1

God fortsättning där ute!
Tänkte snygga till min motor med nymålade kåpor och byta remskivor mm. Undrar dock hur den stora fläktkåpan samt kåpan under den undre remskivan sitter fast? Ska byta renskriva samt inre plåten på generatorn oxå, och undrar hur generatorn sitter fast samt hur remskivan enklast byts?

Vi hörs!

2 Senaste redigerad av michaelth (2014-12-27 20:07:04)

Fråga varför vill du byta ut remskivan?? (då originalet säkerligen är bättre än en eftermarknads...) ICQ/ad
nytillverkade plåtdetaljer är av undermålig kvalite... originalet är det bästa.. dvs rengör dina gamla plåtbitar, måla vid behov , och känn dig nöjd att dom passar, och fungerar som det är tänkt.. dvs att kyla motorn..
eller köp billigt kina skit som inte passar ... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Han kanske vill ha utmaningar, kan det vara så enkelt  ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-12-27 22:03:16)

Det sitter en del skruvar som håller kåporna, kolla runt, spraja på rostlösningsvätska... Det är stjärna eller spår i bultarna eller en blandning, om någon mekat själv kan det vara sexkant 10mm vilket kan vara en fördel. Den stora fläktkåpan sitter med två skruvar ovanför cylindrarna, bakom insugningsröret. För att kunna lyfta denna skall du lossa dessa två, lyfta av generatorns drivrem och skruva loss termostathuset. Sedan lyfter man kåpan med generatorn rakt upp.
Skruvskallarna på fram- och baksidan är väl till de där spjällen, och dom behöver man inte lossa. Minns nu inte så noga, men det kan vara någon skruvskalle till. Sedan sitter det en plåtbit till över oljekylet om du har en senare motor (doghouse).

De undre plåtarna samt den som sitter under stora remskivan brukar vara ordentligt rostiga. De där halvrunda små bitarnas skruvar vid förrmningsrören brukar sitta så in i helsike, sällan man får loss dom hela, enl. min uppfattning. Det är väl asbest inkilade i spår i dessa småbitar också?

Jag köpte billiga kromade kåpor till en av mina maskiner, jag tycker inte att dom passade dåligt, man får ju alltid böja och bocka litet, även på originalplåtarna. Däremot skall du se dig för om du köper kromade ventilkåpor, jag tror dessa kan vara litet lägre, så man måste spänna de där spännbyglarna några grader. Jag sätter upp dem i stora skruvstädet och bockar till dem på kortsidan med en stor skiftnyckel, men bara några grader, annars kan du inte spänna på dem, eller trycker sönder korkpackningrana.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Fick ett infall och ville byta remskivorna till kromade...snyggare än mina flagnande svarta. Men kanske är dumt att byta, nu när jag läst era svar...vill ju inte ha sämre funktion ICQ/ac . jag tar och målar de ist. Hur slackar jag generatorremmen...ska ta bort fläktkåpan?

6

Det finns urtag i generatorremskivan, stick ner en kraftig skruvmejsel där som mothåll och lossa muttern på generatorn.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7 Senaste redigerad av michaelth (2014-12-27 23:07:23)

sorry om jag dissade dig.. men vet av dålig erfarenhet hur dåliga många/alla nytillverkade vw detaljer är.. och hur bra originalen passar..

lycka till.. men om man är svetskunnig/har svets är det ofta lönande att rostlaga original plåt, med mindre skador, framför att använda nytillverkade vw luftkylplåtar... remskivorna skiljer mellan motorerna i märkningen, så original/lämplig till motorn är bäst.

Men valet e fritt!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Du slackar remmen genom att lossa på den yttre delan av remskivan vid generatorn, den remskivan är tudelad, och man spänner resp. slackar remmen genom att lägga till eller ta bort shims som ligger mellan skivorna, de överblivna finns mellan muttern/brickan och den yttre delen.

Jag har en remskiva på vevaxeln av aluminium, som är graderad, visst, kanske onödigt, men lättare att ställa tändningen. Jag har även en kromad på generatorn, det är väl mest kosmetika,  ser trevligare ut, men inte så nödvändigt.

Jag kan väl skriva att jag även köpte Biltemas kromade tändspole, ser ballt ut och ger ju bra gnista, då den gamla var mer än slutkörd.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Hög tid för en dylik investering.

http://www.adlibris.com/se/bok/volkswag … 0837616230

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:

Hög tid för en dylik investering.

http://www.adlibris.com/se/bok/volkswag … 0837616230

Ja den är bra att ha ibland.

Anders

11

Det är ok michaelth...bara bra att få reda på negativa erfarenheter, det lär man sig av ICQ/ab . Tycker mest det är snyggt med lite kromade detaljer. Motorplåtarna för övrigt blir helt original, dock målade. Är bara den nedre under remskivan som ska bytas. och generatorn måste ju bort för att kunna måla fläktkåpan. Bara en utseenderenovering...allt funkar dock. Är den rekomenderade boken bättre än Haynes som jag redan har?

12

Den är mycket bättre än Haynes boken.

Anders

13

Bentleyböckerna är 1000 gånger bättre än Haynes.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

14

Haynes är ett skämt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G