Snart dags att kicka igång den gamle spisen en go 2,0i (till min buss)efter en renovering om man får säga så.
Dest som gjorts är att bytt alla packningar i motorn, nya kam och vevlager med en ny kam. nya kolvringar och oljeringar och en honing av cylindrar. rengörging av allt och inslipning av ventiler. En raggarrenovering kan man väl nästan kalla de;)
Jag har tänkt såhär när jag ska starta upp den.
I med en bra inkörningsolja (tips tages emot med värme)
Dra på starten ca 5-10 min för att bygga upp tryck och får runt olja over allt. även för att lyssna efter missljud :S
Starta upp motorn och köra 15 min på 2500rpm enligt kammen anvisningar.
Byta till den olja jag tänkt köra på (bra tips tas gärna emot)
köra ca 10 mil på den och sedan byta igen.
Är inget proffs på detta (därför jag skriver här) så tar gärna emot tips på saker man kan göra för att säkerställa att inget går åt helvete;) Har säkert glömt lite saker jag tänkt göra och har gjort så kommer nog fylla på lite.
Skriv allt jag glömt och allt jag kan tänka på. Ställ även frågor Inga frågor är dumma och Inga förslag är dumma heller för den delen, jag är glad amatör som vill suga åt mig kunskapt likt en svamp!
Tack på förhand!
Nybörjare men suger information som en svamp

Har haft dem stående men de kan ju vält någon gång då inte jag vart med
Hur viktgt är det förresten att dessa är på samma plats som innan, är 90% säker att det stammer men manga rör sig i detta garage