1

Hejsan!

Mitt första inlägg här. ICQ/ab
Har köpt på mig en vw buss som för närvarande är reggad i Norge.
Den innehar en hel del rost och motorn är inte riktigt frisk.
Har förhoppningar om att den ska bli intullad och besiktigad före bugrun 2015.. Men vi får väl se ICQ/ae

Post's attachments

image.jpg, 160.43 kb, 800 x 597
image.jpg 160.43 kb, 202 downloads since 2014-11-29 

Novis

2

Jag hämtade bilen i måndags och lite har hänt sedan dess iaf ICQ/ab

Post's attachments

image.jpg, 420.15 kb, 1632 x 1224
image.jpg 420.15 kb, 200 downloads since 2014-11-29 

Novis

3

Hejsan välkommen hit!

Vad är planen angående utseende inredning i framtiden.. tankar ideer? ICQ/ag

Okey närmaste framtiden ,rostlagning och motor fix !?  vad felar i maskineriet??

Allt går ju som bekant att fixa.. och här finns massor av info för den som söker!



.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Einheri (2014-11-29 11:48:59)

Tack! ICQ/ab

Nu i dagarna så kommer motorn trilla isär (förhoppningsvis) ICQ/ae
Inom snar framtid så kommer underredet få sitt.. Väntar på att få låna en tipgirl + att hämta en svets ICQ/ab
Bär av mot garaget strax! Uppdatering kmr ikv! ICQ/ab

Novis

5

Ser ut som ett bra objekt, som sagt vad är det för fel på motorn ?

Om du behöver en tipgirl så ska du förmodligen byta en hel del plåt undertill eller ?

Lite bilder på  inredning osv är alltid intressant  ICQ/ab

Och som Michaelt sa är du var välkommen, finns en och annan Bay nörd på detta forum  Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

6 Senaste redigerad av Einheri (2014-11-29 18:46:23)

Tack tack, trevligt fölk här! ICQ/ab

Motorn startade efter mycket malande!
*läcker olja, troligtvis från stötsstångsrören?
*olja i luftfilterbehållaren
*dör på tomgång (höll sig vid liv då den blev varm
*genomjordig och allmänt smutsig

Golvet är rätt bra, domkraftsfästen och tvärbalkar helt slut, likaså trösklar. Började med att riva ur motorn, kändes lika bra att få ur den då man ändå ska vända på bilen ICQ/ab
Angående rost så kommer det senare.

Sen får ni se lite vad som händer utseendemässigt.. Yttrar mig inte för mycket i förhand  ICQ/af

Novis

7

Lite smuts ja..

Verkar som om någon har "fyllt på med tändstift också" ICQ/ad
Låg 4 lösa stift under plåtarna ICQ/ae

Post's attachments

image.jpg, 113.18 kb, 640 x 480
image.jpg 113.18 kb, 200 downloads since 2014-11-29 

image.jpg, 83.47 kb, 640 x 480
image.jpg 83.47 kb, 191 downloads since 2014-11-29 

image.jpg, 82.57 kb, 640 x 480
image.jpg 82.57 kb, 189 downloads since 2014-11-29 

Novis

8 Senaste redigerad av Einheri (2014-11-29 18:39:27)

Första frågan:
Vad är dom båda sakerna på förgasarna vad gör dom, osv?
(den översta har ju ett munstycke och sitter på båda förgasarna)
Den undre grunkan sitter bara på den ena förgasaren?
Finns även en kontakt till, på båda förgasarna, men det är elchoke antar jag ICQ/ae
Hoppas ni förstår ICQ/ab

Post's attachments

image.jpg, 81.48 kb, 640 x 480
image.jpg 81.48 kb, 189 downloads since 2014-11-29 

image.jpg, 94.39 kb, 640 x 480
image.jpg 94.39 kb, 210 downloads since 2014-11-29 

Novis

9

(den översta har ju ett munstycke och sitter på båda förgasarna)

tomgångs av stängnings ventil.. det är ett tomgångs munstycke som  elektriskt stängs.. när man stänger av motorn.. dvs när spänningen försvinner stängs det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10 Senaste redigerad av Einheri (2014-11-29 20:47:26)

Jaha!
Sitter elektriskt bränslepump monterad just nu. Den mekaniska pumpen är pluggad.
Men används dom avstängningsventilerna som avstängning för motorn alltså: inget bränsle = motorn stannar? ICQ/ae

Den undre grunkan då?

Novis

11

Förgasare? sk väl vara insprut på 76orna och därmed finns det en pump nu ICQ/ae

12

Den koppar"grunkan" är en temperaturberoende tillskottsventil  ICQ/ab

13

abdalh121 skrev:

Förgasare? sk väl vara insprut på 76orna och därmed finns det en pump nu ICQ/ae

Det där är lite olika har jag förstått? I USA (se Californien, speciellt) så är det insprut på samtliga som är sålda dit. På min motor är det iaf en mekanisk pump med pluggade slangar? ICQ/an

Novis

14

ma-rkus skrev:

Den koppar"grunkan" är en temperaturberoende tillskottsventil  ICQ/ab

Okej! Menar du översta bilden?
Skickar den in mer bränsle då motorn är kall alltså? Är inte det elchockens uppgift? ICQ/ae

På sprängskissen så kallas den: nr.45
Plug-fuel bowl (some late models)

