76 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-20 21:44:57)

Mera oljerelaterat. Oljetrycket sköts om av en fjäder o en kolv som hålls på plats av en specialskruv i blocket. Kolven kan kärva i sitt hål o fjädern kan bli matt med tiden. Kärvande kolv kan leda till för högt eller lågt/inget oljetryck o matt fjäder för lågt tryck. Detta bör kollas upp! Skruven lossades o allt såg fint ut i min motor men fjäderns spänst vet man inget om Default/yikes
I rephandboken står värdena för fjädern
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/373800x600_zpsec4ac030.jpg
Fjäderprovare har jag ingen men en digitalvåg, pelaborrmaskin o några träklossar i rätt dimention funkar lika bra
Först provas fjädern i inspänningsläget 38,5mm
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/374800x600_zps2b251ad7.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/375800x600_zps5ddfc77e.jpg
!,7 kg är precis i underkant, några andra fjädrar letas fram o till sist hittar jag en som är lite bättre, 1,9 kg var den
Sen trycks den ihop till maxläget 30 mm
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/378800x600_zpsbf76383b.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/379800x600_zps684c8501.jpg
3,05 kg är ju rättså på idealet men lite högre känns ju bra i en trimmotor. Så 1 mm läggs i mellan o då går trycket upp till 3,3 kg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/381800x600_zps2fcd7b8b.jpg
En del drar ut fjädern men jag föredrar att schimsa så en ring på 1 mm tillverkas, man kan också ha en tunnare bricka under skruven eller svarva av skruven lite. Här är hela kittet
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/387800x600_zps6f0c520c.jpg

En fråga till ni andra trimmare, hur högt oljetryck kör ni med??

77

Min nya motor ligger konstant på 40 psi något högre under de först minuterna.

78

Ler när jag ser bilderna!

Snyggt som vanligt!

Stefan

79

Fan va grymt.

Jag vill också ha svarv och fräs!  Default/hmm

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

80

Svarv har jag men ingen ordentlig fräs, däremot gör jag lite arbetsbyte med folk som har fräs.... ICQ/ag

81

Trevlig tråd att läsa en lördagskväll när regnet strilar ner utanför fönstret ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

82

Bengt H skrev:

Svarv har jag men ingen ordentlig fräs, däremot gör jag lite arbetsbyte med folk som har fräs.... ICQ/ag

En svarv är alltid bra,men har man ingen ordentlig fräs så är det sämre. Default/lol

83

stickan skrev:
Bengt H skrev:

Svarv har jag men ingen ordentlig fräs, däremot gör jag lite arbetsbyte med folk som har fräs.... ICQ/ag

En svarv är alltid bra,men har man ingen ordentlig fräs så är det sämre. Default/lol

När man är i medelåldern så är inte alltid fräsen ordentlig...........men andra har ju så det löser sig ICQ/ag

84

Det här är ren porr... säger kanske mer om mig än om tråden!
Nu har i alla fall jag fräs  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

85

nizekustoms skrev:

Det här är ren porr... säger kanske mer om mig än om tråden!
Nu har i alla fall jag fräs  ICQ/ag

Default/lol

86

Fjäder äg är ju inget problem som sagt... Mindre varv i fjäder, med samma dimensioner i övrigt är ju en lösning :-)

Enzmann 506 SRA -58
Volkswagen T1 -61 -63
Porsche 911 3.2 -89
Porsche 356B -63

87

scuderiaanton skrev:

Fjäder äg är ju inget problem som sagt... Mindre varv i fjäder, med samma dimensioner i övrigt är ju en lösning :-)

Ja just de, ska kolla i er katalog om det finns någon i den dimentionen.

Ventilfjädrar, är det något man skulle kunna specialtillverka?? kan finnas en liten marknad för 25/30hk trimfjädrar ICQ/ab

88

Mohawk skrev:

Min nya motor ligger konstant på 40 psi något högre under de först minuterna.

Tack Jonas, 40 psi=2,7 bar för oss europeer   
Ingen mer som kör med oljetrycksmätare??

89

Tjusig bild-tråd (som jag missat) Imponerande projekt!!

90

Bengt H skrev:
scuderiaanton skrev:

Fjäder äg är ju inget problem som sagt... Mindre varv i fjäder, med samma dimensioner i övrigt är ju en lösning :-)

Ja just de, ska kolla i er katalog om det finns någon i den dimentionen.

Ventilfjädrar, är det något man skulle kunna specialtillverka?? kan finnas en liten marknad för 25/30hk trimfjädrar ICQ/ab

Har för mig att det finns en firma här i Västerås som tillverkar fjädrar, är det intressant kan jag forska vidare.

91

mettis skrev:

Tjusig bild-tråd (som jag missat) Imponerande projekt!!

Tack mettis

Tomten skrev:
Bengt H skrev:
scuderiaanton skrev:

Fjäder äg är ju inget problem som sagt... Mindre varv i fjäder, med samma dimensioner i övrigt är ju en lösning :-)

Ja just de, ska kolla i er katalog om det finns någon i den dimentionen.

Ventilfjädrar, är det något man skulle kunna specialtillverka?? kan finnas en liten marknad för 25/30hk trimfjädrar ICQ/ab

Har för mig att det finns en firma här i Västerås som tillverkar fjädrar, är det intressant kan jag forska vidare.

