1

Snart dags att kicka igång den gamle spisen en go 2,0i (till min buss)efter en renovering om man får säga så.

Dest som gjorts är att bytt alla packningar i motorn, nya kam och vevlager med en ny kam. nya kolvringar och oljeringar och en honing av cylindrar. rengörging av allt och inslipning av ventiler. En raggarrenovering kan man väl nästan kalla de;)

Jag har tänkt såhär när jag ska starta upp den.

I med en bra inkörningsolja (tips tages emot med värme)
Dra på starten ca 5-10 min för att bygga upp tryck och får runt olja over allt. även för att lyssna efter missljud :S

Starta upp motorn och köra 15 min på 2500rpm enligt kammen anvisningar.

Byta till den olja jag tänkt köra på (bra tips tas gärna emot)

köra ca 10 mil på den och sedan byta igen.

Är inget proffs på detta (därför jag skriver här) så tar gärna emot tips på saker man kan göra för att säkerställa att inget går åt helvete;) Har säkert glömt lite saker jag tänkt göra och har gjort så kommer nog fylla på lite.

Skriv allt jag glömt och allt jag kan tänka på. Ställ även frågor Inga frågor är dumma och Inga förslag är dumma heller för den delen, jag är glad amatör som vill suga åt mig kunskapt likt en svamp!

Tack på förhand!

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

Hej man kör in med den oljan som skall användas (  första min är kritiska)
Starta med att fylla upp oljefiltret med olja (gärna en dag före på bänken så mättas pappret i filtret)
Inga tändstift i motorn när du premar upp olje trycket (samma där kritiskt för lagrena ) Man kan trycka in oljan i oljetryckskontakten så går det snabbare (var rädd om startmotorn kör någon min i taget )
Om du har hydrallyftare så skall dom liggat i olja innan montaget
Olja det är ett kärt ämne  här i GBG trakten kör vi med Kendall/76(bra med zink/forfor i den olja) (det är en smak sak )
Lycka till med inkörningen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för svaret riktigt bra punkter! Får ta ur lyftarna då och lägga dem i olja för det hade jag inte gjort ICQ/ag Har haft dem stående men de kan ju vält någon gång då inte jag vart med ICQ/ab Hur viktgt är det förresten att dessa är på samma plats som innan, är 90% säker att det stammer men manga rör sig i detta garage ICQ/ae

Latebay -79 2,0i

4

Min erfarenhet av typ4 motor är att den tar riktigt lång tid på sig att få upp oljetryck om den varit helt tom, så gör som Micke föreslog och fyll olja i hålet för oljetryckskontakten, fyll tills det blir fullt. Och såklart fullt filter.
Får du inte upp bra tryck så lär du köra sönder omgående om du startar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Hej
Som komplement till det övrigt sagda så kan också köra upp tryck, fylla kanalerna utan att köra på startmotorn, enligt följande:

En behållare, ex. plastflaska typ "träningsflaska", som du drar en slang från locket till oljetryckskontakten, det ska vara tätt(slangklämmor), sedan tar du ett litet hål i botten av flaskan så att du precis får i luftpistolen och så i med olja i flaskan och tryck i oljan med hjälp av luften. OBS var bara försiktig för när det är fullt med olja i motorn så kan det säga "poff" och några av dina täta slangklämmor far isär och du har olja lite här och där, så fort du börjar få minsta tryck, sluta för då är oljekanalerna fulla.

6

SperiX skrev:

Tack för svaret riktigt bra punkter! Får ta ur lyftarna då och lägga dem i olja för det hade jag inte gjort ICQ/ag Har haft dem stående men de kan ju vält någon gång då inte jag vart med ICQ/ab Hur viktgt är det förresten att dessa är på samma plats som innan, är 90% säker att det stammer men manga rör sig i detta garage ICQ/ae

Jag hoppas det är nya lyftare som du har satt i med en ny kam om inte byt lyftare för du kommer att köra ned kamen (en sliten lyftare har fel vinkel mot kamen )
Om dom är nya så kan du hjälpa dom att få i olja i dom  När dom ligger i burken med olja så ta något att trycka ned dom lite så suger dom isig oljan  ICQ/ab )
Om dom är nya så har det ingen betydelse på plats på dom  (jag hoppas du har inkörnings pasta på dom )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av SperiX (2014-12-16 18:49:33)

Jag har inte köpt nya lyftare då en "kunnig" person inte tyckte de var nödvändigt :S inkörningspasta är det på kammen ja ICQ/ab Ska jag beställa nya lyftare då kanske? Lyftarna som satt i är väldigt fina, inget slitage alls är det ett måste då? inte sugen på att varken vänta eller lägga mer pengar än nödvändigt ICQ/ab

Latebay -79 2,0i

8

Om den kunniga personen okelär besiktade lyftarna  Default/hmm
Om du tar fram en mycket bra vinkelhake och kollar (gärna med motljus) så skall det vara genom belysing på kantena ( vinkelen är 3-4 min ) (1grad är 60min )  Om du skall vara hundra så köp nya
För om dom är raka så snörrar inte lyftaren och då sliter du ned kamen  ( Ps kamaxelen är lite lutning på toppen(några hundringar ) så lyftaren kan snörra )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Då blir det till att gå ut och mäta lite då ICQ/ab Dom var rätt dyra dom där :S 160kr/st (dyrt för en student;))

Latebay -79 2,0i

10

Ajajaj då har man gjort de igen... Tur I oturen att lyftarna kom på tal då jag blivit rekomenderad fel kam vilket resulterar i att jag måste ha mekaniska. Vill nu dubbelkolla den info jag fått, från försäljare får jag info att det är helt lugt att byta till mekaniska lyftare men när jag laser ratwells info http://www.ratwell.com/technical/HydraulicLifters.html blir jag aningen tveksam, annat tryck på ventilfjädrar, stål vs alu stänger annan diameter på lyftarna. Är det verkligen "bara att byta"? 

