Har stulit lite info om lådor som Våran vän M H(som är överjävlig på lådor) har lagt ut
Viktigt i sammanhanget, som många gånger negligeras, är att titta på vad man har för hjul.
O1zzon säger att han har 205/65-15, vilka har en rullningsomkrets på 1973mm.
Std Typ 1 var 155-15 som har en rullningsomkrets på 1922mm (Std Typ 3 165-15: 1970mm).
Så långt är det bra. (Skillnaden i rullningsomkrets, med de högre 205/65-15, ger 90rpm i varvtalssänkning, med referensvartalet 3500rpm. Hade o1zzon valt 225/60-15, med rullningsomkrets om 1986mm, hade sänkningen blivit 113rpm.)
Typ 1 (-59) har R/P 4,375, #4 0,889, vilket ger en tot.utväxling om 3,889
Typ 1 (-73) har R/P 3,875, #4 0,931, vilket ger en tot.utväxling om 3,608
(Typ 1/3 med R/P 4,125, #4 0,889, ger en tot.utväxling om 3,667)
Ett växellådsbyte skulle innebära en sänkning av varvtalet från (ex.vis) 3500rpm till 3247rpm, i runda tal c:a 250rpm, vid samma hastighet. (en R/P 4,125, #4 0,889 ger en sänkning av varvtalet till 3300rpm, d.v.s. 200rpm, jämför med en R/P 4,375, #4 0,889, vid samma hastighet).
Sammanfattningsvis är det alltså av betydelse att välja "rätt gummi", tillsammans med låda/utväxling.
Personligen tycker jag att skillnaden mellan de olika växellådorna/utväxlingarna är relativt blygsam.
Skall man åstadkomma något rejält är det att modifiera/bygga en s.k. "E4-växellåda", d.v.s. bygg en växellåda med en hög R/P OCH en hög #4. (R/P 3,875 #4 0,889 sänker varvtalet 400rpm, R/P 3,875 #4 0,82 ger 640rpm sänkning, (jmf. 4,375, 0,889).......)
En del tycker att det är mer intressant att modifiera för att istället bli av med hoppet mellan #2-#3, men det får kanske tas upp under ett annat ämne
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
