Det sitter en del skruvar som håller kåporna, kolla runt, spraja på rostlösningsvätska... Det är stjärna eller spår i bultarna eller en blandning, om någon mekat själv kan det vara sexkant 10mm vilket kan vara en fördel. Den stora fläktkåpan sitter med två skruvar ovanför cylindrarna, bakom insugningsröret. För att kunna lyfta denna skall du lossa dessa två, lyfta av generatorns drivrem och skruva loss termostathuset. Sedan lyfter man kåpan med generatorn rakt upp.
Skruvskallarna på fram- och baksidan är väl till de där spjällen, och dom behöver man inte lossa. Minns nu inte så noga, men det kan vara någon skruvskalle till. Sedan sitter det en plåtbit till över oljekylet om du har en senare motor (doghouse).
De undre plåtarna samt den som sitter under stora remskivan brukar vara ordentligt rostiga. De där halvrunda små bitarnas skruvar vid förrmningsrören brukar sitta så in i helsike, sällan man får loss dom hela, enl. min uppfattning. Det är väl asbest inkilade i spår i dessa småbitar också?
Jag köpte billiga kromade kåpor till en av mina maskiner, jag tycker inte att dom passade dåligt, man får ju alltid böja och bocka litet, även på originalplåtarna. Däremot skall du se dig för om du köper kromade ventilkåpor, jag tror dessa kan vara litet lägre, så man måste spänna de där spännbyglarna några grader. Jag sätter upp dem i stora skruvstädet och bockar till dem på kortsidan med en stor skiftnyckel, men bara några grader, annars kan du inte spänna på dem, eller trycker sönder korkpackningrana.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."