1 Senaste redigerad av Spaan (2015-10-30 15:28:16)

Tjena!

Tänkte ta och presentera mitt nya projekt, dela med mig av vad som sker, mina tankar & ideér.
Många känner säkert igen den redan, och Demian har gjort ett grymt förarbete på den och fixat till ett gott stuk redan! ICQ/ab
Nu blir det min uppgift att fullfölja och få ut denna vagn som jag förövrigt blev tvärsåld på första gången jag såg!!

Det kommer inte vara något supertempo dessvärre nu i början då jag är nybliven farsa och husägare.
Och prio ett just nu är att få ordning i huset innan jag börjar skruva i garaget, men sedan ska jag försöka uppdatera allt eftersom något spännande sker.
Men kan vara bra med en tråd så jag får något gjort på min fina gröna stövel!  ICQ/ab

Jag har mycket planer, och stuket utvändigt är i princip redan klart, kommer väl bli lite utsmyckning och mindre ändringar.
Ska börja med att svetsa klart allt i lastutrymmet till en början, samtidigt som jag ska göra ordning en 1500a enkelportare som ska bli en driftsäker orginalsnurra.
Troligen blir de att bygga en något skrämd motor vid sidan av allt eftersom också, men först blir de att samla delar till det som ligger långt fram i priolistan.
Målet är att först och främst bara få den reggad, besiktad och körbar!
Och hoppas jag får ihop allt så jag kan åka buss något alls till sommaren. Men med lite flyt borde det gå vägen! ICQ/ab

http://s29.postimg.org/imyxwj6lz/10811695_10152910397733653_643535580_n.jpg
http://s27.postimg.org/aaakdn7jn/10822712_10152910397283653_1086503377_n.jpg
http://s15.postimg.org/rqn0n05qz/10818634_10152910397628653_815799386_n.jpg
http://s28.postimg.org/bxrw3k81p/10822597_10152910397683653_1433560874_n.jpg
http://s4.postimg.org/tmln5mlod/10814299_10152910397158653_1812163914_n.jpg
http://s7.postimg.org/gjj8hyeyj/10822662_10152910397058653_285880625_n.jpg

Ett väldigt bra utgångsprojekt och med stor potential att bli redigt grym! Men det saknas en hel del smått och gott.
Så kommer troligen upp en sökestråd på prylar sedan.
Hur som, ser fram emot att få ratta egen Splitbuss framöver!  ICQ/af
Och om någon skulle ha gamla kort på Graningeverken bussar får ni gärna höra av er. ICQ/ab

Trevlig helg!
/ Sebastian "Spaan" Spaanheden

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

2

Trevlig buss det där! kommer du att köra med runda äldre bakljus? och vad blir det
för fälgar på den?

3

Yes det kommer bli äldre bakljus. Hade tänkt pröva BRM fälgar på den men som isåfall kommer göras ordning till att se ut som gamla slitna orginal BRM hjul.
Annars har jag tänkt åka på dalaporsche fälgarna lackade i en snygg kulör, troligen breddat till omkring 6.5" bak.
Det visar sig!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

4

ICQ/ag nice. klart man vill se fortsättningen på detta!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Den är stenhård. Ser fram emot att följa renoveringen.

6

Jaså det var du som köpte den, kul som fan att den blev kvar i närregionen. Den bussen är och kommer att bli stenhård när du blir klar med, kör hårt nu men ta hand om hus och familj i första hand...

/Foppa

7

Trevligt med projekttråd  ICQ/ab

Det ska bli roligt att följa....

8

Skoj !
Ska bli intressant att följa tråden såklart !
Kör hårt ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

9

Tack för intresset! ICQ/ab
Ska bli riktigt kul att få jobba och få ut den på vägarna igen.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

10

Ser ut att ha potential för att bli stenhård

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

11

Graningestöveln... ICQ/ad undrar vem som kom på det ?  ICQ/ae

Kul och fränt objekt och kommer garanterat bli hur bra som helst. Jag vet att du brukar få till det. Och grattis till familjebildningen igen åxå ! ICQ/ab

You´ll never know...

12 Senaste redigerad av Spaan (2014-12-07 11:24:37)

Haha ja det var faktiskt Master Helsing som spottade ur sig det härliga smeknamnet.  ICQ/af
Man måste ju ha ett stövelnamn på en stövelgrön buss som dessutom någon härligt munter skogshuggare suttit och huttrat tidiga Mars morgonar 1965... Typ!  ICQ/ae

Ja det blir nog bra tillslut.
Tack så mycket! ICQ/ab

Förövrigt om jag skulle vilja ha tag i så lika däck som möjligt, som brukade sitta orginal på vinterhjulen. Är de dubbade kan man ju dubba ur dom. Någon som vet om och vart man kan köpa nya?

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

13

Fan vad fint!

Den bussen fick det att börja pysa inom mig... så cool!!!!  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

14

Ärligt talat blev jag ganska förvånad att bussen inte såldes snabbare?
Kul för dig och spännande att följa denna tråd, grym buss helt enkelt!
ICQ/ab

Spaan skrev:

Förövrigt om jag skulle vilja ha tag i så lika däck som möjligt, som brukade sitta orginal på vinterhjulen. Är de dubbade kan man ju dubba ur dom. Någon som vet om och vart man kan köpa nya?

