1 Senaste redigerad av johan_l (2014-11-12 10:34:29)

Splitprojekt till salu!
Jag inser jag inte hinner med tre VW och måste därför avyttra någon bil.
Har uppdaterat texten i annonsen då jag fått lite frågor och inser annonsen var lite otydlig.
Har haft lite intresserade som hört av sig, men bilen är ännu kvar, blir den såld tar jag bort annonsen!

http://forumbilder.se/DDOHR/split-ad.png

Perfekt för dig som vill skruva ihop en rostfri besiktningsbefriad rått-splitt utan massor av svetsjobb och letande av dyra delar!

http://forumbilder.se/DDOHR/split-small.png

Bilen har en nyrenoverad platta med rätt splitframvagn, osynkad låda, fungerande dörrstängardämpare mm. Handbroms med NOS split handbromsvajrar (finns ej repro). NOS bakre split växellådsfäste (dyrt). Framvagn split (rostfri), stötdämpare (split, fungerade), styrsnäcka (split) mm är blästrat och lackat i 2k lack. Det som inte är split är bromsar (istället monterat trummor etc från 61-64) samt platthalvorna som är nytillverkade med senare pressning. Karossen är en modifierat mycket tidig ovalkaross (1953).

Bilen har rätt splittdörrar, rätt rutor (sekurit) förutom vindrutan. Instrument och klocka, strömställare, nya tändningsnycklar. Rätt ratt. Rätt tank. Rätt pedalställ. Nytillverkade bakljuskåpor och glas (båda i plast). Pilar saknas. Höger dörr har rätt dörrsida vänster bak rätt dörrsida. De flesta knappar, vevar, handtag etc finns. Växlelspaksknopp och backspegel från oval. Original split  stötfångare med skön patina. Tidig framhuv och äkta split motorlucka och näsa i förvånansvärt bra skick med tanke på ytrosten. Bakljusen är inte fastskruvade på skärmarna utan ligger löst på skärmarna. Klocka, hastighetsmätare, reglage mm är givetvis split.

Bilen har med andra ord det mesta av splitdelar som krävs för en ursprungsbesiktning!

Bilen har en ovalkaross från 1953 med ilagd instrumentpanel och bakfönster från split, samt riktiga splitdörrar där förardörren är lite bulig men båda har fungerande fönsterhissar och dörrmekanismer. Den har nyare skärmar runt om. En 1953 kaross är mycket lik en splittkaross, men för originalfantasten är den olik på några punkter. Karossen är för sin ålder mycket rostfri, men det finns några lagningar, plus att karossen har endel bulor och lite spackel. Trösklar, innerskärmar etc är alltså friska, bilen har ingen underredsmassa på karossen (förutom fram och bakskärmar som behöver fixas till på insidan, men det är ett lätt jobb). Med mycket liten insats så kan man åka problemfritt länge med denna bil. Penselmålad för att se lagom råttig ut. Inget för originalfantasten. Stolar ej original, det sitter råttiga stolar från 60-talet.

Inga 16" däck eller fälg. Takräcket som sitter på tänkte jag inte skulle hänga med, men allt går att diskutera.

Jag tror det är svårt att få tag på en billig, busig split med såpass lite jobb som på denna och med möjlighet till äkta splitidentitet. Att säga att de inte blir fler splittar är fel, för sämre och sämre bilar grävs upp och renoveras, men det finns inte så många splittar kvar i sverige totalt. Splitdelar är dyra, så en tom kaross eller ett skogsvrak blir snabbt dyr - här finns det mesta för att bygga ihop bilen, men givetvis saknas säkert ett antal småsaker. Bilen kan med ganska lite jobb bli en jäkligt kul bus-splitt, som jag förstår det besiktningsbefriad. Min plan var att efter besiktning byta till modernare låda, nyare sänkt/smalnad framvagn, reprofälgar och lite busigare motor samt fixa till så utseendet blir än mer patinerat.

