1

ibland dyker de där frågorna upp, som man knappt vågar ställa med risk för att framstå som helt blåst.
Men alla har varit nybörjare någon gång, och jag lever vidare på min teori; "Den som frågar framstår som dum en stund. Den som inte frågar fortsätter vara dum resten av livet" ICQ/ad

Min bil har hyfsat låg tomgång. När man startat måste man fortsätta ha lite gas några minuter för att den inte ska dö. Det går dock över så fort den börjar bli ljummen.

Däremot måste man alltid från stillastående gasa ganska mycket när man ska iväg. Även när den är varm.

Vid besiktningen blev CO-värdet bara 0,4, så besiktningsmannen sa att jag gott kunde skruva upp den lite. Vilket alltså leder till dagens fråga:
Vart skruvar jag?

Det är en 1600-motor det handlar om, och för att vara extra tydlig bifogar jag en bild på den, så kanske någon vänlig själ kan rita en pil ICQ/ad

Mvh
Micke - som lär sig, sakta men säkert ICQ/ad

Post's attachments

DSC_0291[2].jpg, 315.97 kb, 1434 x 807
DSC_0291[2].jpg 315.97 kb, 484 downloads since 2015-01-05 

2

Börja med att plugga vacuumröret på förgasaren, det som skall kopplas till originalluftfiltret, så kanske du får tillbaka tomgången. Röret syns på bilden och sitter till höger om gasspjällsfjädern.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

3

Det syns inte riktigt på bilden var slangen från vacuumklockan på fördelaren tar vägen? Det är väl inte den som ansluter direkt på insugningsröret? Och så till din fråga, ställer tomgången (varvtal och blandning) gör man med de 2 skruvarna på förgasarens vänstersida. Det är en hyfsat komplicerad metod för att få det helt rätt så det finns kanske en beskrivning redan här på forumet. Men börja som sagt med att se till att slangarna sitter rätt, att tändningen står rätt och att ventilerna är rätt justerade.

------------------------
1302LS Cab -72

4

Om du kollar in här så finns det en massa info  http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=27
Typ detta http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Man brukar säga att man går från kall till varm. Kall motor: Ställ ventilerna, ställ tändningen statiskt. Varmkör motorn och ställ tändningen dynamiskt med stroboskoplampa, justera förgasaren.

Om du aldrig har ställt ventiler förut så skruva inte utan kolla bara att det finns ett litet spel i varje vipparm när respektive cylinder står i övre dödläge och rotorn i fördelaren pekar på den cylinderns tändkabel. Då vet du att ingen ventil riskerar att brännas.

------------------------
1302LS Cab -72

6

Nu ser jag att slangen från vacuumklockan är kopplad fel. Den ska sitta på förgasaren och inte på insugningsröret. Anslutningen på insugningsröret får du plugga eftersom du har ett luftflter som inte kräver vacuum.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

7

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/vw-motormedpilar_zps829f0c2a.jpg

Det finns inga dumma frågor, bara korkade svar, några av dessa korkade svaren kan man finna på detta forum, ävensom det mesta här är väldigt bra! ICQ/ab

Inga indianer, men däremot färgglada pilar:

Röd pil, här är en anslutning till vakuumslangen* från förgasaren.
Det kan tänkas att du finner en likadan anslutning längre ned på insugningsrörets hals, plugga i saå fall den, en bit spolarslang med en skruv i brukar räcka.
Iallafall så skall undertrycket som bildas i förgasaren styra förtändningen, undertrycket påverkar "ufot" på fördelaren, som är en vakuumdosa, och härifrån går det en liten arm till "tändplattan" som flyttar brytarspetsarna en liten bit då man accelererar eller då motorn får en högre belastning.

Grön pil, detta är slangen som skall sitta fast där den röda pilen finns.
Kolla att slangen inte läcker, det kan förekomma torrsprickor. Denna slang kan ersättas med en vanlig genomskinlig spolarslang, men den kommer att missfärgas efter en tid, men det gör ingenting.

Orange ring, här finns ett extra bränslefilter, det är väldigt bra! Detta filter skall sitta INNAN bränslepumpen så att det skyddar även denna. Och så är det på din bil, bra! MEN... kolla slangarna och anslutningrna där, det ser ut på bilden som om dessa hänger litet på "hallisvaj", det är direkt ohälsosamt och väldigt "obra" om det läcker bensin i sådana här täta motorrum som gamla folkvagnar har, jag behöver nog inte berätta vad som kan hända.

Ja som man redan tidigare varit inne på i svaren här ovan, så är det väldigt viktigt på dessa motorer att man har vacuumslangen ansluten, eftersom bilen går direkt dåligt annars, undertrycket från förgasaren styr ju kompenseringen av förtändningen, väldigt finurligt egentligen. Det kan hända att det finns en likadan anslutning till, längre ned på insuget, man kan koppla vakuumslangen dit också, men det blir inte lika bra. Denna var ursprungligen kopplad till original luftfilter, någon funktion där jag aldrig riktigt förstod, men säker finurlig den också.