Jag har handlat av www.bribos.com tidigare som kunde fixa fram däck som ser äldre ut till designen. Vi hittade bland annat grovmönstrade däck, som liknar orginal, till min fars krigar-willys (cj-2). Prismässigt inte billig men skall man vara fin får man lida penga-pin.

Lycka till!

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

15

så jävla hård buss ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

16 Senaste redigerad av Spaan (2014-12-20 18:18:07)

Jadu Jonas.
Grejen var väl att Demian tänkt göra ordning bussen och därav inte sålde.
Sen vet jag inte hur de var exakt. Men verkade som flera var intresserade av den helt upplagad.
Men jag kände efter sommaren att "Näe fan! Nu måste jag ha en splitbuss!!", och då fick de bli försäljning av mina. Hade ju en överjävligt trevlig split men med för mycket jobb för mig i dagsläget och skulle dröja länge innan jag har tid att få fason på.

Så jag hörde mig för med folk, kollade allt på blocket och alla säljes annonser här på BV.
Demian hade sin buss kvar och jag la i princip ett bud på den osedd. Och som han accepterade.
Och på den vägen är det.

Hursom, fattar inte riktigt att den står i garaget. Så grymt mycket annat nu...
Har även bara hunnit med att palla upp den och skruvat av ett hjul. Haha
Men det ska bli svinkul att få jobba på den, hoppas som sagt att jag bara får ihop den så jag kan åka på någon träff åtminstone. ICQ/ab
Men hård det är den!

Har som sagt lite annat just nu med en fem veckors och hus.
Få lite ordning och reda i kåken är prio.
Och ja det börjar ju bli bra de här.  ICQ/af

http://s3.postimg.org/5jkxui4pv/image.jpg
Tagit bort platsbyggda garderober och öppnat väggen. Öppningen ska bli lite större och snyggas till. Sen blir de återuppbyggnad av detta vardagsrum/matrum.
Sen hade jag nog tänkt försöka komma igång i garaget.

Den står ju och väntar.
http://s4.postimg.org/iyklrd331/image.jpg

Ang däck så tack för tipset. Ska kolla över det.
Men skulle mycket väl kunna tänka mig grova orginal dubbdäck i bra skick om någon har.
Är lite de stuket jag tänkt mig. ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

17

Hej!
Har inte hänt något spännande direkt här ännu. ICQ/ab
Fullt upp hemma med barn och hus, jul och en släng av magsjuka fick man smaka på också..

Men igår vart det en sväng till garaget, fick en bättre domkraft av en vän så nu har jag pallat upp bussen lite mer. Plockat av hjulen och trummor och lite smått.
Gjorde en grov inventering med vad som behöver beställas hem så jag kan köra på utan förhinder när jag får garagetid.
Så blir en Autocraft beställning på lite plåt och smågrejor jag vet redan nu jag behöver.

Kommer troligen en lista på saker jag söker framöver.
Men lurar på om någon möjligen har funktionsdugliga pop-outs gärna bolt on med glas att sälja. Mina ramar var rätt trötta så blir beställa nya annars.
Skjutbara / eller jalusifönster modell skulle jag gärna ha också om någon mot förmodan skulle ha! ICQ/ab
Är som sagt en hel del jag kommer behöva.

Split noskon
soffa att ha fram - T2 baksoffa eller dubbelhytts soffa från T2 eller T3 funkar bra
typ1 bakre bromssköldar
framrutor
tanklock
12v startmotor för typ1 vxl-låda
Blinkersspak
Tutknapp

Lite prylar jag vet jag kommer behöva, sen blir det nytt allt i bromsväg så sitter någon på prylar för det så tveka inte att höra av dig.
Sitter typ2 framvagn och typ1 SA låda bak med trummor etc.
Jag har ett par nya trummor och sköldar till fram 58-59a typ1 liggandes som kanske kan vara nos om någon vill göra ett byte. ( passar nog flera andra årsmodeller också men är vad som står skrivet )

Iallafall fick jag ett besök av två trevliga folkvagns bröder igår. Ena brodern köpte en tankmätare av mig och jag köpte ett mycket trevligt extraljus som jag tänkt ha som extra bromsljus först. Men nu lurar jag faktiskt att använda det till extraljus där fram. Trodde först att det var rött glas/sken. Men var något blå/grön aktigt.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10888590_10152994512463653_3482864528566493425_n.jpg?oh=d4d7fd340ed1fd053b410420fc3c5a79&oe=5536E80A
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/532937_10152992057468653_5985336101664357792_n.jpg?oh=bc1c1b956c63885a5de63016452d724a&oe=54FC1875

God fortsättning! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

18

Är de någon som har koll varför motorn jag tänkt stoppa i som enligt The Samba är en 1500 typ 2 motor, som satt mellan 63-65 ( vilket känns lite kul då bussen är en 63a ) har som dom skriver "non cam bearings". Är ingen annan motor vad jag kan se som det står så om.
Motorbokstaven är O.
Vore lite kul att vet varför?
Och om det är något annat som skiljer jämfört en "vanlig" 1500a.  ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

19

Har inte hänt något nytt i garaget direkt förutom storstädning och förberedning för byte av nedre/främre hjulhusen bak.
I övrigt kom jag tillslut till insikt att får jag ihop bussen i sommar så kommer den enbart vara körbar och inte som jag vill ha den.
Plus att en del plåt blir fuskat för att bara få ut den. Och det känns dumt och onödigt att göra halvdant jobb för att sedan ändå göra om det.
Med ett första barn och nyköpt hus känns det bra att inte stressa med att få den körbar och inte kunna slappna av.

