1 Senaste redigerad av michaelth (2015-01-06 20:43:19)

hejsan 1302.
1,  Kan man smalna av framvagnen .. ja jag vet hur en vinkelslip fungerar..,
Tänken mer om det är någon som gjort så..och i sådant fall hur..och hur mycket. ICQ/ad

2, Kuggstång till en -75 1303 skall tydligen vara liknade/likadan som en passat?? vilken årsmodell??

3 , Enkelt uttryckt om man vill montera 944 fram bromsar skivor/ok vad behövs för att få det att passa.. detta till en 1302.

4, Ökar detta spårvidden (anläggnings ytan för fälgar.

5, Att montera dom "smala" 944 alu svingorna bak. vad behöver modifieras??stötdämpare?

6, Hur mycket ökar spårvidden jämfört med original 1302 stål svingor??

7, 1302 Fjäderben 3 bultade, hur enklast korta dom,  golf insatser.. och klenare fjädrar från ?? ev gängade hylsor från??

Tack för svar.. / Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2 Senaste redigerad av Stefan F (2015-01-07 16:31:46)

2: Den första generationen. Därmed inte sagt att den är exakt likadan, men de påminner iaf om varandra. Möjligt att det är samma, men jag har inget bättre svar.

(såg att jag hade svarat på #3 istället för #2, sorry...)

7: Kapa dem och svetsa på coiloverrör, komplettera med fjädrar med mindre diameter. Finns att köpa på http://rallyshop.se/kategori/Coiloverror--Ovrigt / http://rallyshop.se/kategori/Fjadrar  2.25" fjädrar passar alldeles utmärkt och finns i många olika längder/hårdheter. "Riseabove" eller "Oboymannen" här på forumet har gjort flera konverteringar av den här typen.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Okey.. Tack...ungefär vilka fjädervärden brukar ni använda?? jag misstänker att dom flesta bubblorna väger hyfsat likamycket fram...så värdena borde ju vara lika. om man vill ha fjädrings väg.

Bara resten av frågorna kvar... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

1. Jag har smalnat av min 1302 2,5 cm per sida. Gjorde nya övre fästen, andra ben med smalare fjädrar och kortade bärarmar och styrstag. Kränghämmaren bockades om. I samma veva ökade jag på camber både genom att flytta övre fästet och modda kränghämmaren.

3. Finns info om detta i Keith Seumes Interchange Manual

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Handy (2015-01-07 15:49:04)

3. Om jag inte minns fel så finns det att köpa ombyggnadssats till detta (in UK), alltså en ny kulled till VW:ns undre arm som passar Porsche 944 spindel och fjäderben. Detta gäller late 1303, har man en äldre än -74 så får man uppgradera sig.
5. Pivot-bussningarna är inte samma, men det är bara att byta dem och skruva ihop, resten ska vara samma.
6. Har nyligen läst om detta, minns inte exakt men det rör sig inte om mycket mer än vad bromsarna bygger, använd enkolvsoken och 944 early nav. Använder man 4-kolvsoken så behövs spacer eller breda armar. Använd fälgar med mera inpressningsdjup.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

6 Senaste redigerad av Hebster52 (2015-01-07 17:37:24)

1. "bara å flytta" inre fästen för bärarmarna längre in och flytta övre dämparfästen lika mycket... ICQ/ad

2. Lite osäker på detta. Jag fick med en Passat kuggstång men den kanske var lite nyare.. Den var "ensidig" och skulle krävt att kapa i balken till vänster. Så jag fixade hem ett par Polo kuggstänger istället.. Dom ska monteras efter reg.besiktningen... Kräver mindre ombyggnad av fronten. (Dessa Polo kuggstänger används även när man vill göra kuggstångstyrning på torsionsframvagnarna.. ) ICQ/ad

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20141027_170759.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7 Senaste redigerad av michaelth (2015-01-07 19:14:16)

Okey så ni säger..

1 Tja jag tänkte faktiskt att man flyttar upp och in nedre infästningarna..och givetvis den övre..
2 okey så passat eller polo skall kunna fungera.. tänker på opel astra../Dkadett då en sådan ligger här hemma..
3 första generationen av 944 eller kanske   uk ombyggnads sats spindelled med nyare ben..
4 ??
5 byta inre bussningar till bubbla gissar jag.. är väl att 944 använder en mindre bult.
6 tidiga 944 bromsar/skivor..
7 engelska hylsor och 2,25 fjädrar...


ja ni får gärna tillägga/ändra om ni inte håller med, eller har andra tipps angående en smalare (vill ha plats för bredare större hjul än original) något uppflyttad 1302 framvagn med bättre bromsar, och styrning... jag suger i mig,, men garanterar inte att jag gör så.. men kanske andra får tipps på vägen då dessa bubblor ju finns i flertal.

ja lite klokare tack så länge  ICQ/ag   blir att klura lite på detta.. ICQ/ad
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

5. Ja. Innerbussningar måste bytas. Såg i nån tråd x antal år sen att 944 bussningen var jobbig att få ur....

6. Smala alusvingor breddar 25mm per sida jämfört med stål dito. Breda alusvingor breddar 70mm per sida

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9 Senaste redigerad av michaelth (2015-01-07 19:36:23)

bussning ur..om det inte går med press, får man väl såga bort dom...

