1

Tjena!
Dags att byta olja i polon!
Har som sagt Mobil delvac mx 15w40 och Mobil agri super 10w30 hemma. alltså diesel motorolja, men vad jag har läst mig till så kan det inte skada om det överensstämmer med motorns specifikationer?

I boken står det vw's specifikationer: 500 00, 502 00 och 501 01

Frågan är nu om jag kan hälla i det utan att vara rädd att någonting ska hända..?

Bilen i sig är en VW Polo 1.4 16v AUA

Mvh
Julle

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

2

Vilken årsmodell och hur många mil har bilen rullat
sen har du specifikationerna från VW boken, så frågan är då vilka specifikationer som din Mobilolja har

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

3

01:a då 6n2 gjordes bara 00-01, bilen har rullat c.a 18 300mil.
Letar som en tok där man kan läsa vad just t.ex. vw502 00 kraven är så man kan jämföra, för vissa oljor står det ju inte att de är godkända för just det..  ICQ/ae

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

4

Kolla vilken olja du ska ha här http://www.castrol.com/sv_se/sweden/services.html  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

15/40 går utmärkt

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

6

larsson skrev:

15/40 går utmärkt

Blir det inte tjockt, om vintern ens kommer?
Annars så kör jag på't ICQ/ad

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

7

nä inga problem

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

8

Leta efter klassifikationerna A3/B3 eller C3, de är godkända till den motorn/bilen, å andra sidan kan du köra på nästan vilken olja som helst, bara du byter oftare än 1500 mil och inga 3000 mils service på en VW tack

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

9 Senaste redigerad av kee (2014-12-11 19:45:09)

Ja valet av motorolja är ju inte lika kritiskt som när motorn var ny. Toleranser och spel i motorn kanske inte längre uppfyller Vw's specifikationer, varför måste då oljan göra det? Jag brukar hänvisa till att det blir litegrann att "kasta pärlor åt svin" att hälla i de dyraste dropparna i en 10-15 år gammal vagn, men allt är ju upp till var och en att avgöra. Rimligtvis borde ev läckage och konsumtion gå ner en aning med en tjockare syntetisk olja och jag är heller ingen fan av de längre oljeserviceintervallen.

Brukar ta min före detta Fårrdh Måndeå som exempel, enligt tillverkaren, eller OKs oljeguide, ska det vara en longlifeolja av fords Specar i motorn, men när vagnen var gratis, och knappt rullar igenom besiktningen, varför ska jag då hälla i den dyrare oljan? De flesta motorer har ett krav på oljan, att det ska vara rätt nivå, sen känns haveri pga felaktig olja otroligt osannolikt med alla komponenter och detaljer som kan fela på en modern vagn.

Alla oljor med beteckningen W efter första viskositetsangivelsen är godkända för vinterbruk, sen kan ju olika oljor vara olika lämpade för det, men det kan vara bra att ha med sig vi inköp. Idag är det väl i princip bara specialoljor och raka oljor som inte är det.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Porschebuss skrev:

Leta efter klassifikationerna A3/B3 eller C3, de är godkända till den motorn/bilen, å andra sidan kan du köra på nästan vilken olja som helst, bara du byter oftare än 1500 mil och inga 3000 mils service på en VW tack

på Delvac 15w40 så har den ESP och den utan hade de klasserna..  den med ESP har E7 o E9.. men kanske går ändå?

kee skrev:

Ja valet av motorolja är ju inte lika kritiskt som när motorn var ny. Toleranser och spel i motorn kanske inte längre uppfyller Vw's specifikationer, varför måste då oljan göra det? Jag brukar hänvisa till att det blir litegrann att "kasta pärlor åt svin" att hälla i de dyraste dropparna i en 10-15 år gammal vagn, men allt är ju upp till var och en att avgöra. Rimligtvis borde ev läckage och konsumtion gå ner en aning med en tjockare syntetisk olja och jag är heller ingen fan av de längre oljeserviceintervallen.

Brukar ta min före detta Fårrdh Måndeå som exempel, enligt tillverkaren, eller OKs oljeguide, ska det vara en longlifeolja av fords Specar i motorn, men när vagnen var gratis, och knappt rullar igenom besiktningen, varför ska jag då hälla i den dyrare oljan? De flesta motorer har ett krav på oljan, att det ska vara rätt nivå, sen känns haveri pga felaktig olja otroligt osannolikt med alla komponenter och detaljer som kan fela på en modern vagn.

Alla oljor med beteckningen W efter första viskositetsangivelsen är godkända för vinterbruk, sen kan ju olika oljor vara olika lämpade för det, men det kan vara bra att ha med sig vi inköp. Idag är det väl i princip bara specialoljor och raka oljor som inte är det.

Tror inte det kommer hända något med motorn men risken är ju om det blir kallt o lyftarna får ingen olja p.g.a. segheten i början innan motorn blir varm?

Tycker att priset på oljan bör sjunka då bensin o diesel-priserna sjunker rejält Default/hmm

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom