1 Senaste redigerad av Miche_N (2014-12-28 20:35:56)

Drog hem en nästan gratis -66a i början på juli,mest för att jag var så jävla sugen på att ha en fläkt-Vw att pilla med när lusten faller på igen.Har haft några Bubblor förr,men den jag hade senast såldes till Finland våren 2008,sedan dess har jag varit utan. Hittade denna på Blocket bara någon mil hemifrån,och garaget har stått tomt en längre tid,så varför inte...?Tänkte att om den är för dålig så går det alltid att sälja lite delar och sedan skrota resten och ändå gå plus på affären.
Efter att ha rivit,bankat,slagit och skruvat en del på den så har jag kommit fram till att det ska bli bil av den igen.Det är mycket rost,men jag har sett betydligt värre objekt lagas,och trots att den egentligen är lite för "ny" så har den ju fortfarande det stora bultmönstret och liggande strålkastare  ICQ/ab  Som alltid med gamla bilar så hittar man ju massa papper och annat skräp när man börjar böka runt,och denna såldes ny i Bräkne-Hoby -66 till någon gubbe jag inte minns namnet på.Den besiktades och ställdes av för sista gången -79,efter det kan man ju undra vad den varit med om...Ägaren innan mej köpte bilen i Kalmar vill jag minnas någon gång 2008-2009 som ett projekt.Den blev bara ståendes och såldes därefter vidare till någon annan som skulle laga upp den.Tydligen blev den bara ståendes där också,för 2011 köpte killen jag köpte bilen av tillbaka den igen,men renoveringslusten infann sej visst inte denna gången heller...  ICQ/ae  När jag hämtade den så räddade jag bilstackaren ifrån att bli en grill!!  ICQ/ag

Rosten har härjat ganska friskt på vänstra sidan av bilen,både golv och tröskeln är totalt sopslut.Lustigt nog är det nästan rostfritt på höger sida? Plattan är kärnfrisk på högra sidan,men tröskeln är lite dålig runt luftutsläppet nere vid fötterna.Båda trösklarna ska bytas,samt vänstra golvhalvan.Hade först tänkt att byta båda halvorna,men eftersom högersidan var 100% rostfri vid närmare inspektion så ser jag ingen anledning att byta den. Bortsett från vänstra golvhalvan så är bottenplattan helt rostfri. Ska skicka plattan på blästring efter att golvet är bytt.
Karossen är det väl lite värre med,som sagt så är vänstra tröskeln helt sönderrostad.Den högra skulle gå att lappa ihop,men tänker byta den ändå då jag inte gillar lapptäcken...
Nedre delen av både A och B-stolpen på vänster sida är dåliga,även dessa kommer bytas.Det nedre hörnet i framkant av bakre hjulhuset på vänster sida är också dåligt och ska bytas.Vänster stötfångarfäste bak är rostigt och även detta ska bytas ut.
Fram i reservhjulsbaljan finns några småhål,ska kolla om detta går att laga snyggt,annars så får det bli en ny bottenplåt där. Finns lite smårost i framförallt vänstra hjulhuset fram,men inget svårt eller allvarligt.Kommer säkert hitta mer rost allt eftersom,men det bekymret tar jag då  ICQ/ad

I dagsläget så är alla skärmar och luckor bortplockade,även dörrarna ska plockas inom det närmsta.Karossen är lossad från plattan och står löst,så nu behövs det bara ett gäng starka kompisar innan det blir separation i garaget  ICQ/ab
Har rivit ur och kastat hela elsystemet,det var förvisso i ganska bra skick,men jag jobbar som elektriker,så man blir väl lite skadad och vill att allt ska se ut och vara draget på ett visst sätt...  ICQ/ad

