1

Tjenare, hallå, hej!

Per Eliasson från Floda här. Vanligtvis bygger jag bara 2-hjulingar med tvåcylindriga och bilar med åttacylindriga V-motorer, detta är den korta och enkla historien om hur jag blev med luftkyld VW.  ICQ/ag

...En sensommarkväll sitter jag med våra två äldsta barn på altanan på framsidan och gör läxor. Klockan är runt 17.30. Vi läser och räknar och är fullt uppe i subtraktioner och särskrivelser när grannen glider förbi i en osthyvelslåg, mattröd/vit, -74 Late Bay Lyxbuss och vinkar glatt. Grannen som redan sedan tidigare har hela garaget fullt med VW har släpat hem ännu en! Jag tar upp telefonen ur fickan och skriver ett mycket kortfattat meddelande till grannen..."-Du är allvarligt störd!" Jag ser på avstånd grannen glatt hoppa ur bussen på sin parkering med ett stort smile och gör tummen upp år mig.

Efter ca 36 sekunder så hör jag min älskade fru ropa på mig i från köket, så jag knatar dit. Hon står vid spisen och lagar mat och jag ställer mig i köksdörren, lutar mig mot dörrkarmen och frågar vad det är? Utan att släppa blicken från den puttrande maten på spisen och med högerhanden alltjämn rörandes med en slev i grytan sträcker hon ur vänsterarmen och pekar auktoritärt ut genom fönstret bort mot grannens parkering med hela handen och säger: "-En SÅN skall jag ha!"

Det tog ca en månad innan jag hittade bilen jag ville ha. Valet föll på en Babyblå -70 Early Bay som dök upp på blocket (se annonsbilden nedan) när jag satt och käkade lunch på jobbet en dag. Bilen stod 55-60 mil hemifrån och efter en snabb överenskommelse över telefon med den tidigare ägeren om ett pris som vi båda vart nöjda med var det bara att åka hem, hänga på trailern och åka!

Post's attachments

FullSizeRender.jpg, 152.19 kb, 816 x 640
FullSizeRender.jpg 152.19 kb, 181 downloads since 2014-11-14 

Not your avarage VW type of guy...

VW T3 Transporter EH Syncro -85
VW T3 Transporter DH -86

...och mycket mer icke VW relaterat! ICQ/ad

2

Haha, Goo berättelse..! Du lär inte ångra köpet..:) ICQ/ag

Bättre Ha Å inte behöva, än Å behöva Å inte Ha...!!

3

Sedär, ska bli kul att följa  ICQ/ab

4

Skön berättarteknik.... hoppas på många uppdateringar hur det går med denna !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Eliazzon (2014-11-14 13:57:11)

...Resan blev av samma torsdag som jag hittade annonsen. Jag smet från jobbet direkt efter lunchen och ringde upp en kompis i Lidköping på vägen upp för å fiska efter sällskap och han hoppade på direkt! Vi möttes upp på Julas parkering i Skara och satte kurs mot Harbo.

Bussen stod inhyst mellan två gamla lagerbyggnader i en liten ort som heter Harbo norr om Uppsala. Där hade den stått i flera år sen den tidigare ägaren tröttnat och skaffat sig en T3 som bruksbil istället. Jag rullade sakta förbi de stora stålgrindarna som satt i passagen mellan två byggnader där bussen stod. Jag hade rutan nere och en trailer hängande bakom och kunde nästan höra hur hon viskade "-snälla ta hand om mig" samtidigt som hon tittade på mig med sina stora ögen. Vi fortsatte förbi och rundade byggnaderna ledda av den dåvarande ägaren i sin mörkblåa T3á för att komma in på den innerplan som var bakom passagen där hon stod. Vi vände sedan ekipaget för att ta oss en närmare titt till fots. När vi närmade oss bussen bakifrån så kände jag direkt att det var rätt. Visst var hon illa åtgången, mossig, mögelskadad och lite rostig men så rak och fin i plåten och helt komplett så när som på en sidoruta så fanns där ingen tvekan. Hon skulle med hem!

Vi hängde av trailern och drog henne med hjälp av Jeepen ur passagen och in på gårdsplanen bakom. Jag förstod på den dåvarande ägaren att det var en lättnad även för honom att bilen skulle tas om hand då han själv inte hade möjlighet men hyste starka känslor för henne. Efter en knapp halvtimme så stod hon surrad på trailern och allt var lastat. När jag gick ett varv runt trailern för att kolla surrningarna en sista gång innan avfärd tyckte jag mig höra henne dra en lättnadens suck. Default/smile...

Post's attachments

IMG_7567-2.JPG, 311.83 kb, 1836 x 1377
IMG_7567-2.JPG 311.83 kb, 165 downloads since 2014-11-14 

VW T3 Transporter DH -86

6 Senaste redigerad av Eliazzon (2014-11-14 13:50:18)

...Väl hemma fick hon vila ett par dagar på parkeringen medans det gjorde plats i verkstan...

Post's attachments

IMG_7583-2.jpg, 283.42 kb, 1632 x 1224
IMG_7583-2.jpg 283.42 kb, 157 downloads since 2014-11-14 

VW T3 Transporter DH -86

7

...Här är vi i dag! Nu har jag gjort plats för henne på monteringsplatsen i verkstan och arbetet har börjat så smått. Hon har rensats från alla hundratals klistermärken, städats ur och tvättats ordentligt, motorn är ur och likaså inredningen. Dock förvaras det mesta i bussen för tillfället i brist på plats. Planen är att hon skall vara besiktad och klar till sommaren 2016 då det finns några småprojekt att färdigställa först för att frigöra mer plats...

Tack för att ni läst och kommenterat.  ICQ/ab Fler uppdateringar kommer allt eftersom arbetet fortlöper.

//Per

Post's attachments

IMG_7894-2.jpg, 299.73 kb, 1632 x 1224
IMG_7894-2.jpg 299.73 kb, 159 downloads since 2014-11-14 

VW T3 Transporter DH -86

8

Oj vad mysigt objekt och vilken fantastisk fru du verkar ha  ICQ/ab

Grattis x 2

9

Kul, Lycka till med  projektet.  ICQ/ag

10

Välkommen in i röran!

Roligt med en fru som har sådana böjelser.. ICQ/ag

Vad är planen med bussen, vad gäller stuk , ytor/lack ,motor , fälgar, användnings område.
kanske beställaren får svara ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Vilket takräcke!!  ICQ/ab

12

Trevligt med förståelse i familjen,måste följa detta.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

13

Kul att någon förbarmat sig över bussen. Såg den i flera år stå i en rondell norr om Uppsala. Jag tror att ni kommer få mycket kul - en folkabuss är den perfekta entusiastbilen om man vill få med familjen (både mentalt och fysiskt...).

Tycker dessutom att -71 är den optimala årsmodellen - rätt kaross och rätt bromsar!

Lycka till i projektet.

"Don´t get a second car, get a second house"