Bilen har fallit ur ur registret, men jag har fått OK på ursprungskontroll för 1950 års identitet (tidig 51 men typad som 50) med kvitto från markägaren (sista registrerade ägaren lever inte, markägaren är systern till sista ägaren). Det finns lite att göra innan man kan besiktiga bilen, men det är lätt jobb.

Kvar att göra innan bilen kan reg.besiktigas som jag kommer på nu.
Fixa bromsar, bromsslangar etc.
Framvagnsinställning.
Bulta fast karossen (står på plattan med bara ett par bultar iskruvade)
Fixa elsystem.
Nytt bränslerör.
Fixa och montera en fungerande motor.
Fixa anslutningen för värmen (som av någon anledning är fimpad på karossen).

En idé att lösa att få in bilen i registret utan att söka ny ursprungskontroll är att köparen får fullmakt att regga in den i mitt namn och efter regbes gör vi ett ägarbyte. Givetvis får köparen kvitto på köpet vid köpet.

För närvarande ej intresserad att sälja utomlands eller att sälja till någon som direkt slaktar bilen. Skambud är inte intressanta, då försöker jag ställa undan bilen tills mer tid och ork finns, då det sannolikt ger bättre värdeökning än ränta på pengarna.

Bud och prisdiskussion helst per telefon eller PM, kontakt via PM så återkommer jag per mail och/eller telefon.

Pris: Bud över 40.000 kommer beaktas. Prioriterar snabb affär till vettig köpare framför att pressa ut sista kronan. Får jag inte napp på boxerville kommer jag nog snart testa tradera eller blocket, men vill först testa här. Passa på och slå till nu!

OBS!!!  Mer bilder under denna länk:
https://drive.google.com/folderview?id= … sp=sharing

MVH / Johan

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2 Senaste redigerad av johan_l (2014-10-08 21:55:08)

Uppdatering: Jag har haft några som visat intresse, men haft helt fullt upp alla helger med annat, så bilen finns fortfarande kvar.

Bilen står i centrala Uppsala (hos föräldrarna, som jag tyvärr inte hälsar på så ofta som jag skulle vilja hinna med). Har försökt se till att alla delar som hör till bilen nu ligger i bilen. Jag har nog nu tid att visa bilen för seriösa spekulanter, alternativt kan man få bilen visad av min far, tyvärr kan han inte svara på så mycket frågor.

Observera att det finns mer bilder än de i tråden om man klickar vidare på en länken https://drive.google.com/folderview?id= … sp=sharing .

Mobiltelefon: noll sju tre 1025345, ring helst före kl 18.00, skicka PM eller SMS / whatsapp så kan jag återkomma.

3 Senaste redigerad av johan_l (2014-10-10 12:27:48)

Fick en fråga om byten är aktuellt. Egentligen inte det jag är ute efter då jag behöver bli av med minst en hobbybil på sikt, men det går absolut bra att föreslå ett byte, man kan bara få nej.  ICQ/ad  Skulle kunna vara intressant med en rolig bruksbil som är bekväm och tål att användas till vardags, helst med 4 sittplatser, new beetle cab, Audi TT, BMW Z3, miata eller nåt annat jag inte vet om. Kan isåfall även tänka lägga pengar imellan. 60-talare med soltak? Campingbuss? Dock inga renoveringsobjekt, utan måste vara nåt som är "turnkey", undantaget om någon sitter på en splitbuss men isåfall bara mekjobb, vill inte svetsa, iallafall i väldigt liten omfattning. Framförallt måste det vara körbart.

Garaget som denna split står i är det enda jag kan låna för mek, och denna bil "blockerar" därför att jag kan göra nåt större renoveringsjobb på de andra bilarna då jag ju inte kan bara "köra den på förvaring" nån annanstans.

4

Bilen är fortfarande till salu.

5

Uppdatering:

Jag har själv varit helt upptagen senaste veckorna då jag varit inne i att köpa ett hus så har inte haft så mycket tid att erbjuda för att visa bilen.
Jag har fått väldigt många mail med frågor och skambud, även intresse för mina begärda 40.000 men när det sen kommer till att åka X mil för att titta på bilen på en tid som passar mig så verkar många inte kunna prioritera detta.

