1

Har stulit lite info om lådor som Våran vän M H(som är överjävlig på lådor) har lagt ut
Viktigt i sammanhanget, som många gånger negligeras, är att titta på vad man har för hjul.
O1zzon säger att han har 205/65-15, vilka har en rullningsomkrets på 1973mm.
Std Typ 1 var 155-15 som har en rullningsomkrets på 1922mm (Std Typ 3 165-15: 1970mm).
Så långt är det bra. (Skillnaden i rullningsomkrets, med de högre 205/65-15, ger 90rpm i varvtalssänkning, med referensvartalet 3500rpm. Hade o1zzon valt 225/60-15, med rullningsomkrets om 1986mm, hade sänkningen blivit 113rpm.)
Typ 1 (-59) har R/P 4,375, #4 0,889, vilket ger en tot.utväxling om 3,889
Typ 1 (-73) har R/P 3,875, #4 0,931, vilket ger en tot.utväxling om 3,608
(Typ 1/3 med R/P 4,125, #4 0,889, ger en tot.utväxling om 3,667)
Ett växellådsbyte skulle innebära en sänkning av varvtalet från (ex.vis) 3500rpm till 3247rpm, i runda tal c:a 250rpm, vid samma hastighet. (en R/P 4,125, #4 0,889 ger en sänkning av varvtalet till 3300rpm, d.v.s. 200rpm, jämför med en R/P 4,375, #4 0,889, vid samma hastighet).
Sammanfattningsvis är det alltså av betydelse att välja "rätt gummi", tillsammans med låda/utväxling.
Personligen tycker jag att skillnaden mellan de olika växellådorna/utväxlingarna är relativt blygsam.
Skall man åstadkomma något rejält är det att modifiera/bygga en s.k. "E4-växellåda", d.v.s. bygg en växellåda med en hög R/P OCH en hög #4. (R/P 3,875 #4 0,889 sänker varvtalet 400rpm, R/P 3,875 #4 0,82 ger 640rpm sänkning, (jmf. 4,375, 0,889).......)
En del tycker att det är mer intressant att modifiera för att istället bli av med hoppet mellan #2-#3, men det får kanske tas upp under ett annat ämne

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

2

Mera info

R/P 4,375, #4 0,821, 155-15 (orig.däck, rullomkr. 1922) => 3425 rpm vid 110 km/h
R/P 4,375, #4 0,821, 205/65-15 (1973) => 3340 rpm vid 110 km/h
R/P 4,375, #4 0,821, 225/60-15 (1986) => 3320 rpm vid 110 km/h

Om du nu byter och sätter i en "IRS 73-":
R/P 3,875, #4 0,931, 205/65-15 (1973) => 3350 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,931, 225/60-15 (1986) => 3330 rpm vid 110 km/h

Inte så spännande(?), MEN det finns möjligheter, (för den som gillar låga varvtal):
R/P 3,875, #4 0,889, 205/65-15 (1973) => 3200 rpm vid 110km/h
R/P 3,875, #4 0,821, 205/65-15 (1973) => 2950 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,821, 225/60-15 (1986) => 2940 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,793, 205/65-15 (1973) => 2800 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,759, 205/65-15 (1973) => 2730 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,759, 225/60-15 (1986) => 2710 rpm vid 110 km/h

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Menar du att det går att flytta över fyrans drev från tex en AM låda 4,375 till en AT 3,875 och därmed få en bra "buss" låda med lågt varv vid motorvägskörning?

Är drev osv i en bubbla växellåda "bolt on", dvs man kan flytta dessa mellan växellådorna ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

Är verkligen lågt varv i en buss optimalt?
Risken är att man hamnar i ett varvtalsområde där motorn inte orkar, pga vikt och luftmotstånd, med oönskade effekter som följd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-11-30 12:27:06)

Hei!

Ser at dataene som er skrevet for T1 - 59 må være feil, de ser ut som girkassa til 1200/34hk og 1300SP (8.60-> ), og ikke splittkasser.

Litt data på T1 splittkasser:

year   (number)                  | first | second | third  | top    | rp     | total on top
10.52 - 08.53 (1-0509793) | 3,6  | 1,88    | 1,217 | 0,786 | 4,375 | 3,44
08.53 - 12.53 (1-0575414) | 3,6  | 1,88    | 1,217 | 0,786 | 4,375 | 3,44
12.53 - 05.56 (1193482)    | 3,6  | 1,88    | 1,227 | 0,815 | 4,375 | 3,56
05.56 - 11.57 (1726006)    | 3,6  | 1,88    | 1,227 | 0,815 | 4,429 | 3,61
11.57 - 08.60 (3192506)    | 3,6  | 1,88    | 1,217 | 0,821 | 4,429 | 3,64

Som man ser, har splittkassene "bedre" totalutveksling enn seinere tunnelkasser. Dette fordi 30hk motorene gikk på lavere turtall, og VW hadde toppfart ved max effekt.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.