Hmmm får bli Porsche fälgar med lämplig offsett... undrar om 9*17 med 55 i offsett  får plats på smala alu svingor.. eller om dom tar i svärden... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Vill minnas att han eldade med typ T - sprit för å ha kvar hylsan för att bubbla bussningarna skulle passa.. kan hända att jag minns fel...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

2: Så här ser en komplett kuggstång från en -75 1303S ut:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Kuggstang/IMG_3613_zps1e0f9743.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12 Senaste redigerad av michaelth (2015-01-07 22:39:33)

Opel D kadett kuggstång .. blir nog att försöka använda denna...
http://forumbilder.se/DC5CE/img-2859.JPG

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av millstream (2015-01-07 23:10:22)

Det blir trångt i hjulhusen fram med breda fälgar med högt ET, åtminstone på min 1303 1974.
Jag har funderat på att korta bärarmarna men lite bredare skärmar är nog bättre.
Kulbulten som passar i Porsche-spindeln säljs av Kerscher. Den är 17 mm i diameter.
Porsche-spindlarna breddar utåt och ger positiv camber. Det går att göra adaptrar både för lagren och oken så att det går att montera Porsche-bromsarna på VW-spindlarna.
Den här boken innehåller en del tips även om den inte handlar om 1302/03: http://www.amazon.co.uk/Volkswagen-Chas … 1903706998
Här finns också info: http://www.amazon.co.uk/Beetle-Performa … eith+seume
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

14 Senaste redigerad av Handy (2015-01-08 17:15:28)

Det finns en del spacer med olika tjocklek för att lösa fälgproblemet, vanligt med 7, 14, 19 och 28mm, har sett 44mm spacer till Porsche om hjulet skulle råka komma för långt in  ICQ/ag  Bra med mycket et.

Angående dina 9 tumsfälgar... Beräkning av Et i Online wheel and Tyre Fit Calculator.

Jag matade in 9" x 17" med Et 55 och drog bort 25mm som de smala svingorna (Porsches nav) bygger utåt. Resultatet blev att de nya hjulens innerkant kommer 48.5mm närmare svärdet än originalhjulet som jag tror har Et45 och 4,5" x 15" (rätta mig om jag har fel).
Förresten, utsidan kommer 78,5mm längre ut än originalhjulet  ICQ/af Man bör väl ha 255-40/17 däck på de fälgarna för att hålla samma höjd som bubblans standard däck.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

15

Mina fälgar plus de 18mm konverteringsspacers resulterar i en sjukt ökning i spårvidd så jag ska nog smalna av mina bärarmar (75 plåtarmar) och kompensera camberändringen uppe.
Om jag inte hittar nåt bättre sätt att få in fälgarna lite dvs.

Kuggstångstyrningen kör jag från 75ans den med bättre att du letar efter en sån komplett ist för att lägga ner onödigt med energi på att modda om från en annan bil när det redan finns för 75-79 Default/tongue

16

Edit
Om du smalnar av lite bara på bärarmarna så kan du göra det mellan spindelledobiovh mellan hålet för krämgarn och på det sättet kan du använda krängarn utan modd då hålen förblir i samma position

17 Senaste redigerad av millstream (2015-03-05 09:47:27)

Jag har byggt om till Porsche 944-justering av camber dvs mellan spindel och fjäderben. Det blir 6 mm justering. Jag hoppas kunna justera in bärarmarna så lång in som möjligt i inre infästningen, för att få in hjulet under skärmen, och fortfarande få ok camber med Porsche-spindlarna.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

18

74/75 har oxå samma justeringar i cambern mellan spindel o fjäderben..
vill man bara få in däcken under skärmarna är det bara o maxa - camber med både bärarmen spindel och ev camberplatta.

19

Är du säker angående camberjusteringen. Min hade bara de inre justeringarna.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

20

Yes, övre bult hålet på spindeln är avlång/spår, och skruven är excentrisk så det hela funkar som inre bärarmsinfästningen.

21 Senaste redigerad av Abdullah (2015-04-24 19:39:21)

My bad. Får rätta mig. Du har rätt millstream. Orginal har inte ett spår som jag sa. Nu när jag kollade på orginalen. Jag har ett sånt spår på AVO fjäderbenen så jag antog att alla har det. det är Så att jag får använda mig av golf mk1 övre bulten som är excentrisk och justera cambern. Då kommer jag ha justeringsmöjligheter på spindeln och inre infästningen för bärarmen.