pengarna är nog ett vanligt bilbatteri

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

4

varför... om man behöver starthjälp är batteriet kasst och då byter man det..
bytte på 2 av våra bruksbilar förra veckan, då dom var trögstartade.. sega som f...
Ett friskt batteri e kung..
Bättre att skaffa en bra underhålls laddare till hobbybilen, och ställa batteriet å en varm plats.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Skåningen: Tack för tipset, anade det. Ett fulladdat friskt batteri har fungerat fint innan så jag satsar på det.
Till träffarna har jag en Honda EU20 2000w som funkar fin fint.
Den har batterikabel oxå men fungerar som långsam laddare inte som jump start.
tyngre än ett batteri dessutom.

Dalkarl: tack, satsar fortsatt på ett extra fulladdat bilbatteri.

michaelth: har friska batterier men kall garage. har förekommit att jag glömmer att stänga av batteriet
eller inte använder bilen på flera veckor eller glömmer en lampa på...
som de gamla vikingarna brukade säga: "when the s*it hits the fan"
har ingen el i garaget så jag kan underhållsladda. :-(

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Skaffa ett bra batteri och en huvudbrytare, som du stänger av om du inte ska använda bussen på ett tag, billigt och enkelt ICQ/ab
Det finns(fanns iaf) en enkel summer som man kan koppla så att den piper om man glömt ljuset.
Mer ska du inte behöva. Drar bussen tjuvström endå så får du se över elsystemet och hitta tjuven.
Att bilen står kallt nån vecka ska inte störa ett bra batteri.

Hjälpstart och extrabatteri känns som en onödig väg runt problemet.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-06 22:27:05)

Någon skrev att man skall ställa batteriet på en varm plats.... Det är helt åt helskotta!
Batterier skall förvaras fulladdade och svalt, eller till och med kallt!

Det finns inga andra människor i vårt land som är så bra på att ta död på bilbatterier såsom veteranbilsägare och fritidsbåtsmänniskor!

I veteranbilen låter kan batteriet stå kvar i bilen, om den står svalt, och om det inte innebär någon annan olägenhet. Man ser till att batteriet underhållsladdas i bland, kanske en liten laddare kopplad över en timer, kan få ungefär en kvart eller halvtimmas laddning per dag, beroende på batteri och laddartyp. Att ta ur batteriet och placera det i friggeboden där det kanske är kallare, med regelbunden laddning är också bra, eller bättre. Men ställ det för Guds skull inte varmt!

Dessa bilbatterier, blyackumulatorer, är rätt så gammalmodiga uppfinningar, ganska dåliga med dagens mått mätt, att lagra energi i. De har en stor och ganska förrädisk självurladdning, men ju kallare det är desto mindre blir självurladdningen.
Syran i dåligt laddade batterier fryser under nollpunkten, välladdade och friska batterier fryser inte!

Att ladda med omorderna laddare förstör också batteriet, de där "analoga laddarna" som i princip bara bestod av en transformator och en likriktare, kan du lämna på elektronikåtervinningen. Det finns nu många mindre och bättre laddare, typ Ctek och liknande. Jag kan ibland misstänka att våra gamla generatorer, eller dess regulatorer ibland kan ge för hög laddningsspänning, så att batterierna gasar,  laddningsspänningen skall i tolvvoltsystem inte överskrida 14,2 volt. 13,9 volt sägs vara optimalt för traditionella syra-blybatterier, andra typer kan behöva några tiondelar till. Dividera med två för sexvoltssystem.
Annan elektronik i bilen, såsom radio/stereo och annnan elektronik kan skadas om spänningen blir för hög. Men tillverkarna av sådana prylar anger ofta just 13,9 volt som maxvärde.
(Glödlamporna blir också mer kortlivade med överspänning)

Så till frågan... jag har också tittat på de där jumpstartarna, men då jag listat ut vad dessa innehåller så kom jag snabbt på att jag redan hade alla komponenterna hemma... Ett hyfsat bilbatteri, en bra laddare ett par långa startkablar och dessutom en liten säckkärra att köra omkring batteriet på, när jag hjälpt grannarna att få i gång deras bilar på mornarna här.
Jodå, jag har en ficklampa och en liten 12 voltskompressor också, den senare kanske är bra, om inte annat funkade den i båten när barnen var små... perfekt att blåsa upp badleksaker med. ICQ/ae

Så var rädd om batteriet!
Och mitt råd, köp hellre ett extra, eller ett reservbatteri av god kvalitet och en modern digital laddare, samt då ett par väl dimensionerade startkablar med bra klämmor på. Många billigare startkablar är ju bara obetydligt tjockare än ordinära lampsladdar...

