Tjenare, hallå, hej!
Per Eliasson från Floda här. Vanligtvis bygger jag bara 2-hjulingar med tvåcylindriga och bilar med åttacylindriga V-motorer, detta är den korta och enkla historien om hur jag blev med luftkyld VW.
...En sensommarkväll sitter jag med våra två äldsta barn på altanan på framsidan och gör läxor. Klockan är runt 17.30. Vi läser och räknar och är fullt uppe i subtraktioner och särskrivelser när grannen glider förbi i en osthyvelslåg, mattröd/vit, -74 Late Bay Lyxbuss och vinkar glatt. Grannen som redan sedan tidigare har hela garaget fullt med VW har släpat hem ännu en! Jag tar upp telefonen ur fickan och skriver ett mycket kortfattat meddelande till grannen..."-Du är allvarligt störd!" Jag ser på avstånd grannen glatt hoppa ur bussen på sin parkering med ett stort smile och gör tummen upp år mig.
Efter ca 36 sekunder så hör jag min älskade fru ropa på mig i från köket, så jag knatar dit. Hon står vid spisen och lagar mat och jag ställer mig i köksdörren, lutar mig mot dörrkarmen och frågar vad det är? Utan att släppa blicken från den puttrande maten på spisen och med högerhanden alltjämn rörandes med en slev i grytan sträcker hon ur vänsterarmen och pekar auktoritärt ut genom fönstret bort mot grannens parkering med hela handen och säger: "-En SÅN skall jag ha!"
Det tog ca en månad innan jag hittade bilen jag ville ha. Valet föll på en Babyblå -70 Early Bay som dök upp på blocket (se annonsbilden nedan) när jag satt och käkade lunch på jobbet en dag. Bilen stod 55-60 mil hemifrån och efter en snabb överenskommelse över telefon med den tidigare ägeren om ett pris som vi båda vart nöjda med var det bara att åka hem, hänga på trailern och åka!
VW T3 Transporter EH Syncro -85
VW T3 Transporter DH -86
...och mycket mer icke VW relaterat!

...