1

Hej!

Jakob heter jag, 17 bast o bor i jönköping.
i somras fick jag upp ögonen för en enligt mig riktigt fin bil  ICQ/ab
det är en bubbla 1302S - 72. Inte av den äldre modellen, så många av er tycker säkert att det knapppt räknas som en bubbla!

Iaf, innan detta har jag ALDRIG hållt på med bilar eller dylikt, så blev verkligen en helt ny upplevelse, väldigt roligt absolut!

hittils har jag bytt bromsok och skivor fram mot helt splitternya, de tar perfekt nu ICQ/ab
Jag har också fixat till motorn med bland annat ny bränslepump, går riktigt fint även på tomgång.
även bytt ljuddämpare då det var stora hål i den gamla....
med mer.

NU har jag kommit fram till ett "problem". Det som står mellan mig och besiktningen just nu är att svetsa LITE rost under vänster framsäte och trösklar. ( plus nya däck, backspeglar osv men det löser jag )  jag kan absolut ingenting om svetsning, så även om jag möjligtvis skulle kunna ha tillgång till svets så skulle jag ändå inte kunna gör det själv.
Det jag alltså undrar över är om någon vet någon som känner någon som gärna hjälper till att svetsa lite, inte speciellt mycket jobb. Jag betalar självklart en rimlig summa, men vill helst inte gå till typ mekonomen då jag antar att de är fruktansvärt dyra? I värsta fall får jag väl göra det.

Så känner ni någon så får ni gärna höra av er, inom småland helst men går ju o köra runt bilen  ICQ/ad

bjuder på lite bilder, detta är dock innan en del "uppgraderingar" t.ex ljuddämparen.

Post's attachments

bubbla 1.jpg, 146.63 kb, 960 x 720
bubbla 1.jpg 146.63 kb, 229 downloads since 2014-11-05 

bubbla 3.jpg, 138.54 kb, 960 x 720
bubbla 3.jpg 138.54 kb, 213 downloads since 2014-11-05 

2

Klart den räknas! Vi behöver fler vagnar med fjäderbensframvagn i det här forumet...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Japp, flera sånna som sagt!! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Helt rätt färg! "televerksorange".
Ser ut att vara ett bra projekt!
Min första bil var också en sådan, fast en ljusblå 71.a, då jag var i din ålder.
Det finns säkert massvis av smålänningar som kan hjälpa dig att svetsa!

Visst, det behövs fler "mackpersonfolkor", inte bara "tjockbubblor"!!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Ser fin ut. Jag köpte också en Bubbla som första bil en 1300 -70 som pappa och jag renoverade. Jag sålde den efter några år. Nu efter ca 18år letade jag upp min gamla bil och köpte tillbaka den. Nu får man börja om igen hehe. Kul med en till smålänning.

6

Oj, tack så mycket ! ICQ/ab
Då fick man lite ny energi ICQ/ab

"Televerksorange"? Det visste jag inte, tack för det! Det kan behövas sen när man behöver färgkod.

Tycker det borde finnas nån som vill svetsa o tjäna sig en liten slant?

Iaf, nån som vet vilka däck man ska ha till min bubbla?
Radial eller diagonal och vilken "storlek"?
Som ni ser så är jag helt ny på detta, uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Var köper man bäst däck, ska bara vara vinterdäck, ska ställa av den varje vinter. Däcken som sitter på just nu är väldigt torra och en del tendenser till spruckna, så
Antar att jag borde byta dem ICQ/ad

/Jakob

7

En grej till kom jag på...
Min far erbjöd sig att blästra och pulverlacka mina fälgar via en kontakt, o det säger man ju inte nej till ICQ/ag

Frågan är då vilken färg man ska pulverlacka fälgarna i? Samma som innan kanske, blir lätt att det skär sig annars med den färgen som bubblan har som är så stark?

8

jakob göransson skrev:

En grej till kom jag på...
Min far erbjöd sig att blästra och pulverlacka mina fälgar via en kontakt, o det säger man ju inte nej till ICQ/ag

Frågan är då vilken färg man ska pulverlacka fälgarna i? Samma som innan kanske, blir lätt att det skär sig annars med den färgen som bubblan har som är så stark?

