Splitprojekt till salu!
Jag inser jag inte hinner med tre VW och måste därför avyttra någon bil.
Har uppdaterat texten i annonsen då jag fått lite frågor och inser annonsen var lite otydlig.
Har haft lite intresserade som hört av sig, men bilen är ännu kvar, blir den såld tar jag bort annonsen!
Perfekt för dig som vill skruva ihop en rostfri besiktningsbefriad rått-splitt utan massor av svetsjobb och letande av dyra delar!
Bilen har en nyrenoverad platta med rätt splitframvagn, osynkad låda, fungerande dörrstängardämpare mm. Handbroms med NOS split handbromsvajrar (finns ej repro). NOS bakre split växellådsfäste (dyrt). Framvagn split (rostfri), stötdämpare (split, fungerade), styrsnäcka (split) mm är blästrat och lackat i 2k lack. Det som inte är split är bromsar (istället monterat trummor etc från 61-64) samt platthalvorna som är nytillverkade med senare pressning. Karossen är en modifierat mycket tidig ovalkaross (1953).
Bilen har rätt splittdörrar, rätt rutor (sekurit) förutom vindrutan. Instrument och klocka, strömställare, nya tändningsnycklar. Rätt ratt. Rätt tank. Rätt pedalställ. Nytillverkade bakljuskåpor och glas (båda i plast). Pilar saknas. Höger dörr har rätt dörrsida vänster bak rätt dörrsida. De flesta knappar, vevar, handtag etc finns. Växlelspaksknopp och backspegel från oval. Original split stötfångare med skön patina. Tidig framhuv och äkta split motorlucka och näsa i förvånansvärt bra skick med tanke på ytrosten. Bakljusen är inte fastskruvade på skärmarna utan ligger löst på skärmarna. Klocka, hastighetsmätare, reglage mm är givetvis split.
Bilen har med andra ord det mesta av splitdelar som krävs för en ursprungsbesiktning!
Bilen har en ovalkaross från 1953 med ilagd instrumentpanel och bakfönster från split, samt riktiga splitdörrar där förardörren är lite bulig men båda har fungerande fönsterhissar och dörrmekanismer. Den har nyare skärmar runt om. En 1953 kaross är mycket lik en splittkaross, men för originalfantasten är den olik på några punkter. Karossen är för sin ålder mycket rostfri, men det finns några lagningar, plus att karossen har endel bulor och lite spackel. Trösklar, innerskärmar etc är alltså friska, bilen har ingen underredsmassa på karossen (förutom fram och bakskärmar som behöver fixas till på insidan, men det är ett lätt jobb). Med mycket liten insats så kan man åka problemfritt länge med denna bil. Penselmålad för att se lagom råttig ut. Inget för originalfantasten. Stolar ej original, det sitter råttiga stolar från 60-talet.
Inga 16" däck eller fälg. Takräcket som sitter på tänkte jag inte skulle hänga med, men allt går att diskutera.
Jag tror det är svårt att få tag på en billig, busig split med såpass lite jobb som på denna och med möjlighet till äkta splitidentitet. Att säga att de inte blir fler splittar är fel, för sämre och sämre bilar grävs upp och renoveras, men det finns inte så många splittar kvar i sverige totalt. Splitdelar är dyra, så en tom kaross eller ett skogsvrak blir snabbt dyr - här finns det mesta för att bygga ihop bilen, men givetvis saknas säkert ett antal småsaker. Bilen kan med ganska lite jobb bli en jäkligt kul bus-splitt, som jag förstår det besiktningsbefriad. Min plan var att efter besiktning byta till modernare låda, nyare sänkt/smalnad framvagn, reprofälgar och lite busigare motor samt fixa till så utseendet blir än mer patinerat.
Bilen har fallit ur ur registret, men jag har fått OK på ursprungskontroll för 1950 års identitet (tidig 51 men typad som 50) med kvitto från markägaren (sista registrerade ägaren lever inte, markägaren är systern till sista ägaren). Det finns lite att göra innan man kan besiktiga bilen, men det är lätt jobb.
Kvar att göra innan bilen kan reg.besiktigas som jag kommer på nu.
Fixa bromsar, bromsslangar etc.
Framvagnsinställning.
Bulta fast karossen (står på plattan med bara ett par bultar iskruvade)
Fixa elsystem.
Nytt bränslerör.
Fixa och montera en fungerande motor.
Fixa anslutningen för värmen (som av någon anledning är fimpad på karossen).
En idé att lösa att få in bilen i registret utan att söka ny ursprungskontroll är att köparen får fullmakt att regga in den i mitt namn och efter regbes gör vi ett ägarbyte. Givetvis får köparen kvitto på köpet vid köpet.
För närvarande ej intresserad att sälja utomlands eller att sälja till någon som direkt slaktar bilen. Skambud är inte intressanta, då försöker jag ställa undan bilen tills mer tid och ork finns, då det sannolikt ger bättre värdeökning än ränta på pengarna.
Bud och prisdiskussion helst per telefon eller PM, kontakt via PM så återkommer jag per mail och/eller telefon.
Pris: Bud över 40.000 kommer beaktas. Prioriterar snabb affär till vettig köpare framför att pressa ut sista kronan. Får jag inte napp på boxerville kommer jag nog snart testa tradera eller blocket, men vill först testa här. Passa på och slå till nu!
OBS!!! Mer bilder under denna länk:
https://drive.google.com/folderview?id= … sp=sharing
MVH / Johan
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)


Skulle kunna vara intressant med en rolig bruksbil som är bekväm och tål att användas till vardags, helst med 4 sittplatser, new beetle cab, Audi TT, BMW Z3, miata eller nåt annat jag inte vet om. Kan isåfall även tänka lägga pengar imellan. 60-talare med soltak? Campingbuss? Dock inga renoveringsobjekt, utan måste vara nåt som är "turnkey", undantaget om någon sitter på en splitbuss men isåfall bara mekjobb, vill inte svetsa, iallafall i väldigt liten omfattning. Framförallt måste det vara körbart.

