nisslars skrev:Nu ser jag att slangen från vacuumklockan är kopplad fel. Den ska sitta på förgasaren och inte på insugningsröret. Anslutningen på insugningsröret får du plugga eftersom du har ett luftflter som inte kräver vacuum.
Jag såg inte detta inlägg, kanske för att det skrevs samtidigt som jag skrev mitt långa inlägg. Men flytta slangen, och plugga det anda röret.
Att bilen går oroligt på tomgång beror sannolikt på att det läcker tjuvluft vid förgasaren.

Nu får du inte tro att jag lägger in denna bild för att du i fortsättningen skall tro att du bara ställer dumma frågor... nejdå missförstå mig på rätt sätt!
Fortsätt att fråga, bättre det än att göra fel och kanske haverera hela motorn, eller tvingas till stillestånd och inköp av dyra reservdelar.
Möjligen kan det vara någon annan som bara läser här på forumet och inte vågar fråga och undrar vad alla dom här mystiska grejerna är för någonting.
Men om du nu inte tidigare har stött på dessa trevliga motorer, så har du här en liten "atlas" över var några av motorns delar sitter.
Jag ser att du har en fin växelströmsgenerator, den är bra! Då kan du troligtvis ha bokstäverna AS innan motornummret, om man nu inte moderniserat bilen med en växelströmsgenerator. 1600 AD-motorer hade likströmsgenerator i original.
AS betyder att det är den i typ 1, bubblan, senaste 1600 motorn, vilket du redan vet, och att du kanske har en "tjockbubbla" 1303S, 1974 eller senare, om nu inte motorn eller generatorn är utbytt i en tidigare bil/motor.... (jag tror att laddningsregulatorn försvann 1975, då generatorn fick inbyggd regulator).
Å andra sidan saknas det en multikontakt högst upp till vänster i motorrummet, den var till ett antikt elektriskt felsökningssystem, och kom -73, tror jag, vilket kan tyda på att bilen är yngre... eller såld på en annan än den tyska eller svenska/skandinaviska marknaden.
Det ser ut som om bränslepumpen nyligen är utbytt, bra, detta är en förbrukningsvara. Likadant med tändspolen, den förbrukas snabbt i bilar med varma motorrum. På utsidan av fördelaren sitter det en liten cylindrisk burk, det är kondensatorn, den tillsammans med brytarsptsarna kan man i förebyggande syfte ockå byta då dessa slits.
Den elektriska choken och förgasarens avstängningsventil är båda anslutna till + på tändspolen, ett vanligt fel är att kabeln där lossnar, och då blir bilen väldigt svår att köra, om den ens startar.
Förgasaren skall heta 34-PICT- och en siffra till.
Luffiltret högst upp på förgasaren är inte original, den kan också vara en bov i dramat om motorn nu går ojämt på tomgång, men den behöver inte vara det. Om du vill ha ett original luftfilter så har jag minst ett snyggt jag kan avvara.
Om du vill ha värme in i kupén så skall de båda tjocka slangrana vara anslutna till fläktkåpan och till värmekamrarna intill ljuddämparen, jag tycker att det ser ut som om iallafall den högra inte sitter fast, men jag kan se fel.
Fläktkåpan ser å andra sidan inte original ut den heller, alldeles för rund i radien, det kanske inte finns några anslutningar till värmeslangarna?
Och när jag tittar noggrannare så kan jag tycka att plåten, karossen, färgen, inte direkt känns igen från tjockbubblorna...
-jasså det var ingen gissningstävling... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."