Beror helt på vilka fälgar du har ICQ/ab men att hålla sig till en "vanlig" färg typ svart eller grå e nog mitt tips!

9

Oj, snabbt svar!

Det är helt original fälgar, suttit där sen bilen köptes in av min farfar.
Får titta upp lite mer exakt där.

Ja, grå eller svart är nog det bästa!

10

jakob göransson skrev:

Oj, snabbt svar!

Det är helt original fälgar, suttit där sen bilen köptes in av min farfar.
Får titta upp lite mer exakt där.

Ja, grå eller svart är nog det bästa!

Bilder ICQ/ag

11

Jo jag vet!

Har massa bilder, men kan inte ladda upp dem från mobilen ICQ/ac

12

ooooh dragkrok ! hett eftertraktat tillbehör ! jag sysslar ju inte med något annat än 1302/1303 om jag inte måste .... helt klart bästa bubblan att utgå från om du vill ha en fungerande dagligbil om du frågar mig....... med lite fix blir de riktigt trevliga milslukare !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

13

jakob göransson skrev:

Har massa bilder, men kan inte ladda upp dem från mobilen ICQ/ac

Photobucket har en bra app, enkel att använda/ladda upp.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

14

såja, här kommer en bild där man ser fälgarna hyfsat.????

Post's attachments

bubbla 2.jpg, 150.87 kb, 960 x 720
bubbla 2.jpg 150.87 kb, 189 downloads since 2014-11-08 

15

jakob göransson skrev:

såja, här kommer en bild där man ser fälgarna hyfsat.????

Ska du behålla dem så hade jag nog valt en grå färg, me  det är din bil ICQ/ag det är det som är det fina ICQ/ad

16

jo, det är klart jag bestämmer till sist i vilket fall ICQ/ab
men då är vi överens ICQ/ad

MEN, går det att se via bilden vilka däckdimensioner man ska ha?
Det är originalfälgar, men jag vet inte ens om jag ska ha diagonaldäck eller radialdäck.
vad är skillnaden mellan de 2, fördelar och nackdelar?

Ingen som vill svetsa asså?  ICQ/an
Kan bli dyrt att låta mekonomen göra det...  ICQ/ac

17

Anledningen till att ingen direkt hoppat på att svetsa din bil är att det ALDRIG är så lite rost som man först tror när man skall börja rengöra för att svetsa upp det... okulärbesiktning (att kolla på grejorna) ljuger väldigt ofta om hur läget är .

Att lämna på mekonomen är inget alternativ överhuvudtaget . de har inte kunskapen om hur man på ett korrekt sätt lagar en folkvagn.

Var i landet befinner du dig ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

18

Ibland finns det folk som lömnat in sina bilart till fordons utbildning på gymnasiet så dom kan lappa ihop bilen i undervisningen.. Med varierande resultat..
Men bästa e om någon som kan om vw bubblor kan kika och bedömma vad som behöver göras..
Dessa bilar är gaml och har brukats året runt vilket resulterat i mycket rost och konstiga fusklagningar vilket kan försvåra en vettig lagning.. Ofta är karossen, som är bultat till bottenplattan original.. Ihop svetsad av mindre nogräknade individer... Sådan bör man undersöka innan man vet vad som måste göras...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Jag började så med, inte för att skrämmas men ja..det ballade ur lite med mitt "rullande" projekt, har du inte tillgång till svets hade jag fixat det som är riktigt dåligt om det finns o sen hade jag kört tills jag fick en lösning på resten av problemen ICQ/ab karosslyft är säkert ibte tvunget ännu men förr eller senare får man göra det om det ska göras ordentligt ICQ/ab

20

Hej!

tack för alla svar, all kritik hjälper, bara man tar det på rätt sätt.
ni kan helt klart mer än mig i detta området, så bara att lyssna och ta in!

Har en som kan hjälpa mig att svetsa, men han kan inte förräns i januari/ februari nån gång, men det spelar ju egentligen ingen roll för kan ändå inte köra den innan då. Då lägger jag ned det och så får jag helt enkelt lugna ner mig, han är väldigt duktig på att svetsa!

