1

På detta forum huserar det en hel folk som garanterat har bättre koll på moderna bilar än vad jag har, så här är problemet:

Jag har en Skoda Fabia -08 med den trecylindriga HTP motorn (bensin).
Den har alltid startat och går som en klocka. Behöver aldrig nudda gasen vid start. Problemet började under förra hösten och uppträder när jag skall starta den för att åka hem från jobbet där den står i varmgarage.

Det är aldrig några problem att starta bilen på morgonen hemma (där den står utomhus), men som sagt, efter att ha kört till jobbet (knappt 5 mil) och bilen stått hela dagen i ca 20°C värme så måste jag ge lite gas för att den skall hoppa igång.

Jag hade bilen inne på service förra senhösten och påtalade detta problem för verkstaden. De hittade ingen loggad felkod i datorn men installerade ändå en uppdaterad programvara i bilen. Vidare gjorde man rent spjällhuset och givaren för spjället, men uppfattade inte det som att givaren skulle vara onormalt mycket igenbeckad.

Nåväl, symptomen försvann väl inte, men det blev bättre och jag levde med detta under förra vintern. Till sommaren när det blev varmare så försvann detta problem helt och jag tänkte inte mer på det förrän för några veckor sedan när det började bli kallare ute och nu är det samma visa igen.

Någon som kan ha en kvalificerad gissning om vad det kan vara? Har ingen lust att lämna in bilen för felsökning och den precis som förra gången inte ger något annat än en hål i plånboken. Har försökt googla, men inte hittat något på nätet.

Kan det vara någon temp.givare? Bilen startar ju utan protest (utan gas) när den stått hela natten hemma utomhus.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

tempgivare g62.
de brukar ge dessa fenomen men de brukar sätta felkoder. men din verkar ju delvis fungera så då loggar den nog ingen felkod.
kostar ett par hundringar. du byter lätt själv. tänk på att byta när motorn är kall. och släpp och dra åt  locket till expantionskärlet en gång innan du börjar byta så slipper du ev onödigt spill av glykol

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

3

larsson skrev:

tempgivare g62.
de brukar ge dessa fenomen men de brukar sätta felkoder. men din verkar ju delvis fungera så då loggar den nog ingen felkod.
kostar ett par hundringar. du byter lätt själv. tänk på att byta när motorn är kall. och släpp och dra åt  locket till expantionskärlet en gång innan du börjar byta så slipper du ev onödigt spill av glykol

Tack för tipset!
För ett par hundringar är det klart värt att chansa. Skall åka förbi VAG och handla på vägen hem  ICQ/ab
Var sitter denna givare?
Hänger inte riktigt med på vad syftet med att loss och dra åt locket. Förklara gärna.
Om det är snabba puckar som gäller vid bytet (kylvätska rinner ut), bör man smeta på något på nya givarens gängor för att få det tätt? Förmodar att det är konsk gänga.

4

för att det är tryck i systemet. öppnar du locket och stänger försvinner det:)  den sitter med ett plastclips. se till att köpa oringen samtidigt då man aldrig får dit den gamla igen för den sväller lite med åldern .

5

skicka regnr i pm så kollar jag vart den sitter

6

larsson skrev:

skicka regnr i pm så kollar jag vart den sitter

PM skickat!

Tack på förhand!

7

larsson skrev:

för att det är tryck i systemet. öppnar du locket och stänger försvinner det:)  den sitter med ett plastclips. se till att köpa oringen samtidigt då man aldrig får dit den gamla igen för den sväller lite med åldern .

Tack för tipset!

8

Ja, det är sjukt att Larsson har mer koll än dom som jobbar på Vwverkstäderna. Han har även hjälp mig då Vw gått bet.

9 Senaste redigerad av Peter S (2014-12-05 13:08:04)

Demian skrev:

Ja, det är sjukt att Larsson har mer koll än dom som jobbar på Vwverkstäderna. Han har även hjälp mig då Vw gått bet.

Är ungefär vad jag tycker också. Detta är inte första gången jag har haft problem med bruksbilarna och lyckas lösa problemet själv när de inte ens kan komma med en kvalificerad gissning om vad det kan vara.

Med risk för att sticka ut hakan och generalisera så verkar den gamla sortens bilmekaniker som faktiskt lagade felen och använde förnuft, erfarenheter och logiskt tänkande för att hitta dem ett minne blott.

Nu pluggar man bara in diagnostiken och läser felkoder. Säger felkoden att det är något tjall någonstans så byts denna komponent och så jobbar man på enligt uteslutningsmetoden tills felet (förhoppningsvis) är lagat.

Hur som helst, givare och O-ring är köpt och byts till helgen. Hoppas att problemet då är lösta  ICQ/ab