Här kommer ett gäng bilder,tror jag har lagt upp några bilder på liket i några andra trådar här och var på forumet,men härefter så är det i denna tråden alla framsteg,och bakslag förmodligen...kommer samlas!
http://forumbilder.se/CEUMV/dscf0631.jpg
http://forumbilder.se/CEUMV/kopia-av-dscf0615.jpg
http://forumbilder.se/CEUMV/20130731-162109.jpg
http://forumbilder.se/CEUMV/20130731-162308.jpg
Baljan...Ska nog gå att lösa detta åtminstone.
http://forumbilder.se/CEUMV/20130731-162140.jpg
Den fina vänstersidan. Tysk ingenjörs-konst när den är som bäst  Default/lol
http://forumbilder.se/CEUMV/20130731-162359.jpg
Skillnad på vänster och höger sida.Bortsett från ytrost så är högra sidan kanonfin!
http://forumbilder.se/CEUMV/20130731-162440.jpg
Lite lättad här också!
http://forumbilder.se/CEUMV/20130731-162605.jpg
Originalfärgen är kvar invändigt.Synd att den lackats om i den halvfula blåa nyansen någon gång,originalfärgen är fruktansvärt snygg!!
http://forumbilder.se/CEUMV/20130731-162428.jpg

Vad har jag för planer då,och vad ska det bli för stuk är det tänkt?
Först och främst så ska bottenplattan rostlagas och hjulupphängning,bromsar osv fräschas upp.Ska inte ha någon snorlåg bil,så tanken är 1 yttre hack bak,dubbla sänksatser fram och ev drop-spindlar.Ingen avsmalning av framvagnen  ICQ/ab  Vill ha lite rejs-stuk,så en uppsättning gamla Centerline eller liknande med feta bakdäck och lite rake vore klockrent! Funderar även på T-bars och någon fet ljuddämpare....
Rosten ska lagas på karossen,tänkte köpa så mycket färdig plåt som möjligt. Tänker inte bry mej om lack eller något sådant till en början,karossen har en ganska cool patina efter alla år,dessutom så är det knappt någon rost utvändigt på den,men vill ha en kaross som är rostlagad och färdig för lack när man får lust för det i framtiden.Kanske lackar och gör iordning insidan av karossen nu... Dom små fragment som fanns kvar av inredningen har jag kastat,och planen är att det inte ska in så mycket mer än kanske golvmatta och några bucket-seats i 60-70tals-stil.Gillar nakna inredningar med mycket lackerade ytor i Bubblor  ICQ/ab

Tidsplan finns det ingen,jag pillar med bilen när jag har tid och lust.Har 2 barn,fru och hus också som man inte får glömma bort  ICQ/ab
Ja det var väl allt för denna gången!
Mvh

2

Trevligt  ICQ/ag ser fram mot fortsättningen.. bra tanke med när du tänkt jobba med bilen..  tid och lust e bra.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Ja precis! Sätter man upp ett speciellt datum när bilen ska vara klar blir det alltid stress i slutändan,och då är det varken avkopplande eller kul att hålla på längre... Den står inte i vägen där den står iaf  ICQ/ab  Har precis lagt en beställning på en hög med plåt hos Vwimporten. Skönt att ha bitarna hemma när lusten faller på  ICQ/ag Får se när grejerna anländer om det är bortkastade pengar eller inte... Mvh

4

Kikade lite på motorn som sitter i idag,och den måste blivit utbytt någon gång. Motorkoden är "D" och det är väl en 1200 på 34hk? I papprena är bilen en 1300 med 40hk. Spelar ingen roll då motorn ändå sitter fast och ska bytas ut. Fick med en fräsch motor som heter "F",och det ska väl vara en 1300 på 40hk enligt vad jag kommit fram till. För övrigt är det numera 50cm luft emellan bottenplattan och karossen :-)
Mvh

5

Hej dagboken!
Har inte hänt så mycket på sistone.Som jag skrev tidigare så är karossen avlyft från plattan,flöt på bra utan några lustigheter alls.Efter detta så har jag inte gjort så mycket mer med bilen.Har mätt och funderat lite i mitt garage,och kommit fram till att det går att få plats med både bottenplattan och karossen (utan att det blir för trångt) samtidigt i garaget om man ställer plattan på tvären i garaget :-) Skönt att ha allt på samma ställe och slippa sprida ut delar över hela grannskapet!Ska åka till Cheapy imorgon och köpa lite reglar som det ska bli 2st bockar av att ställa karossen på,och på dessa tänkte jag montera några små svängbara hjul för att kunna flytta omkring grejerna som jag vill i garaget.Har även varit förutseende och räknat med att en bottenplatta inkl hjul ska kunna gå att rulla in mellan "benen" på bockarna. Med lite räknande och funderande så går det allt att få till det riktigt bra även om man har ett ganska litet garage.Skönt med små bilar  ICQ/ag
Bilder på förödelsen kanske kommer också,vem vet?
Mvh

