Mera oljekladd
Jag gillar djupsumpar, det ökar oljemängden så att oljan hinner avlufta bättre och har en viss kylande effekt om man jobbar lite. En nackdel kan ju vara att den hänger under motorn o kan ta i för en del men eftersom jag gillar originalhöjd på bilarna är det inget problem
25/30 hk motorerna har mindre diameter på oljelocket under motorn så alla vanliga sumpar passar inte, endast Gene Berg har en som passar vad jag vet.
Tänkte först försöka få tag i en GB sump men såg på samba att det varit leveransproblem med dom + att när jag för några år sen försökte köpa några smågrejer från dom så svarade dom inte ens på mejl så jag skippade GB. Har gjort om en vanlig sump innan så då kan jag väl göra det igen. Annonserade här på Boxerville å av Björn i Everöd fick jag köpa en som till o med har lite vintage stuk
Den är tillverkad av Treuhaft, en firma som var igång på 70 o tidigt 80 tal och senare blev uppköpta av Empi. Treuhaft hade en massa prylar, insug, ventilkåpor,sumpar mm

Börjar operationen för att anpassa den till min 30hk motor med att svarva bort den gamla fäst kanten mot motorn

Sen gjorde jag en ny

Den elektriska oljetempgivaren jag hade innan i pluggen på undersidan av blocket får inte plats längre pga sumpen så den flyttade jag till översidan av sumpen där den kommer att mäta tempen där oljan rinner ner, det bästa hade varit att ha den uppe i oljan i vevhuset men där finns inget lämpligt hål, så detta får duga

För att en extresump ska fungera bra o att man får en viss kylande effekt o verkligen utnyttjar all olja måste det bli lite cirkulation innuti den. Om oljan bara rinner rakt ner från vevhuset o sugs upp direkt igen, då står den kalla o trögare oljan kvar längs väggarna o botten o man utnyttjar bara den varmare i mitten. Därför har jag gjort en plåt som ligger över silen o skickar ut oljan mot väggarna så borde det bli lite mer omblandat (iaf i teorin...). För att få den så stor som möjligt gjorde jag den i 2 delar som skruvas ihop inne i sumpen när den är monterad

Här syns den monterad från översidan

Min blivand granne Henrik "heggen" Häggström tigsvetsade ihop prylarna åt mig, förutom att han är en fena på tigen så håller han på med glas o kolfiber, lackar mm, ....kommer att ha mycke nytta av honom

På själva motorn fick jag slipa väck lite snedgjutningar o knutor som blivit i gjutningen av blocket samt byta pinnbultarna mot längre, dom låstes på insidan av muttrar

Ett nytt picuprör fick också tillverkas

Färdigt

Tempgivaren fick plats i ett av urtagen på undersidan av blocket.