Men måste ju ha något att köra med i sommar.
Så efter mycket övervägande började jag kolla över om de fanns någon billig bubbla eller annat luftkylt att ha under sommaren.
Och då dök en mycket fin (ganska jäkla ful faktiskt) 63a bubbla upp, nybesiktad och billig och i Gävle till och med!!
Haka på trailern och for ner och handlade.
Ja visst, gräslig färg, gammal callooker så alla lister och hål för div är svetsade och spacklade. Men ganska så solid, finns lite rost att åtgärda och en del fullagningar men det gör inget.
( Men efter byte av choke så går 1600 dp:n riktigt bra tillsammans med empi-spaken!  ICQ/af )
Och nu har jag äntligen för första gången köpt en folkvagn jag kan starta och köra. Helt otroligt!
Samt är det faantastiskt kul att bränna bubbla på vintern! Även fast jag inte fått på några dubbdäck ännu.

Tanken med denna är att lister, stötfångare, blinkers etc etc ska på. Lacka om den samt bygga ny framvagn och dra ner den rejält i fronten och fläskdäck bak.
Ja det blir lite callook stuk på mitt egna vis.. Känner att de kan vara kul med en bil man kan gasa med överallt.
Och så får jag se om jag kanske får ihop bussen så pass att den går att köra i sommar.
Annars "dels" dessvärre är målet att Stöveln ska vara klar, helt upplagad, drivlina etc + inredning ska vara färdigt inför sommaren 2016.  ICQ/ab

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10934065_10153100864168653_5499238051080299639_n.jpg?oh=a3cea7a43eaf397792461bbb9c109e29&oe=554E7DDA
Vart en tur runt byn igår efter att haft ispropp sen i fredags. Men med två kupévärmare i 3.5h i motorutrymmet, nyladdat batteri och nötande på startmotorn med fullgas, ja då hoppade den igång och gick riktigt fint! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

20

Då har det hänt igen..en missad tråd..jäkla trevlig vagn,hoppas du får tid att fixa lite med den,är alldeles för härlig för att bara stå i garage.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

21

Det är ju ganska skönt att köpa någonting som inte kräver 500 timmar innan den än är nära på att rulla ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

22

pompejus skrev:

Då har det hänt igen..en missad tråd..jäkla trevlig vagn,hoppas du får tid att fixa lite med den,är alldeles för härlig för att bara stå i garage.. ICQ/ab

Ja visst är den! Tack! ICQ/ab
Jodå håller på med kåken just nu som är prio, så fort jag är klar för denna omgång så blir det att sätta fart att greja lite med bussen.
Har nu även lusläst papprena etc, och bussen är tillverkad 62 och färdig för vägarna dec 62, men första ägaren. Graningeverken skaffade bussen början 63 då den sattes i jobb.
Bussen i sig är ju en crossover modell, och är byggd som en 63a. Men då jag gillar äldre skärmkanter etc och just det att de verkar vara en 62a så tänkte jag nu då byta alla skärmkanterna till äldre. Hade tänkt de i framtiden ändå, men nu eftersom jag kommer köra lite lugnare tempo blir det byte i samband med rostlagningen.
Sen har jag börjat samla på mig delar för resten. Pilholkar, höga gångjärn, profilerade stötfångare etc. Så får se vart det hela slutar! ICQ/ab

Men vore riktigt kul om man kunde smyga iväg på någon träff med denna i sommar. Får se helt enkelt. Är ju lite att göra tills den blir funktionsduglig.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

23

Hellberg skrev:

Det är ju ganska skönt att köpa någonting som inte kräver 500 timmar innan den än är nära på att rulla ICQ/ad

Verkligen! ICQ/ag
Var dels därför jag köpte denna och sålde min bussar för att detta är ett mycket bättre utgångsobjekt.
Som sagt har jag bubblan att stilla mina begär nu, laga allt på bussen (i lugn och ro..) så behöver man inte lägga mer tid än nödvändigt i efterhand.  ICQ/af

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

24

Så jäkla läcker den där bussen vill också ha buss ICQ/ac

25

Höll på att lura lite på när bussen är tillverkad.
Oktober 62 men reggad som 63. Hur är de egentligen med det där?
Visst dom hade ju bryt datumet. Men vart de automatiskt nästkommandes års bil oavsett

http://www.vw-mplate.com/mplate-25071.png

Post's attachments

image.jpg, 159.78 kb, 1334 x 750
image.jpg 159.78 kb, 229 downloads since 2015-02-09 

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland