Jag har gjort två "light-renoveringar" alltså bara ytligt fixat till fungerande med läckande motorer, en AD och en AS.
Jag vet ju inte om jag gjorde rätt, men en av mina motorer var lika skiten som din. Jag tömde den på olja, sedan pluggade jag alla öppningar, mest med vävtape. Sedan drog jag ut motorn på garageuppfarten och gick loss med högtryckstvätten. Jag har en oljeavskiljare i avloppsbrunnen.
Varmt vatten och en hel del någorlunda miljövänligt avfettningsmedel.
Jag hade gjort ett komptest innan, så jag bekymrade mig inte om cylindrar och kolvar. Men hade köpt en komplett packningssats, men lyfte litet på topparna så att jag kunde byta tätningarna till stötstångsrören, här läcker det ofte. Likadant med packboxen innanför svänghjulet, där läcker det också ofta. Sedan tunna packningen i oljepumpen, packning under bränslepump. De yttre insugsrören blästrades rena, och fick nya gummibussningar. I blästern hamnade också de plåtar och småsaker som jag skulle använda. Likaså fläktkåpan blästardes och penselmålades.
En av maskinerna fick kromade ventilkåpor, den andra fick iordninggjorda original, men viktigt, byt korkpackningarna! Och bocka till spännfjädarna litet på gavelsidan, så att den spänner hårdare, särkillt viktigt när man har billiga kromade kåpor, då det förefaller som om dessa är någon millimeter lägre. Jag tog packningsklister på alla packningar och på stötstångsrörens bussningar, men inte på gummibussningrana mellan insugsröre
En redan reoverad förgasare monterades, likasom en iordninggjord fördelare.
Jag hade även en lightreoverad generator, som monterades.
På dessa motorer fanns inget axialt glapp, jag hade väl tur.
Så när det gällde dessa motorena så ville jag inte riva något som funkade bra, men läckte olja på de klassiska ställena, och var smutsiga och rostiga i allmänhet.
Annat blir det med en annan AS som troligtvis är kass i lagren, då oljetrycket sjunker när oljan blir varm, men där kommer jag att ta till hjälp med aborrning och val av nya lager, och kanske vid återmonteringen. Det får bli ett vinterprojekt, nästa vinter eller så.
Så gjorde jag, och det funkade för mig, därmed inte sagt att detta var den bästa metoden.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."