6

Har droppade spindlar+lager till salu om du skulle va intresserad:)

7

Trevligt litet lagom projekt!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

8

Tack för erbjudandet,men har faktiskt redan köpt på mej det mesta som behövs för att få iordning på chassiet  ICQ/ab
MVH

9

Som bekant så har saker och ting aldrig skett om det inte finns på bild (som tur är ibland...).Har dock tillbringat ytterligare några timmar i mitt ganska lilla men ack så mysiga garage.Karossen svävar nu en bit över golvet på dom egenhändigt ihopsnickrade bockarna som försetts med hjul.Funkar skitbra!! Det är ca 1m mellan karossen och arbetsbänken längst in i garaget,och 1,5m mellan karossen och plattan som ställts på tvären ca 1m innanför garagedörrarna.Finns någon meters mellanrum framför och bakom plattan också som allt står nu,så detta ska nog funka kanon tror jag. Håller på att plocka plattan ren nu,det som är kvar är växellåda/bakvagn,sedan ska allt rengöras ordentligt och den dåliga golvhalvan ska borras ur.När golvet är bytt så är tanken att skicka plattan ihop med allting annat (nästan) på blästring och ev pulverlack.Har inte bestämt mej om jag ska måla grejerna själv sen,eller om jag lägger det på någon annan.När plattan är fräsch och ihopsatt igen till rullbart skick så är det karossens tur att få en ny vänstertröskel (ev även höger) samt "lite" annan ny plåt  ICQ/ab
Nog med tjafs för tillfället,här är bildbevis!
http://forumbilder.se/CF7G6/20130821-180307.jpg

Den spröda sidan.Denna lossnade lätt ifrån karossen iaf!  Default/lol
http://forumbilder.se/CF7G6/20130821-180331.jpg

Ramhuvudet är fint.Finns lite rost på undersidan av tvärbalken,dock inga konstigheter att laga.
http://forumbilder.se/CF7G6/20130821-180432.jpg

Högersidan är skitfin.Finns ett litet hål på ca 5x15mm över domkraftsfästet,så det är inte heller några lustigheter att laga.
http://forumbilder.se/CF7G6/20130821-180445.jpg

Som sagt så är vänstersidan väldigt dålig.Börjar dock tveka om jag egentligen ska byta höger tröskel också..Det finns några småhål som är lätta att laga,men frågan är ju hur frasig den är invändigt?Dörren på höger sida går hur lätt och fint som helst att öppna och stänga som bilen står nu,så den lär ju vara ganska stabil fortfarande iaf...
http://forumbilder.se/CF7G6/20130821-180507.jpg

På vänstersidan finns det lite mer att bita i....!!  ICQ/ag  ICQ/ag
http://forumbilder.se/CF7G6/20130821-180521.jpg

Mvh

10

KAPAKAPAKAPAAAAAH!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

11

Kapen lär nog få gå varm...  ICQ/ad
Förresten,någon som vet var/om det finns rep.plåt för b-stolpen invändigt? Skulle vara smidigt om det fanns någon stor bit som går ända ner emot värmekanalen.Vill minnas att jag sett någon amerikanare på TheSamba som bytt hela den biten i ett stycke... eller drömmer jag?  ICQ/ad
Mvh

12

Istället för att starta nya trådar för varje fråga jag har så tänkte jag ställa en fråga här istället...Har hittat 2st nya värmekanaler/trösklar till en 1302 -72 väldigt billigt,går dessa att använda på min bil? Har inte tänkt att ha någon värme i bilen,så är det bara anslutningar för värme och sådant som skiljer så spelar det ingen roll...
För övrigt så har jag kärat ner mej totalt i BTR-fälgar...  ICQ/ad  ICQ/ad
Mvh

