Lägger du toleransen på 0,15?
Lägger dom på VWs spec på sneskurna kamdreven
men på rakskurna kamdreven på 0,07-9mm
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » T-C 66 Som vi trodde skulle köra Street Week
Lägger du toleransen på 0,15?
Lägger dom på VWs spec på sneskurna kamdreven
men på rakskurna kamdreven på 0,07-9mm
/// Micke
Malman80 skrev:Lägger du toleransen på 0,15?
Lägger dom på VWs spec på sneskurna kamdreven
men på rakskurna kamdreven på 0,07-9mm
/// Micke
Brukar man få justera detta? Eller beror det på val av kam eller fabrikat på lager?
Hade nog inte tänkt på detta...
När du trycker i axiallagret till kamaxelen i blocket så expanderar lagret brukar hamna på 29,04-08mm och kamen är 29mm
då går det trögt För att det skall funka riktigt så är det att slipa in lagrna
Så man bör mäta upp detta oxå Ps varje kam är olika i lager lägena
/// Micke
Kan tänka mig att det är en del obalans i kamaxeln, men för en vanlig dödlig (inte Micke då;)) har det nog mindre betydelse då den jobbar med halva varvtalet...men jag känner på mig att den här maskinen kommer varvas en del..
Så var det lite kvälls övningar
Att kolla upp oljepumpen hur den är i ytter mått och rundhet 
När den var uppe i svarven så var det lika bra att Oringa den ( fattar varför Gene Berg tar det priset på en oljepump )
/// Micke
Du vill väl inte "dela med dig" mått på spår och O-ring...? -)
Mettis körde med en oring som var 2,86
Så jag svarvade ned 2,84 Oringen var 64,51 i inner mått ( G B använder 1,86)
Lite skit jobb så man slipper att bli skitig om händerna när man sätter upp svänghjulet i svarven
Samtidigt så drar man rent gängena 
/// Micke
Mera övningar med svänghjul o vev
startade med att slipa in veven mot svänghjulet med ventilslip pasta
Så här blir det (man vill ha en bra kontaktyta)
Nästa sak som skulle göras var att borra in 4 hål i svänghjulet ( 7,8 sen brotschas till 8 h7 )
Till sist slipa kontakt ytan för lamellen 
Har slutat att räkna timmar (skulle tro det är i mellan 40-50tim)
Så man får ha lite ledigt ett tag ( finns på Dyno Day = JPM Om det ni vill fråga något ) (det funkar med jätte dumma frågor PS det finns inga sådana )
/// Micke
Häftig tomteblossbild på slutet. Svarvar du ny yta eller slipar du med något? Vad bör man göra med ytan på ett svänghjul i drift i samband med kopplingsbyte, räcker det att rugga lite för hand?
Jag har ett svänghjul som är blästrat som jag hade tänkt o använda. Funkar det tror du?
Häftig tomteblossbild på slutet. Svarvar du ny yta eller slipar du med något? Vad bör man göra med ytan på ett svänghjul i drift i samband med kopplingsbyte, räcker det att rugga lite för hand?
Tomteblosset är slipspån från slipningen För att lamellytan var skadad ( lite värmeöar )
OBS OBS BLÅS INTE! rent Starta med att göra rent med vatten för det är ASBEST DAMM
i svänghjulet sen torkar du av ytan med en trasa/papper som är fuktig (lägg trasan/pappret i en plastpåse å knyt ihop den släg påsen)
När det är rent från ASBEST
kan du ta slippapper o gotta till ytan tvätta med thinner/aceton/bräkleen=bromsrengörning
/// Micke
Jag har ett svänghjul som är blästrat som jag hade tänkt o använda. Funkar det tror du?
Funkar Ja men det greppar som fan ( så fick vi göra på motocyklana när inte kopplingen klarade av kraften= blästra)
Om jag var dig skulle jag slipa av topparna av blästringen på kontaktytan som lamellen ligger i mot svänghjulet (funkar med vanligt slippapper 80-150korn)
ETT Ps man vill inte gärna blästra sådana ytor som broms skivor Kopplingen är en broms
/// Micke
Hej på er alla
Det var kul på Dyno Day att några kom fram å snackade motorbygge
I dag så var det lite prov mätning av axial spelet mellan vev o svänghjul sen tappade jag lösten ( åkte hem å tog fram resväskan)

Så var det lite semester ett tag
/// Micke
Så var det vinter o bilen på pallbockar
Var less på att det var så jäkla svårt att få in växlarna när man kollade in växlel stången så var det glapp där
så det var bara att skaffa en ny del o kapa i blien
så här ser hållaren ut 
fram med punktsvets borret och borra bort punktsvetsana
så var det bara att knacka bort den trasiga delen
sen kapa ett hål i sidan på tunelen 
så var det bara att svetsa dit delen
så här ser det ut när det är färdigt 

/// Micke
Detta skulle jag gjort för tio är sedan...
grejerna ligger i garaget, kanske blir av i vinter men behövde du byta allt, räcker det inte med plastgrejen på nyare sextiotalare?
Blir bra det där men varför inte passa på att flytta spaken bakåt när du ändå är igång?
Detta skulle jag gjort för tio är sedan...
grejerna ligger i garaget, kanske blir av i vinter men behövde du byta allt, räcker det inte med plastgrejen på nyare sextiotalare?
Om hållaren var hel skulle bara bytt bustningen (plastgrejen)
Årkade inte att flytta växelspaken för det blir mer extra jobb korta V föraren Jävlas med handbromsen om det skall bli bra
/// M
Så fick man ett ryck att ta bort skärmana och byta lister 
Det visade sig att man har haft hyresgäster i bilen

Vad fick man för att ta bort skärmana jo rost 
efter några timmar så blev det lite bättre 
/// M
Gött Micke du sover inte bara när du är i garaget 
Rost suck
tillverka nya svetsmutrar till skärmana (suck )
när man svetsade dit dom så blidde det anu ett special verktyg
När man var där så byggde man in luckor så man kan kan komma åt tändstiften
http://www.hookyspanelshop.com/our-panels/hipacs.html
Så var ramen till luckan dit svetsad 
/// M
Gjorde liknande luckor till min bil .så jäkla tröttsamt att inte komma åt tändstift /förgasare
Boxerville » Projekt » T-C 66 Som vi trodde skulle köra Street Week
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.