101

Malman80 skrev:

Lägger du toleransen på 0,15?

Lägger dom på VWs spec  på sneskurna kamdreven 
men på rakskurna kamdreven på 0,07-9mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

102

PPRMicke skrev:
Malman80 skrev:

Lägger du toleransen på 0,15?

Lägger dom på VWs spec  på sneskurna kamdreven 
men på rakskurna kamdreven på 0,07-9mm
/// Micke

Brukar man få justera detta? Eller beror det på val av kam eller fabrikat på lager?
Hade nog inte tänkt på detta...

vw typ-1 1967

103

När du trycker i axiallagret till kamaxelen i blocket så expanderar lagret  brukar hamna på 29,04-08mm och kamen är 29mm
då går det trögt  För att det skall funka riktigt så är det att slipa in lagrna
Så man bör mäta upp detta oxå Ps varje kam är olika i lager lägena
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

104

I dag var det Överkurs övningar 
se bilder  ICQ/ab
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1079.jpg
Det kan vara kul med balanserings hjul
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1077.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

105

Kan tänka mig att det är en del obalans i kamaxeln, men för en vanlig dödlig (inte Micke då;)) har det nog mindre betydelse då den jobbar med halva varvtalet...men jag känner på mig att den här maskinen kommer varvas en del..

106

Så var det lite kvälls övningar
Att kolla upp oljepumpen hur den är i ytter mått och rundhet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1080.jpg
När den var uppe i svarven så var det lika bra att Oringa den ( fattar varför Gene Berg tar det priset på en oljepump )
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1081.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

107

Du vill väl inte "dela med dig" mått på spår och O-ring...? -)

108

Mettis körde med en oring som var 2,86
Så jag svarvade ned 2,84  Oringen var 64,51 i inner mått ( G B använder 1,86)
Lite skit jobb så man slipper att bli skitig om händerna när man sätter upp svänghjulet i svarven
Samtidigt så drar man rent gängena
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1082.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

109 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-10-09 21:22:33)

Mera övningar med svänghjul o vev
startade med att slipa in veven mot svänghjulet med ventilslip pasta
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1083.jpg
Så här blir det (man vill ha en bra kontaktyta)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1084.jpg
Nästa sak som skulle göras var att borra in 4 hål i svänghjulet ( 7,8 sen brotschas till 8 h7 )
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1085.jpg
Till sist slipa kontakt ytan för lamellen 
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1088.jpg
Har slutat att räkna timmar (skulle tro det är i mellan 40-50tim)
Så man får ha lite ledigt ett tag ( finns på Dyno Day = JPM Om det ni vill fråga något ) (det funkar med jätte dumma frågor PS det finns inga sådana )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

110

Häftig tomteblossbild på slutet. Svarvar du ny yta eller slipar du med något? Vad bör man göra med ytan på ett svänghjul i drift i samband med kopplingsbyte, räcker det att rugga lite för hand?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

111

Jag har ett svänghjul som är blästrat som jag hade tänkt o använda. Funkar det tror du?

vw typ-1 1967

112 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-10-10 10:38:55)

rickard m skrev:

Häftig tomteblossbild på slutet. Svarvar du ny yta eller slipar du med något? Vad bör man göra med ytan på ett svänghjul i drift i samband med kopplingsbyte, räcker det att rugga lite för hand?

Tomteblosset är slipspån  från slipningen   För att lamellytan var skadad ( lite värmeöar )
OBS OBS   BLÅS INTE! rent Starta med att göra rent med vatten för det är ASBEST DAMM ICQ/am  i svänghjulet  sen torkar du av ytan med en trasa/papper som är fuktig (lägg trasan/pappret i en plastpåse å knyt ihop den släg påsen)
När det är rent från ASBEST  ICQ/am  kan du ta slippapper o gotta till ytan  tvätta med thinner/aceton/bräkleen=bromsrengörning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

113

Malman80 skrev:

Jag har ett svänghjul som är blästrat som jag hade tänkt o använda. Funkar det tror du?

Funkar Ja men det greppar som fan   ( så fick vi göra på motocyklana när inte kopplingen klarade av kraften= blästra)
Om jag var dig skulle jag slipa av topparna av blästringen på kontaktytan som lamellen ligger i mot svänghjulet (funkar med vanligt slippapper 80-150korn)
ETT Ps man vill inte gärna blästra sådana ytor som  broms skivor  Kopplingen är en broms
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

114 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-10-12 18:48:37)

Hej på er alla
Det var kul på Dyno Day att några kom fram å snackade motorbygge  ICQ/ab
I dag så var det lite prov mätning av axial spelet mellan vev o svänghjul sen tappade jag lösten ( åkte hem å tog fram resväskan)
  http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1089.jpg
Så var det lite semester ett tag

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

115 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-11-16 13:15:59)

Så var det vinter o bilen på pallbockar
Var less på att det var så jäkla svårt att få in växlarna  när man kollade in växlel stången så var det glapp där
så det var bara att skaffa en ny del o kapa i blien
så här ser hållaren ut
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_20141109_001.jpg
fram med punktsvets borret och borra bort punktsvetsana
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_20141108_001.jpg
så var det bara att knacka bort den trasiga delen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_20141109_002.jpg
sen kapa ett hål i sidan på tunelen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_20141113_004.jpg
så var det bara att svetsa dit delen 
så här ser det ut när det är färdigt
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_20141113_003.jpg
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_20141113_001.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

116

Detta skulle jag gjort för tio är sedan...
grejerna ligger i garaget, kanske blir av i vinter men behövde du byta allt, räcker det inte med plastgrejen på nyare sextiotalare?

117

Blir bra det där men varför inte passa på att flytta spaken bakåt när du ändå är igång?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

118

folkamannen skrev:

Detta skulle jag gjort för tio är sedan...
grejerna ligger i garaget, kanske blir av i vinter men behövde du byta allt, räcker det inte med plastgrejen på nyare sextiotalare?

Om hållaren var hel skulle bara bytt bustningen (plastgrejen)

Årkade inte att flytta växelspaken för det blir mer extra jobb korta V föraren    Jävlas med handbromsen om det skall bli bra

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

119

Så fick man ett ryck att ta bort skärmana och byta lister
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20141116_002.jpg
Det visade sig att man har haft hyresgäster i bilen  ICQ/an
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20141119_004.jpg
Vad fick man för att ta bort skärmana jo rost
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20141122_001.jpg
efter några timmar så blev det lite bättre
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20141122_002.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

120

Gött Micke   du sover inte bara när du är i garaget ICQ/ab

121

Rost suck   ICQ/ac
tillverka nya svetsmutrar till skärmana (suck )
när man svetsade dit dom så blidde det anu ett special verktyg
När man var där så byggde man in luckor så man kan kan komma åt tändstiften  ICQ/ab   http://www.hookyspanelshop.com/our-panels/hipacs.html
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20141126_002.jpg
Så var ramen till luckan dit svetsad
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20141126_003.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

122

Denna helg blev det mycket lite gjort  på grund av en axelskada  (man är som en enarmad pirat )
Det lilla som  blev var detta skruva dit sid plåten
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20141127_002.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

123

Gjorde liknande luckor till min bil .så jäkla tröttsamt att inte komma åt tändstift /förgasare

124

Så var man lite närmare slutet
Fick till höger sidans lucka
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20141206_002.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

125

Blir ju grymt bra de där Micke  ICQ/ab