Se länk: http://www.thesamba.com/vw/archives/man … uretor.pdf

Novis

15 Senaste redigerad av ma-rkus (2014-12-01 14:06:24)

mm men det där är inte en plugg=) tror den har med centraltomgångssystemet att göra ICQ/ab

https://lh6.googleusercontent.com/-UYZF … 2/carb.jpg

16

ma-rkus skrev:

mm men det där är inte en plugg=) tror den har med centraltomgångssystemet att göra ICQ/ab

https://lh6.googleusercontent.com/-UYZF … 2/carb.jpg

Då var det så, tack för infon! ICQ/ab

Novis

17

Vad har jag för motor?
Har sökt men inget överensstämmer med beteckningarna? ICQ/an

Post's attachments

image.jpg, 81.78 kb, 640 x 480
image.jpg 81.78 kb, 162 downloads since 2014-12-01 

image.jpg, 86.62 kb, 640 x 480
image.jpg 86.62 kb, 189 downloads since 2014-12-01 

image.jpg, 91.76 kb, 640 x 480
image.jpg 91.76 kb, 174 downloads since 2014-12-01 

Novis

18

Motornumret står stansat  på fläktkåpan  ICQ/ab

19

Uvanlig at det går biler fra Norge til Sverige. Pleier jo å være omvendt!

20

Det är inte alls ovanligt med förgasarmotorer på 76 och senare. De producerades parallellt med varandra, visst att just insprutaren var vanligare i Sverige, men du skriver att vagnen "för närvarande" är registrerad i Norge och såvitt jag minns (men minnet sviker) så var förgasarmotorerna vanligare än insprutaren på fler marknader även om kanske just Sverige och USA var undantag. I vissa länder, bland annat hemlandet, var typ1-motorn standard till och med 83!

Stift under kylkåporna är snarast att betrakta som en standard på dessa motorer, då de är lite svåra att få med upp ur kåpan vid ett tändstiftsbyte och utrymmet mellan plåt och topp är ett par cm. Detta likaså stötstångsläckage, dessa stötstångsrör går att byta utan att ta loss topparna på en typ4-motor, men jag har själv aldrig gjort det. Sen minns jag inte om dessa motorer fortfarande har den gamla typen av luftburk (någon kan säkert rätta mig här) men de äldre SKA ha olja i luftburken, det är oljan som renar luften!

Lycka till med svetsandet, behöver du råd, har du gedigen expertis här! Du kan säkert en del, men det grundläggande man behöver veta, innan man övar färdigheten, är förberedelser, renhet och noggrannhet. Svetsjobbet är bara någon procent av all arbete du lägger ner på rostlagningen!

Lycka till och grattis till din fina buss!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

ma-rkus skrev:

Motornumret står stansat  på fläktkåpan  ICQ/ab

Tack, jag fann det ICQ/ad var en CJ

Novis

22

JarleA skrev:

Uvanlig at det går biler fra Norge til Sverige. Pleier jo å være omvendt!

Ja det hör nog till ovanligheterna! Denna bil har haft en ägare från början. Den gamla kvinnan i fråga avled och jag blev vid bilen via ett dödsbo som själv ej kunde fixa upp den.

Novis

23

kee skrev:

Det är inte alls ovanligt med förgasarmotorer på 76 och senare. De producerades parallellt med varandra, visst att just insprutaren var vanligare i Sverige, men du skriver att vagnen "för närvarande" är registrerad i Norge och såvitt jag minns (men minnet sviker) så var förgasarmotorerna vanligare än insprutaren på fler marknader även om kanske just Sverige och USA var undantag. I vissa länder, bland annat hemlandet, var typ1-motorn standard till och med 83!

Stift under kylkåporna är snarast att betrakta som en standard på dessa motorer, då de är lite svåra att få med upp ur kåpan vid ett tändstiftsbyte och utrymmet mellan plåt och topp är ett par cm. Detta likaså stötstångsläckage, dessa stötstångsrör går att byta utan att ta loss topparna på en typ4-motor, men jag har själv aldrig gjort det. Sen minns jag inte om dessa motorer fortfarande har den gamla typen av luftburk (någon kan säkert rätta mig här) men de äldre SKA ha olja i luftburken, det är oljan som renar luften!

Lycka till med svetsandet, behöver du råd, har du gedigen expertis här! Du kan säkert en del, men det grundläggande man behöver veta, innan man övar färdigheten, är förberedelser, renhet och noggrannhet. Svetsjobbet är bara någon procent av all arbete du lägger ner på rostlagningen!

Lycka till och grattis till din fina buss!

Hej på dig, intressant det du skriver. Kan någon ännu kunnigare svara med säkerhet på detta angående olja i filtret? ICQ/ab

Tack för sporren och den positiva attityden. ICQ/ab
Har skruvat och svetsat förr med allt möjligt, industriellt och fordon, jag vet tillräckligt mycket för att inse att jag inte kan ett skit om VW luftboxer, men man lär så länge man lever:P

Novis

24

Här är förra objektet ICQ/ab

Post's attachments

image.jpg, 79.11 kb, 1136 x 640
image.jpg 79.11 kb, 198 downloads since 2014-12-01 

Novis

25

Cj, 1800 motor då?

Roligt objekt, ska du öppna motorn?

Btw, skriv in varifrån i landet du är ifrån i profilen ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld