1

Nu har vår V40 kastat in handduken, orkar inte ställa mig och skruva i den en gång till.. den har trots allt rullat 34000mil.
Vi går i funderingar, jag och frugan, att skaffa en nyare bil till henne då hon pendlar ungefär 8mil per dag. Sedan tänkte vi sälja vår Golf 4 TDI och köpa en Golf 4 v6 4-motion istället som jag kan ha... den fungerar bra att dra husvagnen med och rolig på vintern ICQ/ab

Men då är det det här med att hitta en vettig pendlarbil till vettigt pris!
Priset har vi satt upp till 80-90.000, men runt 70.000 vore det optimala. Får inte ha gått över 15.000mil, helst diesel (om dieselskatten är OK). Ingen sedan, halvkombi eller kombi då vi har vovve som även den åker 8 mil per dag för att vara med matte i frisörsalongen.

Kollade lite på BMW 1-serien, den är miljöklassad.. drar lite och billig skatt, men den verkar trång?
Kollat även på Passater och A4or, vi har kollat på det mesta.

Jag behöver hjälp! Eller vi behöver hjälp med att hitta en bra bil ICQ/ab Har ni något förslag?
Den nya Beetle suktar både jag och frugan efter, men den ligger tyvärr i överkant vad vi tänkt oss prismässigt.

2 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-02 14:24:59)

Jag har sedan några år en Citroën C3 Picasso, med 110hk turbodiesel. Går snålt, trevlig att köra, inga problem att dra (alltför)tunga släpvagnar.
Även väldigt bra plats för vovven, som är en 30kg schäfertik. Två lika stora schäfrar fick bra plats också, innan dom blev ovänner...
Lågt insteg i bagageluckan, lätt att lasta, väldigt lätt att fälla baksätesryggarna, ger en stor lastyta utan nivåskillnad. Har litet dålig koll på priserna, men en -10 borde hamna inom det prisintervallet du angav.
Jag vet inte vad denna karosstyp heter, men litet hög och "fyrkantig", likanar väl mer VW Caddy än Volvo 740.
Vissa modeller har helt glastak, inte min. Cittrorna är ju numera (tyvärr eller dessbättre, -välj själv) ganska europaanpassade, men blinkspaken på vänster sida och torkarspaken till höger  ICQ/ad , det finns en del elektronkska finesser, men liknande grejer finns även på andra EU-bilar. Instrumenteringen är dock väldigt digital, men ingen hastighetsmätare "typ"analog badumsvåg... ICQ/ab vanliga stötdämpare utan gashyraulik, men nån slags automatik på bilar med dragkrok, har inte undersökt detta närmare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Kroffe (2015-01-02 14:04:12)

Tack för tipset! Har dock lite svårt för Renault och Citroën av någon anledning..  ICQ/ad  Jag har fått för mig att man inte kan göra bilar i frankrike.
Hon vill gärna ha lyx ihop med funktion och driftsäkerhet.. Fint ska det vara!  ICQ/af

4

Polo tdi
funkar mkt bra

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

5 Senaste redigerad av EskiL 109 (2015-01-02 14:24:58)

Kolla konsumentleasing hos Seat. Vi plockade ut en Leon för en månad sedan. Smidigt och prisvärt för ny bil. Nytt är lyx... ICQ/ab

http://www.seat.se/content/se/brand/se/ … asing.html

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

6

Ja visst är det så EskiL! Vad får du pröjsa i månaden för en splittny Leon?
Kollade upp Polo TDIn Nicklas, man får ju en 2012 för 80-90.000 som inte änns gått 10.000mil.. Det kändes väldigt intressant ICQ/ab VW står ju varmt om hjärtat.

7

Redigerade in några rader till i mitt inlägg.

Tja, man behöver väl inte vara fransofil för att köra en cittra i mellanstorleken. Vad jag har hört så har Citroëns tekniker skärpt sig och man har satsat mer på driftsäkerhet och kvalitet. Men håller med dig om Renault, däremot har väl Peugeot vunnit fler marknadsandelar de senaste tio åren.

Jag hade en Berlingo som pendlar- och arbetsbil tidigare, den fick slita hårt. Den var rätt surrig, hög ljudnivå, men man kunde lasta en hel kennel med småhundar, ett 600liters akvarium eller en takstol till en friggebod, om man fällde sätet då alltså ICQ/ae  Fyra unga giraffer fick också plats om man rullade bak canvastaket!

Svårt att veta vad din fru väger in i ordet "lyx"? Om det är körkomfort med bra stolar och bra ergonomi så får hon det i en C2 Picasso, men varken kromlister eller valnötspaneler.

8

Audi. A3 sportback är en bil vi funderar på att skaffa som pendlarbil åt frugan.
**diesel såklart 1,9 eller 2,0 då skatten på en 2,0 är knappt 3000kr. 1,9 är ännu billigare har jag för mig!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

9

Kroffe skrev:

Ja visst är det så EskiL! Vad får du pröjsa i månaden för en splittny Leon?
Kollade upp Polo TDIn Nicklas, man får ju en 2012 för 80-90.000 som inte änns gått 10.000mil.. Det kändes väldigt intressant ICQ/ab VW står ju varmt om hjärtat.

Vi tog en gråmetallic kombi med dragkrok med lite lull-lull och premium vinderdäck på alu och den kostar den 2300 kr/mån.
Då ingår service. Försäkring 170 kr mån och skatt 260/år tillkommer.  Max 1500 mil/år.
Enklare modell utan krok är ca 2000 kr skulle jag tro.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

10

Med lyx tror jag hon menar att det ska kännas att det är kvalité när man sätter sig i bilen och kör iväg.. Bilen hon hade innan hade full skinnklädsel, ac och diverse andra finesser som hon efterfrågar. Men tror skinnklädsel är mer ett plus än krav.  ICQ/ad

Vad finns det för fördelar igentligen med leasing? Får man plocka ut en ny bil eftersom eller hur fungerar det? Hon driver en frisörsalong så hon har varit lite inne på att leasa en bil via salongen men vi kom på andra tankar och funderade inte något mer på det.

11

Det är inte självfallet att frisörer gör några klipp. Nu efter årsskiftet skulle det ju bli dyrare olika former av leasingbilavtal (och bilar i allmänhet).
Det är väl en bra utgångspunkt i en sådan här ekvation att utgå från att köpa en "halvgammal" dieselbil.
Kompisen/grannen driver ett dentallab, han köper alltid in firmans bilar. Han kör nu en kombinerad firma och familjebil, tillika reklampelare.
Utan att veta hur han räknat så säger han att det var oslagbart fördelaktigt att låta firman köpa in en ny bil, jodå även det en C3 Picasso.
Vet inte om skinnklädsel fanns som tillval på dessa, men full AC är standard, liksom farthållare och parkeringshjälp.

12

Kolla via länken som jag skickade. Där finns det en FAQ.
För vår egen del hoppas jag på ett smidigt enkelt "bilägande" där "andrabilen" är ny och jag inte behöver meka med.
Kör tjänstebil själv och är borta mycket i veckorna. Vill inte skruva vardagsbil när jag är hemma utan bara gammbil!  ICQ/ab

Motala

13

Polon är ett bra val.

Om ni känner för lite större, kan jag rekommendera en Volvo V50 diesel, D2 eller 1,6D. Ligger bra på vägen och är ganska roliga att köra.
Dessa går som miljöbilar - låg skatt. Letar du så kan du nog hitta en under 15000mil i bra skick. Stor service vid 12000(1,6D) eller 14000mil(D2).

/Björn

VW 1200 -56
VW 1300 -68

14

http://www.blocket.se/vasternorrland/SA … =4&w=2

Mycket bil för pengarna

Gubbjävel; dvs originalfantast

15

Kan gå i god för kia ceed SW 1.6crdi, har kört 15000mil utan bekymmer, kamkedja och 0.53 i verkligheten, skatten ca 2700kr. Alla hade 7års garanti så de fel som ev varit har åtgärdats på märkesverkstaden inte bara dolts eller fusklagats.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

16

Saaben är nog en bra deal.

Annars håller jag med om Kian, vi har köpt en och är kanonnöjda. Billig och bra pendlarbil ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

17

Kan meddela att det blev en Passat 2.0 FSI 150hk 2006 med Airride.... ICQ/ab Monterat helskinn från en 2010 och gått enbart 11.000mil. Blir gött!

18

Låter lovande!!!  ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

19

Jag tror fan det blir bra! Känns dumt att skippa VW ICQ/ab

20

Kan tillägga att vi kikade på Polo 2010.. Dom såg sjukt bra ut! Men nog så trång... Då är nog Golf 2010 ett bättre alternativ. Mycket mer utrymme och mer "lyx" till ungefär samma peng.
Kan dock inte jämnföras med förvaringen i en Passat.. .HELT sjukt. Vi fick med en flyttkartong med delar efter monteringen av airriden, det var dämpare, 5st däck, stänklappar mm.. Sen skulle kärringen såklart på IKEA.
Så det blev 2,5m bänkskiva, en dubbeldiskho, Avloppsgrejer osvosv.. Jag tänkte, bära eller brista.
Det blev en lämplig avskärmning mellan jag och min fru, alldelens lämpligt så vi inte såg varandra på 15mil.. Hörde hennes röst! Det var trevligt! Skämt och sido, väldigt imponerad hur mycket bilen svalde.
Lite mindre imponerad att 5:ans växel "skårrade" när man la i den, ungefär som synkringen skulle vara dålig.. Kan den vara dålig efter 11.000mil?

21

Mina växlar skårrar också på min 03:ans Golf.. men det beror på oljan...

Du kan ju testa att byta, sen finns det ett oljeaddetiv som ska hjälpa dåliga synkringar...

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

22

Ska kolla upp det! Tack ICQ/ab

23

Du får hänga på vwpc.se i fortsättningen då också  ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast

24

Det ska jag verkligen göra Kurtivan ICQ/ab

25

Ser att du redan har bestämt dig och att det således är utrymme för babbel i tråden. Kör själv transporter som pendlarbil och jag förstår inte hur man skulle klara sig med det lilla utrymmet i en Passat.  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't