Den dagen batteritekniken blivit så prisvärd att man kan plocka ut höga startströmmar ur små magiska lådor med lysdioder på, den dagen skall jag köpa en hjälpstartare. Batteritekniken finns idag, men det är dyrt. Och som redan nämnts, det finns profesionella hjäpstartare som funkar bra, men dessa kostar ju mer än vad som är ekonomist försvarbart för en ensam hobbymekare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

lasslo skrev:

Skaffa ett bra batteri och en huvudbrytare, som du stänger av om du inte ska använda bussen på ett tag, billigt och enkelt ICQ/ab
Det finns(fanns iaf) en enkel summer som man kan koppla så att den piper om man glömt ljuset.
Mer ska du inte behöva. Drar bussen tjuvström endå så får du se över elsystemet och hitta tjuven.
Att bilen står kallt nån vecka ska inte störa ett bra batteri.

Hjälpstart och extrabatteri känns som en onödig väg runt problemet.

Bra!
Jag läste inte detta inlägg, eftersom jag höll på att skriva på mitt svar under tiden du skickade ditt...
Huvudbrytaren eller batterifrånskiljaren är en utmärkt och billig försäkring för att skydda sig från krypströmmar i bilen, den kan också slås i från snabbt om man får en kabelbrand, den kan i vissa fall också förhindra stöld av bilen. Men den hjälper inte mot batteriets egna interna självurladdning.
Om du har en växelströmsgenerator i bilen så kom inte ens på tanken att bryta strömmen under tiden motorn går och generatorn laddar, då kan generatorns dioder skadas.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Jag håller med tidigare talare i tråden. Då jag rätt ofta får frågan av kunder på jobbet, har jag under alla dessa år aldrig riktigt kunnat komma fram till varför man ska köpa en starthjälp, när man kan byta ut vagnens batteri för ett par hundringar till. Det är möjligtvis bärgningsfirmor och bilverkstäder som kan ha användning för detta, men som privatperson gör man nog bäst i att åtgärda felet istället för att försöka "täcka över det".

Egentligen behöver jag inte tillägga så mycket till Björns inlägg här ovan, det är precis de argumenten jag för i dessa diskussioner. Blysyrabatterier ska frövaras svalt och fulladdat, har ett sådant batteri stått urladdat en längre tid har det förmodligen förlorat en del av dess kapacitet för gott oavsett ålder.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Jag skulle kunna utvecka detta med blybatterier mer, men det tar en himla stor plats i text, det handlar om kemi, ellära och fysik i största allmänhet, och det mesta står redan skrivet på svenska, på Internet, den bästa informationen får man på forum som handlar om fritidsbåtar, det är bara att söka och ta till sig den informationen man vill ha. Utan att ha kollat så misstänker jag att firmor som säljer batterier, Batteriexperten, Batterilagret, samt kanske laddtillverkarna som Ctek med fler har en del information på sina sidor också.

Jag pratade med en försäljare innan jul, på Batterielagret AB, och han menade på att minus tio celsiusgrader var en bra temperatur att förvara syra-blybatterier i, om dom är fulladdade, då är självurladdningen lika med noll.
men det är problematiskt i fordon som bara används halva året, eller kanske bara några månader varje sommar. Batterier skall användas året om! Vi kan ju iallafall knuffa igång våra bilar om batteriet är urladdat, eller leta efter en nedförsbacke... Motorbåtsägarna har ju inte denna möjlighet, dom sitter, i ordens alla bemärkelser, verkligen i sjön!

Jag brukar också säga som så att bilens viktigaste kabel är den som går från generatorn till batteriet (växelströmsgenerator) eller från generator via laddreläet till batteriet om man har en likströmmare. Se till att denna kabel är fräsch, att dess kabelskor är ok. Det gör ingenting om denna kabel är överdimensionerad, särskillt inte i bilar med sexvoltsystem.

Att ha ett extra batteri hemma i garaget är ju bra, om man nu ser till att det är fulladdat ICQ/ad !

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Björn J. skrev:

Att ha ett extra batteri hemma i garaget är ju bra, om man nu ser till att det är fulladdat!

Tack alla för matnyttigt input. Som konklusion ansluter jag mig till denna lösningen som var en utav de
föreslagna i trådstarten. För de sällsynta undantagsfall där jag glömmer lyset på och min fräscha batteri laddas ur, Naturligtvis...  ICQ/ad
high five!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

Som en spin off...
Kollade mailen nu, elektronikfirman Conrads utskick.
Man vill kränga allehanda mer eller mindre onödiga produkter till olika målgrupper, inte minst bilägarna. Här dök det upp en multifunktionell hjälpstartare med kompressor och belysning, förvånar mig inte om den har USB-uttag också...

Så var det den lilla digitala mönsterdjup- och däcktrycksmätaren, jag måste genast köpa fyra sådana, en till varje däck! Eller det blir ju fem, en till reserven också! Jag visste ju inte ens att jag behövde sådana förän idag!
Tidigare har ju Kungen hjälpt mig med mönsterdjupet.  ICQ/ad nu blir ju han av med en arbetsuppgift. Men det är ju en annan femma(!), eller om det var en krona....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."