Drog hem en nästan gratis -66a i början på juli,mest för att jag var så jävla sugen på att ha en fläkt-Vw att pilla med när lusten faller på igen.Har haft några Bubblor förr,men den jag hade senast såldes till Finland våren 2008,sedan dess har jag varit utan. Hittade denna på Blocket bara någon mil hemifrån,och garaget har stått tomt en längre tid,så varför inte...?Tänkte att om den är för dålig så går det alltid att sälja lite delar och sedan skrota resten och ändå gå plus på affären.
Efter att ha rivit,bankat,slagit och skruvat en del på den så har jag kommit fram till att det ska bli bil av den igen.Det är mycket rost,men jag har sett betydligt värre objekt lagas,och trots att den egentligen är lite för "ny" så har den ju fortfarande det stora bultmönstret och liggande strålkastare
Som alltid med gamla bilar så hittar man ju massa papper och annat skräp när man börjar böka runt,och denna såldes ny i Bräkne-Hoby -66 till någon gubbe jag inte minns namnet på.Den besiktades och ställdes av för sista gången -79,efter det kan man ju undra vad den varit med om...Ägaren innan mej köpte bilen i Kalmar vill jag minnas någon gång 2008-2009 som ett projekt.Den blev bara ståendes och såldes därefter vidare till någon annan som skulle laga upp den.Tydligen blev den bara ståendes där också,för 2011 köpte killen jag köpte bilen av tillbaka den igen,men renoveringslusten infann sej visst inte denna gången heller...
När jag hämtade den så räddade jag bilstackaren ifrån att bli en grill!!
Rosten har härjat ganska friskt på vänstra sidan av bilen,både golv och tröskeln är totalt sopslut.Lustigt nog är det nästan rostfritt på höger sida? Plattan är kärnfrisk på högra sidan,men tröskeln är lite dålig runt luftutsläppet nere vid fötterna.Båda trösklarna ska bytas,samt vänstra golvhalvan.Hade först tänkt att byta båda halvorna,men eftersom högersidan var 100% rostfri vid närmare inspektion så ser jag ingen anledning att byta den. Bortsett från vänstra golvhalvan så är bottenplattan helt rostfri. Ska skicka plattan på blästring efter att golvet är bytt.
Karossen är det väl lite värre med,som sagt så är vänstra tröskeln helt sönderrostad.Den högra skulle gå att lappa ihop,men tänker byta den ändå då jag inte gillar lapptäcken...
Nedre delen av både A och B-stolpen på vänster sida är dåliga,även dessa kommer bytas.Det nedre hörnet i framkant av bakre hjulhuset på vänster sida är också dåligt och ska bytas.Vänster stötfångarfäste bak är rostigt och även detta ska bytas ut.
Fram i reservhjulsbaljan finns några småhål,ska kolla om detta går att laga snyggt,annars så får det bli en ny bottenplåt där. Finns lite smårost i framförallt vänstra hjulhuset fram,men inget svårt eller allvarligt.Kommer säkert hitta mer rost allt eftersom,men det bekymret tar jag då
I dagsläget så är alla skärmar och luckor bortplockade,även dörrarna ska plockas inom det närmsta.Karossen är lossad från plattan och står löst,så nu behövs det bara ett gäng starka kompisar innan det blir separation i garaget
Har rivit ur och kastat hela elsystemet,det var förvisso i ganska bra skick,men jag jobbar som elektriker,så man blir väl lite skadad och vill att allt ska se ut och vara draget på ett visst sätt...
Här kommer ett gäng bilder,tror jag har lagt upp några bilder på liket i några andra trådar här och var på forumet,men härefter så är det i denna tråden alla framsteg,och bakslag förmodligen...kommer samlas!

Baljan...Ska nog gå att lösa detta åtminstone.
Den fina vänstersidan. Tysk ingenjörs-konst när den är som bäst

Skillnad på vänster och höger sida.Bortsett från ytrost så är högra sidan kanonfin!
Lite lättad här också!
Originalfärgen är kvar invändigt.Synd att den lackats om i den halvfula blåa nyansen någon gång,originalfärgen är fruktansvärt snygg!!
Vad har jag för planer då,och vad ska det bli för stuk är det tänkt?
Först och främst så ska bottenplattan rostlagas och hjulupphängning,bromsar osv fräschas upp.Ska inte ha någon snorlåg bil,så tanken är 1 yttre hack bak,dubbla sänksatser fram och ev drop-spindlar.Ingen avsmalning av framvagnen
Vill ha lite rejs-stuk,så en uppsättning gamla Centerline eller liknande med feta bakdäck och lite rake vore klockrent! Funderar även på T-bars och någon fet ljuddämpare....
Rosten ska lagas på karossen,tänkte köpa så mycket färdig plåt som möjligt. Tänker inte bry mej om lack eller något sådant till en början,karossen har en ganska cool patina efter alla år,dessutom så är det knappt någon rost utvändigt på den,men vill ha en kaross som är rostlagad och färdig för lack när man får lust för det i framtiden.Kanske lackar och gör iordning insidan av karossen nu... Dom små fragment som fanns kvar av inredningen har jag kastat,och planen är att det inte ska in så mycket mer än kanske golvmatta och några bucket-seats i 60-70tals-stil.Gillar nakna inredningar med mycket lackerade ytor i Bubblor
Tidsplan finns det ingen,jag pillar med bilen när jag har tid och lust.Har 2 barn,fru och hus också som man inte får glömma bort
Ja det var väl allt för denna gången!
Mvh