Tackar för erbjudandet Tomten, ska först kolla med Anton som skrivit här ovan, han är Vd på Eves stålfjäder i Bredaryd, vi får se vad han har att säja ICQ/ab

92 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-20 22:11:04)

Mera oljekladd ICQ/ag Jag gillar djupsumpar, det ökar oljemängden så att oljan hinner avlufta bättre och har en viss kylande effekt om man jobbar lite. En nackdel kan ju vara att den hänger under motorn o kan ta i för en del men eftersom jag gillar originalhöjd på bilarna är det inget problem ICQ/ab
25/30 hk motorerna har mindre diameter på oljelocket under motorn så alla vanliga sumpar passar inte, endast Gene Berg har en som passar vad jag vet.
Tänkte först försöka få tag i en GB sump men såg på samba att det varit leveransproblem med dom + att när jag för några år sen försökte köpa några smågrejer från dom så svarade dom inte ens på mejl så jag skippade GB. Har gjort om en vanlig sump innan så då kan jag väl göra det igen. Annonserade här på Boxerville å av Björn i Everöd fick jag köpa en som till o med har lite vintage stuk ICQ/ab  Den är tillverkad av Treuhaft, en firma som var igång på 70 o tidigt 80 tal och senare blev uppköpta av Empi. Treuhaft hade en massa prylar, insug, ventilkåpor,sumpar mm
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/334800x600_zps9177cf96.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/335800x600_zpscf393dbc.jpg
Börjar operationen för att anpassa den till min 30hk motor med att svarva bort den gamla fäst kanten mot motorn
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/329800x600_zpsb06bfcf2.jpg
Sen gjorde jag en ny
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/337800x600_zps24de371e.jpg
Den elektriska oljetempgivaren jag hade innan i pluggen på undersidan av blocket får inte plats längre pga sumpen så den flyttade jag till översidan av sumpen där den kommer att mäta tempen där oljan rinner ner, det bästa hade varit att ha den uppe i oljan i vevhuset men där finns inget lämpligt hål, så detta får duga Default/hmm
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/339800x600_zpsba982206.jpg
För att en extresump ska fungera bra o att man får en viss kylande effekt o verkligen utnyttjar all olja måste det bli lite cirkulation innuti den. Om oljan bara rinner rakt ner från vevhuset o sugs upp direkt igen, då står den kalla o trögare oljan kvar längs väggarna o botten o man utnyttjar bara den varmare i mitten. Därför har jag gjort en plåt som ligger över silen o skickar ut oljan mot väggarna så borde det bli lite mer omblandat (iaf i teorin...). För att få den så stor som möjligt gjorde jag den i 2 delar som skruvas ihop inne i sumpen när den är monterad
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/341800x600_zps0720edb9.jpg
Här syns den monterad från översidan
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/342800x600_zpsdab06ef2.jpg
Min blivand granne Henrik "heggen" Häggström tigsvetsade ihop prylarna åt mig, förutom att han är en fena på tigen så håller han på med glas o kolfiber, lackar mm, ....kommer att ha mycke nytta av honom ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/394800x600_zpse1d47ab8.jpg
På själva motorn fick jag slipa väck lite snedgjutningar o knutor som blivit i gjutningen av blocket samt byta pinnbultarna mot längre, dom låstes på insidan av muttrar
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/403800x600_zps34317b9e.jpg
Ett nytt picuprör fick också tillverkas
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/407800x600_zpsbad5c5e4.jpg
Färdigt ICQ/ab
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/412800x600_zps103b0ff5.jpg
Tempgivaren fick plats i ett av urtagen på undersidan av blocket.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/418800x600_zps871f6ae0.jpg

93

Snyggt, Bengt ICQ/ab

Och; Händiga grannar är guld värda ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

94

Det blev ju så bra som det bara kan bli när du verkar vara framme med ina magiska fingrar.

95

Det är ju bara för härligt! BH Tuning... Oldspeed blir roligare och roligare.  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

96

Kanon snyggt !!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

97

Robert K skrev:

Det är ju bara för härligt! BH Tuning... Oldspeed blir roligare och roligare.  ICQ/ag

Oldspeed ÄR roligt ICQ/ag  tack övriga för uppmuntran ICQ/ab

98

Frustrerad!! Mixtrade bränslepump en stund men hittade inte kameran ICQ/ad lägger in en inspirationsbild från Prototype museet i Hamburg så länge, kdf block, dubbla 26 vfi + en massa tidiga kuggkransprylar, tror att den ska vara till en Posche Gmünd kupe ICQ/ag

Sorry för bildkvaliteten, tagit igenom en glasruta Default/hmm

Post's attachments

P4300046 [800x600].JPG, 115.62 kb, 800 x 600
P4300046 [800x600].JPG 115.62 kb, 328 downloads since 2011-06-13 

99

Bengt H skrev:

Sorry för bildkvaliteten, tagit igenom en glasruta Default/hmm

Vadå? Fick du inte talla på den? ICQ/ag

Udda fördelarlock...

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

100

pure porn!!! nånstans vill man ju bygga en trimmad 30 hk... vi har haft en del disskutioner jag och mörkömackan..kanske blir nått nån dag!.frääänt!