Detta är historien om Jackson - Den lilla mördarbilen, hur den hamnade hos mig och dess utveckling.
För ett par år sedan började en kompis köra historisk racing med en Saab Sonett V4 och frågade mig om jag inte ville följa med på tävlingarna som support/mek/teamchef/osv.
Hur kunde man missa något sånt?
Efter att ha bott i stugor och campat i tält några gånger så kom jag att fundera på om vi inte kunde köpa någon bil som både gav oss sovplatser men som även kunde dra tävlingsbilen. Då tävlingsbilen är ganska lätt och kompisen byggt ett lätt släp räknade jag baklänges och kom fram till att en campinginredd Transporter borde funka.
Sagt och gjort... Jag gav mig ut bland annonserna på blocket periodvis under något års tid och slutligen hittade jag på hösten 2011 en annons om en Reimo-utrustad Transporter i Halland för 26.000:- med defekt motor. Det stod i annonsen att den läckte vatten efter att vattenpumpen slutat gå då generatorn "ramlat bort".
Jag tittade på annonsen någon vecka men tyckte ändå att priset var lite högt för en bil man hade dålig koll på.
En vecka senare var priset droppat till 19.000:- och då sade jag till kollegan att om den ramlar ner till 15.000:- så skulle den vara intressant.
Några dagar senare kollade jag blocket efter nya bilar och tänkte bara kolla in formen på bilen igen när jag insåg att han sänkt priset ytterligare: 15.000:-
Nu blev det kontakt och jag och svågern åkte från Trollhättan ner till Varberg för att titta på den.
Vad vi såg var en välskött bil som bott under tak alla år utom de två senaste, när man tittade under såg man bara rostskydd. Karossmässigt såg man ytrost som var vanligt på mitten av 80-talet när man gick över till "vattenfärg", men ingen som var något allvarligt.
Jag och svågern konfererade lite vid sidan av bilen och jag sade att jag inte hade hjärta att försöka pruta mer så när jag konfronterade ägaren med prisfrågan säger han: "-Ja, men vi säger väl 12 tusen då..." så tittade jag mig över axeln och undrade var dolda kameran var.
Vi fick fylla på vatten på motorn fyra, fem gånger hem till Trollhättan men sedan fick vi in den på en lånad verkstad och bytt packning på den sida av motorn som läckte (enbart för att få en motor som skulle kunna stå med rostskydd/glykol under vintern) och så fick den stå så tills våren, utomhus...
Så här såg den ut när den kom "till familjen":

Lite inredningsbilder:

Lite doktorsarbete i verkstaden:

Jag hade en liten tanke med hur jag ville ha bilen utvändigt redan innan jag köpte den så jag photoshoppade lite och fick till detta:
Och labbade lite med en mall som nästan passade:
men jag är inte framme än...
Efter lite demontering av dekor, slipning och väldigt enkel målning ser resultatet ut ungefär så här just nu: 

som jag monterade på själva insteget i bilen vid skjutdörren.