776

Hasse,KL racing har regulator.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/btr … angar.html

Sorry för OT Pete   ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

777

Atrox skrev:

Då kommer du nog få upp trycket ganska fort.

Anders

Förhoppningsvis -men inte säkert.
Jag har varit småsvettig vid några oljetryckscrankringar trots tajt pump, riktig oljenivå, fullt i filter,
stift och oljetryckskontakt (kontakten monteras naturligtvis så fort det börjar komma olja ur hålet) uttagna,
pumpen fylld bakvägen.
Det har ibland slutat att jag fått fetta in pumpdreven -då kommer trycket direkt.
Ca 2 bar på cranken med uttagna stift och frisk startmotor.

JPM-locket är bra om man har motorn i en bänk eller i en bil med plats för borrmaskin/skruvdragare.
I Chicgaraget har en pålitlig mekanisk vätskefylld oljetrycksmanometer som referens om man blir osäker på obeprövade givare och mätare.
Och jo -var noga med att kolla så slangarna på oljefilterhållaren hamnar rätt.
Host-host....

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

778

Som svar på Hasses första fråga, det går att köra med retur på den regulator jag har, en Holley 1-4psi. Man kopplar helt enkelt olika beroende på om man ska köra retur eller ej.
Utan retur - In underifrån och ut på sidorna (alt en pluggad vid enkel förgasare).
Med retur - In på sidan, till förgasare på andra sidan och retur neråt.

Det är ingen fara med babbel i tråden, bara det inte handlar spårar ur om nåt helt annat eller blir otrevligt tjafs.

Klart det är svettigt att dra runt motorn och hålla tummarna för att oljetrycket kommer direkt.. har lagt på monteringsfett iaf och det ska ju skydda en del innan trycket kommer. Kikat på JPM-locket också.. men jag vet inte.. det har byggts många motorer innan det kom som funkar och håller.. (för att inte nämna de från wolfsburgs fabriker). Säger inte att det är dåligt, det är grymt bra att kunna få upp trycket innan man belastar motorns lager.. men vet inte om det är nödvändigt.

Funkar det inte direkt så lossar jag pumplocket och trycker i fett mellan dreven.

779

hasse skrev:
Atrox skrev:

Regulator

Anders

Ok tack för tips  ICQ/ab  hoppas vi inte kladdat ner denna tråd allt för mycket sorry pete

http://misab.se/filterking_ny.php?kid=6-181-495

där har du .... finns både med retur och utan ...... men gäller o ha en bra tryckmätare för att ställa och rätt dimensioner på ledningarna för att de inte ska krångla har jag lärt mig den hårda vägen.... det kan iofs ha o göra med att det monterades en walbro 255 pump som skulle regleras ner till 0.2 bars tryck då den är avsedd för 3-4 bar ...... ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

780

På ebay finns även malpassi filterking med an-kopplingar om man föredrar det.

781

Hej
Snyggt arbete.   Kan du vara snäll och skriva om elektrolysbadet så en dumskalle begriper. Tack från en granne

Livet e orättvist,sen dör man

782

Tackar!

Jag skriver en ny tråd om det i how-to delen, kolla där om en stund :-)

783

Elektrolys...

http://www.opelsportclub.com/forums/sho … hp?t=57091

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

784

Very well, idag har jag gjort ett jätteinköp! 4st m7x1 muttrar, haha :-) Saknade en till förgasare, så tog 4st så det inte skulle kännas alltför fånigt i kassan.

Har visserligen köpte lite annat skit också i Usa som ska skickas hem i veckan. Råkade köpa en Scat växelspak, som jag redan haft en.. men denna tänkte jag göra de rekommenderade mod's:en på så att de fungerar bättre. Sen ligger det sen tidigare 3st Wix racing oljefilter, 4st tändstift, 4st regskyltramar från Gene Berg.
Tänkte skaffa lite uppgraderingar som man kan sätta dit framöver, bl.a. köpte jag kolvbultar i verktygsstål, man sparar ca 100g på 4 kolvar, vilket är en hel del. Funderar på att skaffa titanretainers också (måste ha CB's retainers då jag har deras supergrip ventiler), men det får bli senare isf.

Ett dilemma jag har konstaterat... trattfiltren som köpts sägs på flera håll vara flödesbegränsande.. ganska mkt enligt vissa.. det gillar vi inte alls.. Inga problem, jag har ju K&N filter.. nänä.. sätter jag dit dem går de inte fritt från Gene Berg länkaget.. åååh... irriterande när man väl kommit över ett.

Så alternativen är följande: Köra Gene Berg länkage och trattfiltren jag har... Eller, byta ut Gene Berg länkaget och köra K&N filter...