13

Ja det borde gå, dom nya har väl bara en annan anslutning av värmen en dom gamla Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Här har jag visst inte uppdaterat på ett tag...Har dock inte hänt så mycket,eller egentligen inget alls sedan sist.Byte av ytterdörr och en herrans massa fönster på kåken har tagit sin tid.Tog mej tid att gå ner en sväng i garaget nu ikväll,och det som återstår på plattan är att borra ur den vänstra golvhalvan,men det är ju så fruktansvärt tråkigt...!!!  ICQ/ad  Borrade ur 4-5 punkter ikväll,sedan tröttnade jag.Får väl ta ett gäng punkter varje kväll i veckan,så kanske man kan börja med roligare grejer till helgen!  ICQ/ae
Mvh

15

Om du skall skrota bort den kapa bort den ca 20- 25mm från plattan med vinkelslipen sen kan man hugga bort golvplåten med tex ett stämjärn mellan rest golv plåtremsan ,och mitt tunneln.. sen slipa rent. går på ett kick.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Funderade på något liknande...tar ju sån jävla tid bara att hitta alla punkter!  Default/yikes
Har för övrigt lyckats bryta av fästörat till kopplingsvajern på växellådan ikväll. ...Rackarns!!
Mvh

17

När jag byter hyttsidor och liknande på jobbet (skadereparatör på lastvagnssidan) så brukar jag slipa igenom punktsvetsarna med slipskiva, är man lite försiktig och har god syn och är rätt på svetsen från början så blir det en hårtunn cirkelrund skarv så fort man är igenom den första plåten, med vanan inne gör man en punkt på -10 sek!

Näst bästa metoden med liten marginal (enligt mig) är precis som tidigare talare: kapa och hugg bort remsan som återstår.

Sen vill vi ha en smutsig nakenbild på din slaktade platta!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

18

Nu är plattan äntligen befriad ifrån den murkna golvhalvan!! Ska slipa och snygga till anliggningsytorna lite,sedan är det tänkt att det nya golvet ska svetsas fast nästa helg.Sedan är det bara att hitta någon som är sugen på att blästra lite innan det är dags för färg.Ska snygga till bakvagnen,och sänksatser ska svetsas i framvagnen också.
http://forumbilder.se/CFPF5/20131005-164324.jpg
Mvh

19

Det är inte alltid saker blir som planerat,men denna helgen blev det faktiskt så!Den nya golvhalvan är ditsvetsad,samt några andra småhål har blivit lagade.Nu är alltså bottenplattan helt rostfri och färdig för finliret med färg osv.Köpte golvhalvan på Vwimporten,tycker att passformen va riktigt bra för det priset!  ICQ/ab
Tyvärr verkar det inte som om att någon firma här i stan kan blästra så pass stora föremål,så jag har börja fundera på om det räcker med att skrapa allt löst sittande skit,sedan köra roterande stålborste i vinkelslipen? Sedan kitta alla skarvar och måla plattan samt fram och bakvagn med Por15 eller liknande färg? Mottager gärna tips på hur man får bästa resultat utan att blästra grejerna!
http://www.pictures.se/bilder/4p2iS.jpg

Kan tillägga att jag fått tips om en hel hög med bra delar...En gammal kund på min fars jobb kom och undrade om han va intresserad av en hög med gamla Bubbla-delar han hade haft liggandes i garaget sedan 80-talet.Min far är inte intresserad av Folkor,men jag fick gubbens nummer och passade på att svänga förbi där igår eftermiddag.Det visade sej att han hade 4st aldrig monterade NOS-skärmar i rätt utförande för min bil (alltså liggande strålkastare) Klistermärkena från VAG satt fortfarande kvar!En NOS mellanplåt bak,även denna i rätt utförande.Div nya rutlister,några sidorutor,och kanske bäst av allt,2st motorer.En 1500 och en 1600,båda helt kompletta!Vet inte om han tvättat dom ordentligt när dom ställdes in i garaget för 20-30 år sedan,eller om dom rullat extremt lite,för dom va riktigt rena och fina.Klistermärkena på fläktkåpa osv såg nästan nytt ut! Hoppas att det är riktigt lågmilade motorer,för isf gjorde jag nog ett riktigt fynd.Gav en femhundring för rubbet!  ICQ/ad  Default/lol 
Ska hämta grejerna imorgon efter jobbet,bilder kommer!
Mvh

20

Blir ju fint det här. Som du säger så tror jag nog på roterande borste i kombination med lite scotteskivor och dyligt.

