Det är inte alls ovanligt med förgasarmotorer på 76 och senare. De producerades parallellt med varandra, visst att just insprutaren var vanligare i Sverige, men du skriver att vagnen "för närvarande" är registrerad i Norge och såvitt jag minns (men minnet sviker) så var förgasarmotorerna vanligare än insprutaren på fler marknader även om kanske just Sverige och USA var undantag. I vissa länder, bland annat hemlandet, var typ1-motorn standard till och med 83!
Stift under kylkåporna är snarast att betrakta som en standard på dessa motorer, då de är lite svåra att få med upp ur kåpan vid ett tändstiftsbyte och utrymmet mellan plåt och topp är ett par cm. Detta likaså stötstångsläckage, dessa stötstångsrör går att byta utan att ta loss topparna på en typ4-motor, men jag har själv aldrig gjort det. Sen minns jag inte om dessa motorer fortfarande har den gamla typen av luftburk (någon kan säkert rätta mig här) men de äldre SKA ha olja i luftburken, det är oljan som renar luften!
Lycka till med svetsandet, behöver du råd, har du gedigen expertis här! Du kan säkert en del, men det grundläggande man behöver veta, innan man övar färdigheten, är förberedelser, renhet och noggrannhet. Svetsjobbet är bara någon procent av all arbete du lägger ner på rostlagningen!
Lycka till och grattis till din fina buss!
Grinder and paint, makes me the welder I ain't