1

Håller på att plocka ner min 1600 AD motor. Har strippat den på avgassystem,kylplåtar och diverse annat som ska bytas ut eller få en omlackering.
Det jag funderar på är vad jag bör lägga den största tiden på, vad är det man byter ut då man plockar ner motorn? Måste ta isär cylindrarna och se kolla till kolvar och cylindrar så det ser OK ut.

Första gången jag plockar isär en VW motor så tips på vad jag bör ta en titt på eller bör byta när jag lix plockar isär.
Har aldrig varit i gång med motorn då jag köpte den löst, motorn går dock runt lätt!
Ska tydligen ha 1800 cylindrar monterade, hur kollar jag om det stämmer?

Infogar en bild på hur motorn ser ut just nu.
http://forumbilder.se/DEV43/10850728-10152880657163397-513502554-n.jpg?width=150
http://forumbilder.se/DEV43/10877599-10152880657093397-791119160-n.jpg?width=150

2

Avgasstyrningar som är glappa är det som ger det klassiska generalraset, kolla!

1600 cyllar har borrning 85,5 mm, om dina är större så...

Axialspelet på veven skall vara gärsken över 0,1mm om den är superfrisk..

S

3

Perfekt ICQ/ab det ska jag kolla!
När bör man byta kolvar/cylindrar?

4

När man har hamnat i trimträsket ICQ/ad

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Jag har gjort två "light-renoveringar" alltså bara ytligt fixat till fungerande med läckande motorer, en AD och en AS.
Jag vet ju inte om jag gjorde rätt, men en av mina motorer var lika skiten som din. Jag tömde den på olja, sedan pluggade jag alla öppningar, mest med vävtape. Sedan drog jag ut motorn på garageuppfarten och gick loss med högtryckstvätten. Jag har en oljeavskiljare i avloppsbrunnen.
Varmt vatten och en hel del någorlunda miljövänligt avfettningsmedel.
Jag hade gjort ett komptest innan, så jag bekymrade mig inte om cylindrar och kolvar. Men hade köpt en komplett packningssats, men lyfte litet på topparna så att jag kunde byta tätningarna till stötstångsrören, här läcker det ofte. Likadant med packboxen innanför svänghjulet, där läcker det också ofta. Sedan tunna packningen i oljepumpen, packning under bränslepump. De yttre insugsrören blästrades rena, och fick nya gummibussningar. I blästern hamnade också de plåtar och småsaker som jag skulle använda. Likaså fläktkåpan blästardes och penselmålades.

En av maskinerna fick kromade ventilkåpor, den andra fick iordninggjorda original, men viktigt, byt korkpackningarna! Och bocka till spännfjädarna litet på gavelsidan, så att den spänner hårdare, särkillt viktigt när man har billiga kromade kåpor, då det förefaller som om dessa är någon millimeter lägre. Jag tog packningsklister på alla packningar och på stötstångsrörens bussningar, men inte på gummibussningrana mellan insugsröre

En redan reoverad förgasare monterades, likasom en iordninggjord fördelare.
Jag hade även en lightreoverad generator, som monterades.

På dessa motorer fanns inget axialt glapp, jag hade väl tur.

Så när det gällde dessa motorena så ville jag inte riva något som funkade bra, men läckte olja på de klassiska ställena, och var smutsiga och rostiga i allmänhet.

Annat blir det med en annan AS som troligtvis är kass i lagren, då oljetrycket sjunker när oljan blir varm, men där kommer jag att ta till hjälp med aborrning och val av nya lager, och kanske vid återmonteringen. Det får bli ett vinterprojekt, nästa vinter eller så.

Så gjorde jag, och det funkade för mig, därmed inte sagt att detta var den bästa metoden.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Det viktigaste vid en renovering är att blocket är friskt så att lagerspelen blir rätt. Lagerlägena för veven och lyftargalleriet är det som inte brukar vara ok. Lagerlägena arborras och lyftargalleriet bussas om.
Gör man inte detta så är det ingen renovering utan på sin höjd en reparation man utför.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Riktigt mycket bra tips!! ICQ/ab fan vad gött. Hade inga planer på att borra om blocket... hur kollar man om lagerlägena är ok? Måste man öppna på blocket?

8

Kroffe skrev:

Riktigt mycket bra tips!! ICQ/ab fan vad gött. Hade inga planer på att borra om blocket... hur kollar man om lagerlägena är ok? Måste man öppna på blocket?

Det råder ju delade meningar om huruvida man kan känna ett glapp eller ej...
Men ett gammalt tips är ju att ta av drivremmen till generatorn och dra i remskivan. Egentligen skall det vara så gott som stummt. Eller så märker man det genom att oljetryckslampan tänds efter en kort tids körning....
Lagerlägena ser man ju bara då man öppnat motorn.
Man kan ju hoppas att förre ägaren till din motor fixade även lagren, då det byttes cylindrar. Det gjorde nog inte förre ägaren till min slitna motor, den hade också fått nya cylindrar. Kanske var det så att det blev ett hårdare tryck i vevhuset som knockade de då redan trötta lagren. Det är ju ingen idé att bara göra en halv renovering, om man river hela blocket skall man ju byta alla "förbrukningsartiklarna". Det pratas ju mycket här om arborrning av lagerlögena i blocket, men vad jag hört IRL på träffar, så kan man ha tur även där och det kan räcka med att byta lagerhalvorna, men våra motorer är ju minst 30 år gamla, så det är väl egentligen bara att inse att det är slitet. Om man nu inte finner motorer med endast knappt 7000 respektive 10.000 mil bakom sig, som jag hade turen att göra.

Vad jag förstår ligger din motor bredvid bilen, annars kan ju ett kopressionstest ge viss vägledning om hur motorn mår, men det säger inget om lagren, så du får väl helt ovetenskaplingt rycka i den stora remskivan, både axiellt och radiellt. Samma sak egentligen framtill på motorn, ryck i svänghjulet också.

Om det känns ok, så montera motorn, kör ett tag och se hur den går, om då det uppstår olika symptom som dålig gång eller tryckfall så kan man ju förmoda att den är sliten. Så skulle jag gjort, möjligen finns det andra divergerande åsikter om detta förfarande. ICQ/af

9

Kroffe skrev:

Om man har tur så hittar man ett block av hundra som inte behöver arborras, men då ska man som sagt ha tur..

10

Björn J. skrev:
Kroffe skrev:

Det råder ju delade meningar om huruvida man kan känna ett glapp eller ej...
Men ett gammalt tips är ju att ta av drivremmen till generatorn och dra i remskivan. Egentligen skall det vara så gott som stummt. Eller så märker man det genom att oljetryckslampan tänds efter en kort tids körning....
Lagerlägena ser man ju bara då man öppnat motorn.
Man kan ju hoppas att förre ägaren till din motor fixade även lagren, då det byttes cylindrar. Det gjorde nog inte förre ägaren till min slitna motor, den hade också fått nya cylindrar. Kanske var det så att det blev ett hårdare tryck i vevhuset som knockade de då redan trötta lagren. Det är ju ingen idé att bara göra en halv renovering, om man river hela blocket skall man ju byta alla "förbrukningsartiklarna". Det pratas ju mycket här om arborrning av lagerlögena i blocket, men vad jag hört IRL på träffar, så kan man ha tur även där och det kan räcka med att byta lagerhalvorna, men våra motorer är ju minst 30 år gamla, så det är väl egentligen bara att inse att det är slitet. Om man nu inte finner motorer med endast knappt 7000 respektive 10.000 mil bakom sig, som jag hade turen att göra.

Vad jag förstår ligger din motor bredvid bilen, annars kan ju ett kopressionstest ge viss vägledning om hur motorn mår, men det säger inget om lagren, så du får väl helt ovetenskaplingt rycka i den stora remskivan, både axiellt och radiellt. Samma sak egentligen framtill på motorn, ryck i svänghjulet också.

Om det känns ok, så montera motorn, kör ett tag och se hur den går, om då det uppstår olika symptom som dålig gång eller tryckfall så kan man ju förmoda att den är sliten. Så skulle jag gjort, möjligen finns det andra divergerande åsikter om detta förfarande. ICQ/af

Ofta när man byter cyllana å kolvarna och topparna är täta  så det blir bra komp i maskin  Brukar lagerna inte vilja vara med så länge till
Vet ett gäng raggar renoverade maskiner  som har gått 100-200mil sen var det samma sak igen men då var det nästan skrot av maskin
Typ att vevstakarna å vevaxelen var skrot  $$$ då var det dubbla jobbet o så mycket pengar som var bortkastade  ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Någon som har en bra sida där det förklaras ur en arborrning går till så man får en uppfattning om vad det innebär? Och är det någon här på forumet som man skulle kunna skicka in blocket till för en borrning?

12

Lika bra att antingen göra så litet som möjligt om nu motorn funkar bra, typ bytra packningar, förbrukningsdelar, byta olja och se till att det är rent och snyggt.
-Eller att renovera ordentligt med en gång, annars blir det ju som redan skrivits, dubbelt jobb, och extra kostnader.
PPRMicke brukar ju kunna aborra, eller så kanske han vet nån annan som fixar det..?

13

Stickan här på forat borrar och säljer block, sök i säljes-delen.

14

Enkelt förklarat är att man borrar upp lagerlägena i blocket till överdimension och därmed får dessa runda igen(blir lite ovala med tiden pga av utmatning i blocket)

Uppdatera din profil med hemort så är det lättare att rek närmaste ställe för arrborning, finns 5-6 stycken här på forumet som kan hjälpa dig ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

15

Här finner du vilka som kan arrborra ditt block ICQ/ab

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24380

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

16

Nej man kan inte kolla om blocket är friskt utan att öppna det. Förstår inte hur man kan prioritera bort något man inte vet om det behöver utföras.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Jag kommer borra blocket.. ska jag änns fundera på att åka örnsköldsvik -> mantorp vill man nog att motorn är fräsch ICQ/ab
Har skickat ett pm till stickan!