Nästa grej då, trösklar / fotsteg.  Ena sidan är bra men den andra sidan har rostat, tror ni det bara är att ta bort den och skruva dit ett nytt fotsteg, eller måste det också svetsas? antar att det beror på om det man skruvar fast fotsteget i har rostat?
Letade lite plåt på klokkerholm (bra sida?) men lite svårt o veta vad som är vad, finns ju 3 av samma sak med minimal skillnad?!?!

Den har inte gått speciellt långt, cirka 4000mil. min farmors tidigare och hon intygade att den ej gått längre, därför är det inte speciellt mycket rost ( så säger kanske alla??!) men såklart att det finns en del. stått avställd i cirka 20 år, men nu går den som en dröm maskinellt. Tror ni jag behöver lyfta av karossen och blästra och renovera plattan? Klart det vore det bästa, men just nu känner jag inte riktigt att jag kan det, om 1-2 år kanske det passar bättre?!?

återigen, tack för alla svar. uppskattas verkligen!

/Jakob

21

Lossa fotsteget och kolla hur mycket rost det verkligen är. Med lite tur kanske det bara är fotsteget som är trött.

Mera känd som jb...

22

Om din duktige svetsar vän är duktig på tunplåts svetsning/bilar.. Låt han kika på bilen och avgör sedan..
Ett fotsteg kan mycket väl vara att bulta av...men om steget rostat har ofta resten oxå fått en del.. Men det vet man inte fören man kollar.. Så skruva/försök bort stegen och skrapa rent.. Sen vet du.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

Hej!

Projektet har tagit ny vändning! Efter närmare eftertanke och diskussion med min käre far så har vi (jag) kommit fram till att göra det ordentliges! (Go hard or go home)

Nästa helg lyfter vi karossen och renoverar bottenplattan. Blästring rostskydd osv.
Nåt speciellt man ska tänka på när man lyfter kaross?!? Har läst ett par trådar o verksr inte speciellt svårt. Lyfta med / utan dörrar? Rutorna vill jag helst låta sitta kvar, är det nåt problem?
Nåt annat?

/Jakob med ny kraft  ICQ/ag

24

jakob göransson skrev:

Hej!

Projektet har tagit ny vändning! Efter närmare eftertanke och diskussion med min käre far så har vi (jag) kommit fram till att göra det ordentliges! (Go hard or go home)

Nästa helg lyfter vi karossen och renoverar bottenplattan. Blästring rostskydd osv.
Nåt speciellt man ska tänka på när man lyfter kaross?!? Har läst ett par trådar o verksr inte speciellt svårt. Lyfta med / utan dörrar? Rutorna vill jag helst låta sitta kvar, är det nåt problem?
Nåt annat?

/Jakob med ny kraft  ICQ/ag

Hehe rock on! Det viktigaste är väl att du kopplar loss alla kablar och lossar alla bultar, jag tog loss alla dörrar/huvar men lät rutorna sitta, svetsade stag i dörrarna är nog det bästa om man gör så men går säkert bra utan om trösklarna inte är helt slut ICQ/ab
  Det fina för dig är att den förmodligen inte är hopsvetsad med plattan och då är det bara att lossa allt och sen lyfta försiktigt och se så att det lossar överallt!

25

Yee!

Dörrar / huvar har jag också tänkt ta bort, och låta rutorna sitta kvar.

Svetsa stag? Jag har ju tyvärr ingen svets... Default/hmm
Ena fotsteget är helt värdelöst, men vet inte hur själva tröskeln är, andra sidan är den sock bra. Är det risk att karossen blir skev annars eller vad?

Tror inte att den är ihopsvetsad, men är den det får man ta vinkelslipen?

Det enda jag "oroar" mig för är just det med alla kablar o bultar... Har verkligen ingen koll på det, får väl läsa på helt enkelt... Ska man lossa dem så de sitter kvar i karossen eller så de sitter kvar i bottenplattan?

STORT tack  återigen för alla svar ICQ/ab.
Uppskattas verkligen!