pompejus skrev:Är nog lite olika på ras och individer,hade du sagt att det var OK att släppa ihop 2 st Bullterrierhanar så hade nog jag sagt kategoriskt nej..du känner nog din ras bäst och får agera därefter.. 
Vov, visst, vad är det man säger...? "lika barn leka bäst", fast jag tänkte inte på bullterrier, hörde likadant om taxar, men det är väl en hel del personkemi även hos hundarna, det finns ju hundar som är mer "ensamvargar" och sådana med utökat flockbeteende, samt sådana som helt nöjer sig med "människoflocken" och inte bryr sig om anda hundar.
Det som ju är svårt många gånger för hundägaren/hundföraren är att läsa av sin hund, det man ser bakifrån är raggen och svansföringen när man möter annan hund. Men man ser inte den egna hundens minspel, som i och för sig kan vara väldigt svårt att uppfatta ändå, ett höjt ögonbryn, ett lätt drag i en mungipa, eller en doftsignal.... Sedan är det ju inte alltid helt rätt och riktigt att släppa ihop två schäfrar heller oavsett tik eller hane, om man inte vet att dom är kompisar sedan tidigare, och en mellanpudel som jag hade för många år sedan var jättekompis med alla hundar, inga problem, trodde jag, men så rök han en gång i hop med en annan mellanbudelhanne så att pälstofsarna flög långa vägar.
Bättre med VW-boxrar (och dess ägare), dom brukar ju komma överens, även om meningana går i sär så behöver dom ju inte uppsöka nån veterinär efteråt iallafall...
Sedan om missförstånd kanske uppstod, så var varesig de två tikarna eller deras hussar bekanta till mig, dom som slogs i hundgården. Men jag kunde bara inte låta bli att se hur detta "plågsamma djurförsök" fortlöpte. Inte heller de andra tikarna som slogs kände jag, men fick hjälpa till att ta undan den ena hunden, efter det att jag bundit min egen hund i ett staket. Matten där var tillfälligt hundvakt åt ytterligare en hund av samma ras som sin egen, nån ljusbrun "jack russel-liknande" hund, fast större. Och så sket det sig fullständigt under kvällspromenaden.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."