785

Ett CSP länkage och dina K&N skulle jag kört på  ICQ/ab

786 Senaste redigerad av Sten vW (2014-11-11 19:52:23)

Ser ditt GB länkage ut så här?

http://img.photobucket.com/albums/v234/bugdust69/67%20bug%20-%20tan/006-2.jpg

Isf var tar det i?


Edit:

Finns lite olika modeller med olika bredd:

http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=230_2837

Har du rätt??


S

787

Csp är ju ett säkert kort Fidde, dock ser det lite trökigt ut tycker jag.

Sten, ja det ska vara rätt modell, är ett GB 451 som ska vara till ida 48:or på korta insug. På bilden du länkade ser det ut som IDF va? IDA har större CC mått mellan spjällen och filterboxarna är större. 

Det tar i längst ut på länkaget, vid de små armarna... värre på ena sidan då insugen är raka och ena sidan kommer längre bak.

Har hittat ett annat länkage och mailat säljaren, verkar vara riktigt fina grejer till ett bra pris.

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/5877783.jpg

788 Senaste redigerad av Sten vW (2014-11-11 20:19:11)

Dvs ungefär samma som du hade här:

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-08de40b2f697f205936235c0f95eef53.jpg

?

Annars verkar en del älska varianten med bowdenkabel:

http://logmech.se/produkter/forgasare/gasreglage/

Har själv ett kit från CSP (kinamojs) & IDF så vad vet jag..
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … rtnr=4-458

S

789

Så där ska det se ut, men med riktiga filter! Den
där Geneberg saken har jag aldrig förstått. Kåpan
är skruvad i 3st M5 och en klämma.

790

Ja, det jag hade på fotot ovan funkade ju inte tyvärr.. Det vill dra gasarmarna inåt, men då kommer de också neråt.. och tar i kylkåporna.. Sen tar det dessutom i både fläktkåpan och fördelaren.. Så det ligger på hyllan.

Det jag länkade ovan blir det nog, känns stabilt och bra när det sitter fast i skruvarna till generatorfoten.

Snacka inte skit om Berg länkaget nu fidde om jag ska sälja det!! haha

791 Senaste redigerad av Fidde (2014-11-12 10:37:14)

MrPete skrev:

Ja, det jag hade på fotot ovan funkade ju inte tyvärr.. Det vill dra gasarmarna inåt, men då kommer de också neråt.. och tar i kylkåporna.. Sen tar det dessutom i både fläktkåpan och fördelaren.. Så det ligger på hyllan.

Det jag länkade ovan blir det nog, känns stabilt och bra när det sitter fast i skruvarna till generatorfoten.

Snacka inte skit om Berg länkaget nu fidde om jag ska sälja det!! haha

Hehe! är nog super bra, det är ju Berg  ICQ/ad Det där du
länkar till såg bra ut, vad är det för firma som
säljer det?

Såg att JayCee också har tagit fram ett, kanske vore
nått...

792

Fidde skrev:

Så där ska det se ut, men med riktiga filter! Den
där Geneberg saken har jag aldrig förstått. Kåpan
är skruvad i 3st M5 och en klämma.

M6!!  Default/lol

Man kan tycka vad man vill om det men det fungerar (om det inte tar i någonstans).  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

793

Sten vW skrev:

Annars verkar en del älska varianten med bowdenkabel:

Bowdenkabel? Vad är det? Det är inte vajer med hölje du menar?  ICQ/ad

Jag byggde ett liknande som det på bilden med lite hopplock av VW-Mexico mittendel och köpta M5-kulleder som gjordes om till M6 höger/vänster. Det många hävdar är att det inte tar hänsyn till värmeutvecklingen mellan höger och vänster men jag märkte inga sådana tendenser.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

794

Fidde: Hehe mkt från GB är bra men man behöve inte gilla allt :-)
Firman heter Carrera parts, så de är väl mest inriktade på porsche. Jaycee har ett fint länkage men det kostar ca 250$ också..

Logmech är ju också ett alternativ förstås.. well well.. jag väntar tills paket kommer från Usa där det är med gasarmar till GB-länkaget.. då åker det nog ut på försäljning.. Om nån är intresserad så går det bra att höra av sig via PM.

795

Hopp hopp, det blev visst en tidig julklapp till mig själv och bubblan :-) Nu slipper jag (iaf för tillfället) släpa fram symaskinen och sy förarstolen, hehe.

Två fräsiga stolar. Nån som har två underreden billigt? Så slipper jag kapa sönder mina stolar. Pm:a gärna eller skriv i tråden.

Post's attachments

stolar.jpg, 25.67 kb, 800 x 600
stolar.jpg 25.67 kb, 175 downloads since 2014-11-13 

796

Vart köpte du dom? Skitsnygga!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

797

Eeeebaaaj :-) tysk säljare.. så man får söka på tyska

798

Riktigt fräna stolar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

799

Hmm å där väcktes shopping tarmen

800

Ja de va nice, dela med dig av länken då