Om du vill ha en mer pedagogisk inblick hur det funkar, kan du lyfta av fördelarlocket, och en eventuell skyddsplatta under detta, och sedan suga i slangen för att se hur det funkar, om det funkar, för det händer sig ibland att vakuumdosan läcker och att tändplattan fastnat.

*Vakuum eller vacuum... tja det är ju egentligen total avsaknad av luft, om man nu skall vara petig, och det förekommer väl egentligen bara ute i rymden, eller kanske i något laboratorium, med en effektiv vakuumpump. Här är det ju bara ett milt undertryck.

Good Luck!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

nisslars skrev:

Nu ser jag att slangen från vacuumklockan är kopplad fel. Den ska sitta på förgasaren och inte på insugningsröret. Anslutningen på insugningsröret får du plugga eftersom du har ett luftflter som inte kräver vacuum.

Jag såg inte detta inlägg, kanske för att det skrevs samtidigt som jag skrev mitt långa inlägg. Men flytta slangen, och plugga det anda röret.
Att bilen går oroligt på tomgång beror sannolikt på att det läcker tjuvluft vid förgasaren.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/vw-motormedtext_zps16d049b2.jpg

Nu får du inte tro att jag lägger in denna bild för att du i fortsättningen skall tro att du bara ställer dumma frågor... nejdå missförstå mig på rätt sätt!
Fortsätt att fråga, bättre det än att göra fel och kanske haverera hela motorn, eller tvingas till stillestånd och inköp av dyra reservdelar.
Möjligen kan det vara någon annan som bara läser här på forumet och inte vågar fråga och undrar vad alla dom här mystiska grejerna är för någonting.

Men om du nu inte tidigare har stött på dessa trevliga motorer, så har du här en liten "atlas" över var några av motorns delar sitter.
Jag ser att du har en fin växelströmsgenerator, den är bra! Då kan du troligtvis ha bokstäverna AS innan motornummret, om man nu inte moderniserat bilen med en växelströmsgenerator. 1600 AD-motorer hade likströmsgenerator i original.
AS betyder att det är den i typ 1, bubblan, senaste 1600 motorn, vilket du redan vet, och att du kanske har en "tjockbubbla" 1303S, 1974 eller senare, om nu inte motorn eller generatorn är utbytt i en tidigare bil/motor.... (jag tror att laddningsregulatorn försvann 1975, då generatorn fick inbyggd regulator).

Å andra sidan saknas det en multikontakt högst upp till vänster i motorrummet, den var till ett antikt elektriskt felsökningssystem, och kom -73, tror jag, vilket kan tyda på att bilen är yngre... eller såld på en annan än den tyska eller svenska/skandinaviska marknaden.

Det ser ut som om bränslepumpen nyligen är utbytt, bra, detta är en förbrukningsvara. Likadant med tändspolen, den förbrukas snabbt i bilar med varma motorrum.  På utsidan av fördelaren sitter det en liten cylindrisk burk, det är kondensatorn, den tillsammans med brytarsptsarna kan man i förebyggande syfte ockå byta då dessa slits.

Den elektriska choken och förgasarens avstängningsventil är båda anslutna till + på tändspolen, ett vanligt fel är att kabeln där lossnar, och då blir bilen väldigt svår att köra, om den ens startar.
Förgasaren skall heta 34-PICT- och en siffra till.

Luffiltret högst upp på förgasaren är inte original, den kan också vara en bov i dramat om motorn nu går ojämt på tomgång, men den behöver inte vara det. Om du vill ha ett original luftfilter så har jag minst ett snyggt jag kan avvara.

Om du vill ha värme in i kupén så skall de båda tjocka slangrana vara anslutna till fläktkåpan och till värmekamrarna intill ljuddämparen, jag tycker att det ser ut som om iallafall den högra inte sitter fast, men jag kan se fel.
Fläktkåpan ser å andra sidan inte original ut den heller, alldeles för rund i radien, det kanske inte finns några anslutningar till värmeslangarna?

Och när jag tittar noggrannare så kan jag tycka att plåten, karossen, färgen, inte direkt känns igen från tjockbubblorna...

-jasså det var ingen gissningstävling... ICQ/ae

9

tackar för alla svar.
Och framför allt tack till Björn J. som både orkade skriva och rita så att t.o.m. en glad och okunnig amatör som jag fattar. Det uppskattas verkligen ICQ/ab

Det stämmer bra det att det inte är någon tjock-Bubbla. Det är en 61:a, men motorn kommer från en tjockis. En 72:a har jag för mig att föregående ägare sa när jag köpte bilen.

Och ang. luftfilter. Har du möjlighet att skicka det, och att frakt + luftfilter inte kostar typ en månadslön ICQ/ad så tackar jag gärna ja till ditt erbjudande. Isåfall kan du väl skicka ett PM med ett kontonummer och vad du vill ha, så slänger jag in lite pengar där ICQ/ab

Mvh
Micke

10

Nä det kostar ingen månadslön, fast det är ju litet beroende på referenserna, vad du tjänar i månaden... ICQ/af
Misstänker att fraktkostnaden överstiger priset.
Vi hörs av via PM så kan vi göra upp den affären.