Ja valet av motorolja är ju inte lika kritiskt som när motorn var ny. Toleranser och spel i motorn kanske inte längre uppfyller Vw's specifikationer, varför måste då oljan göra det? Jag brukar hänvisa till att det blir litegrann att "kasta pärlor åt svin" att hälla i de dyraste dropparna i en 10-15 år gammal vagn, men allt är ju upp till var och en att avgöra. Rimligtvis borde ev läckage och konsumtion gå ner en aning med en tjockare syntetisk olja och jag är heller ingen fan av de längre oljeserviceintervallen.
Brukar ta min före detta Fårrdh Måndeå som exempel, enligt tillverkaren, eller OKs oljeguide, ska det vara en longlifeolja av fords Specar i motorn, men när vagnen var gratis, och knappt rullar igenom besiktningen, varför ska jag då hälla i den dyrare oljan? De flesta motorer har ett krav på oljan, att det ska vara rätt nivå, sen känns haveri pga felaktig olja otroligt osannolikt med alla komponenter och detaljer som kan fela på en modern vagn.
Alla oljor med beteckningen W efter första viskositetsangivelsen är godkända för vinterbruk, sen kan ju olika oljor vara olika lämpade för det, men det kan vara bra att ha med sig vi inköp. Idag är det väl i princip bara specialoljor och raka oljor som inte är det.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't