På detta forum huserar det en hel folk som garanterat har bättre koll på moderna bilar än vad jag har, så här är problemet:
Jag har en Skoda Fabia -08 med den trecylindriga HTP motorn (bensin).
Den har alltid startat och går som en klocka. Behöver aldrig nudda gasen vid start. Problemet började under förra hösten och uppträder när jag skall starta den för att åka hem från jobbet där den står i varmgarage.
Det är aldrig några problem att starta bilen på morgonen hemma (där den står utomhus), men som sagt, efter att ha kört till jobbet (knappt 5 mil) och bilen stått hela dagen i ca 20°C värme så måste jag ge lite gas för att den skall hoppa igång.
Jag hade bilen inne på service förra senhösten och påtalade detta problem för verkstaden. De hittade ingen loggad felkod i datorn men installerade ändå en uppdaterad programvara i bilen. Vidare gjorde man rent spjällhuset och givaren för spjället, men uppfattade inte det som att givaren skulle vara onormalt mycket igenbeckad.
Nåväl, symptomen försvann väl inte, men det blev bättre och jag levde med detta under förra vintern. Till sommaren när det blev varmare så försvann detta problem helt och jag tänkte inte mer på det förrän för några veckor sedan när det började bli kallare ute och nu är det samma visa igen.
Någon som kan ha en kvalificerad gissning om vad det kan vara? Har ingen lust att lämna in bilen för felsökning och den precis som förra gången inte ger något annat än en hål i plånboken. Har försökt googla, men inte hittat något på nätet.
Kan det vara någon temp.givare? Bilen startar ju utan protest (utan gas) när den stått hela natten hemma utomhus.