PPRmicke jag tackar dig ödmjukast för att du nämnde detta kunde blivit brutalt tungt annars (om de inte redan blivit de). Keep up your good work!

Latebay -79 2,0i

11

Har för mig.. att det väl är ok att använda hydrauliska lyftare på en kam gjord för mekaniska.. men inte tvärtom. Detta pga nockarnas ramper är mer aggressiva på en kam för hydrauliska lyftare..?

12

Och jag har hört precis tvärt om ICQ/ab spännande!  Någon som gjort detta ingrepp?

Latebay -79 2,0i

13

Nu börjar de blir tungt, måste väl lägga beställning snart annars hinner inte grejerna komma i mellandagarna Default/hmm Jag kommer köpa mekaniska lyftare men måste jag då samtidigt köpa nya stötstänger?

Enligt ratwell är skillnaderna •camshaft - different lift and ramp

push rods - different material and length
◦hydraulic: one piece steel, 262mm long (10mm shaft diameter, 70g)
◦solid: aluminum with steel tips, 271mm long (12mm shaft diameter)

valve springs - stiffer
◦hydraulic: 33.8mm diameter
◦solid: 32.8mm diameter

Så det som oroar mig är ju längd på stötstänger, hur mycket gör ventilfjädern och minskning av 1 mm I diameter på själva lyftaren är ju ändå rätt mycket.

Vet någon svar på dessa hur man ska göra? Det är väl inte olika block på en mekanisk och en hydraulisk så diameter borde inte göra något? behöver snabba svar:( annars blir det verkligen ingen god jul ICQ/ac

Latebay -79 2,0i

14

Har du mekanisk kam så bör du köra mekaniska lyftare..
Hydrauliska borde funka(inga garantier) om kammen inte är för aggressiv i ramperna.
Kör du mekaniska lyftare så ska du ha alu-stängerna som är betydligt längre. Ventilfjädrarna för hydraullyftare är också lite hårdare, men funkar till mekaniska lyftare.
Lycka till!  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

15

Silverbug skrev:

Har du mekanisk kam så bör du köra mekaniska lyftare..
Hydrauliska borde funka(inga garantier) om kammen inte är för aggressiv i ramperna.
Kör du mekaniska lyftare så ska du ha alu-stängerna som är betydligt längre. Ventilfjädrarna för hydraullyftare är också lite hårdare, men funkar till mekaniska lyftare.
Lycka till!  ICQ/ab

Hydraliska lyftare är såklart uteslutet med kam för mekaniska, men fjädrarna är inget att oroa sig för alltså?

Då blir det att köpa stänger och lyftare då ICQ/ab Kostar samma som om jag bara hade köpt hydrauliska lyftare så ingen större pengaförlust ändå ICQ/ab

När vi ändå är på ämnet vilket föredrar folk? Mekansikt/hydrauliskt?

Latebay -79 2,0i

16

Jag har en typ4-maskin i min 1303:a (CV-block) som från början hade hydrauliska lyftare. Har nu en WebCam #73 med mekaniska lyftare och det passar hur bra som helst. Jag behöll fjädrarna från hydraul-uppsättningen, men de är rätt grova och det är rätt tajt vid fullt lyft. Inte så att fjädern är helt ihoptryckt, men det är inte långt ifrån... Så om du har en höglyftande kam ihop med de fjädrarna, kolla att du inte får "coil-bind".  Kammar för hydrauliska lyftare finns väl i stort sett bara i standardslipning, eller? Alla andra slipningar jag har sett är iaf för mekaniska lyftare.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

17

Nu är jag inte speciellt kunnig ska jag erkänna men eftersom det är en std kam så antar jag att det inte är en höglyftande kan så då är det lugnt!?

Funkar dessa två I en 2.0i eller måste jag hitta en stötstång för 2.0i (I så fall någon som kan länka? hittar fan inte ICQ/ac)

http://www.classicvw.se/stotstang-std-2 … ts_id/4052
http://www.classicvw.se/ventillyftare-t … ts_id/1781

Latebay -79 2,0i

18

Hej igen
jag är inte så haj på t4 motorer (jag avskyr dessa) Efter som du skall köra med STD kam  så behöver du inte tänka på ventilfjädrar (lyfthöjd/och dyliga problem)  Men du får skaffa nya stötstänger för du måste ha samma mått till vippan (tror att hydral lyftaren är längre än solida lyftaren)
Kan du inte fråga säljaren vilken skilnad det är på längden på lyftarna  (om du har en verkstadshandbok skall dessa mått stå )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Ring till Classic och fråga, De kan nog svara på detta ICQ/ab