Nu har jag mera tid att visa bilen. Helgen som kommer nu (8+9 november) kan jag visa bilen. Likaså helgen efter 15+16. Hela lördagarna, söndagarna fram till ca kl 15.00. För den som har "nära" kan min far visa bilen nästan närsomhelst, men han vet inget om den så för långväga bättre boka tid med mig.

Som det ser ut nu har jag ett seriöst bud från Sverige på 35.000kr från en som säger han ska bygga klart bilen. Vid en enkel och smidig affär så kommer jag släppa bilen för 35.000 (eller mer) till "rätt person". Men inte därunder, detta är absolut lägsta pris jag kan tänka mig.
Fler bilder fås per mail, till seriösa intressenter. Seriösa bud är OK lägga i denna tråden.

Bilen är till salu till och med 30 november, troligen lägger jag ut den på tradera 16/11. Därefter kommer jag inte ha tid att visa bilen då all tid kommer gå till renovering/flytt, då får den stå till våren så får jag fundera på vad jag gör då. Kommer då ha en egen garageplats i huset (men jag har ju 2 hobbybilar till som tävlar om garageplatsen).

Hämtning av bil behöver inte ske före 30/11 utan detta kan ev förhandlas, men jag vill ha delbetalning/handpenning om du inte hämtar bilen direkt.

Jag har fått bud från utlandet, men jag vill helst inte sälja så, men jag vill bli av med bilen så jag är nu öppen för det. Då är absolut lägsta pris 40.000 SEK.

For foreign people: Car is for sale until 30/11. Then I will remove ad. Selling outside Sweden asked price is 40.000 SEK or higher bid, the buyer need to be serious and offer a smooth deal regarding pickup for it to be sold outside Sweden and also offer a down payment. More info in english available by sending a mail to me.

6 Senaste redigerad av johan_l (2014-11-12 10:37:15)

-   SÅLD för begärt pris -

Låter tråden ligga kvar för kännedom.

Pga datortrassel hemma så har jag svårt svara på mail till alla som varit intresserade så jag hoppas alla kan läsa detta istället.

Due to computer trouble I will not be able to answer all individual mails, I hope that this is clear enough for all of you.

Vänligen / Best regards / Johan

7

Vilket land? ICQ/ae

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

8 Senaste redigerad av johan_l (2014-11-12 14:31:51)

Till grannlandet i öster... Åbo. Trots allt en ganska bra kompromiss... Dock är bilen inte hämtad än, men handpenning betald...

Väldigt många svenskar hörde av sig men när det gällde att "slå till" gick det trögare, var nästan på gång till dalarna resp värmland - det hade varit kul... Tyskland, Holland, Danmark, Österrike mfl har även visat intresse. Jag försökte iallafall få den stanna i Sverige...

9

Jaha vad skoj, Klart den går dit till den som betalar bra! ICQ/ab

10

I detta fall var det den som alls betalar och kommer... ICQ/ab  De som mailat/ringt utomlands ifrån har varit betydligt "hetare" än svenskarna...

Som jag skrev hade jag tänkt släppa den för 35.000 till Sverige men den personen ångrade sig. Hade även ett bud på 40.000 från Sverige, men även där backade köparen. Kan konstatera att om jag sålt på tradera med bindande bud hade det nog gått fortare... Nåja... Tyvärr är väl vi svenskar lite för vana med att hitta många splittar, så vi är lite kräsna...

Hade jag haft gott om tid och plats och pengar hade jag helt klart sparat denna bil, men nu måste jag prioritera. Har köpt ett hus som jag närmsta 2 åren kommer behöva stoppa många timmar och pengar i, och egentligen var det det som föranledde mig att sälja denna bil.

11

Ja ibland måste man offra för livets skull!  ICQ/ab

12

Bubblan såld till Åbo och hämtad i morse. Min förhoppning är att den hålls ihop som en bil och sätts i trafik, var den än tar vägen...