PPRMicke skrev:Skåningen skrev:Visste inte att det fanns olika längder på IDF insugen, vill ha långa insug vilka är långa eftersom dessa främjar vridet ? eftersom jag ska ha motorn i en buss så är där plats för höga luftfilter 
Man räknar ut vad som är längden från ventil CC till tratten för att stämma av var effekt kurvan och vridmoment kurorna möts
Därför finns det olika länder Ta som ett ex länden från ventil till förgasar halsen på en Typ1/buss så är den ganska lång Kolla även in typ4 insugs rör där spjället sitter i centrum
Om du kollar på en volvo B20E (1989cc) med sprut (googla detta ) så förstår du
///M
Har uteslutande jobbat med insprutning och då främst på Porsche så nu ska det bli roligt att prova lite "gammeldags" trimning med förgasare
Att spjället sitter långt från ventilen på tex en Volvo/typ 4 visste jag också men när det gällde förgasare trodde jag att det var avståndet till förgasarens spjäll som var avgörande eftersom det saknas plenumkammare och alla IDF förgasare jag sett har ganska korta trattar, kanske vill ägarna till dessa endast ha max hk
Vi körde med 6 spjäll direkt vid toppen och variabelvolym på plenumkammaren (istället för olika längder vid olika varvtal) och en insugs tratt på 120mm utan filter (tappade 12 hk) på 3,8 RSR motorn med 374hk och den gick jämnt och fint på tomgång och som ett troll upptill 8300 varv
Lite skillnad när man nu siktar på dubbla IDF 40/44 2,0L och ca 100hk
Men om man nu kan använda korta insug och långa trattar istället så passar detta mig perfekt 
If one does not fail at times, then one has not challenged himself.
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P