Skoj att snubbla över en sån skattgömma förresten, och vilket pris!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

21

Här var det visst inte uppdaterat på länge! Och egentligen finns det inte så mycket nytt att rapportera heller.
Statusen på bilen är ungefär densamma som vid sista inlägget.Bottenplattan och alla delar till fram-och bakvagn ligger klara för lack,och har gjort sedan förra vintern.
Till mitt försvar så har jag och familjen sedan ett tag tillbaka köpt hus på landet.Vårat gamla hus inne i stan med det lilla garaget på 30kvm är sålt,och om några veckor ska vi lämna över nycklarna till nya ägarna.Ska bli skönt att slippa stå med 2 hus som vi gjort några månader nu! Det nya huset på landet har ett "något" bättre lämpat garage för bilprojekt.Ca 150kvm,med både egen lyft och lackbox,samt stor vind över hela garaget att samla bråte på,så mycket bättre kan det inte bli  ICQ/ab
Bubblan står fortfarande kvar i garaget i det gamla huset,men den ska flyttas upp till det nya garaget inom någon vecka,så snart finns det inte några som helst anledningar att INTE få något gjort med den...  ICQ/ad
Bilder och förhoppningsvis tätare uppdateringar är att vänta!

22

En uppdatering med lite nya bilder kanske skulle vara på sin plats?
Drog hem bilen till det nya huset ute i skogen för någon månad sedan.Har sedan dess fått en del gjort,och handlat ännu mer..   ICQ/ad  Default/lol
Bottenplattan och nästan alla delar för att kunna plocka ihop ett rullande chassie är lackade och klara för att sättas ihop. Det som är kvar att göra är att snygga till och lacka växellådan.Måste beställa etsprimer till det också.
La en stor beställning på precis all plåt som behövs för att laga karossen samt en massa småkrafs som packningar,lager osv innan jul som jag hoppas ska dyka upp denna veckan också.Skönt att veta att allt finns hemma,sådant brukar höja motivationen (och tempot)!

Bilen i sitt nya hem.Skulle ha målat om hela garaget invändigt och dragit ny el till alla armaturer,som även dom ska bytas,nu under julledigheten,men det får vänta.Ska laga rost istället.Uppfräschningen i garaget får vänta tills karossen är färdigsvetsad.
http://forumbilder.se/DEVQ3/20141228-184646.jpg

Dålig bild på bottenplattan.Blankt! Nästan synd att dölja den under mattor invädigt sen  ICQ/ab
http://forumbilder.se/DEVQ3/20141228-184406.jpg

Har även köpt en hög med fälgar.
http://forumbilder.se/DEVQ3/20141228-184810.jpg

15"x5,5" et14 runt om.

Fråga till experterna: Kommer dessa funka fram,utan avsmalnad framvagn? Ska inte ha någon idiotlåg bil! Blir max 1 yttre spline sänkning bak,och lite mer fram för att få lite framåtlut. Har funderat på typ 135/70 fram och 185/65 bak. Vill ha lite biffigare bakhjul och smalt fram,men nu hittade jag bara dessa fälgar med 5,5" bredd och et14 runt om "tyvärr".

Mvh

23

Trevlig update... ser ut som ett stort och bra garage du har.. sådant hjälper upp skruv lusten!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Ja det är sammanlagt på ca 150kvm inkl lackboxen,så det finns ju plats för att samla på sej grejer som är "bra att ha" iaf...  ICQ/ad  ICQ/ab Behöver som sagt en liten uppfräschning med ny färg och nya lysrörsarmaturer,men just nu är jag mer sugen på att bygga bil än att måla.
Mvh

25

Snygga fälgar!!