Precis som Mr. Riseabove säger, visst finns det alternativ till MegaSquirt. Saabs Trionic som han nämner finns ju faktiskt i en 1303:a, kolla in bygget på:
Den där är ju ingen effektmonster direkt. 
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Fel från början..
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Precis som Mr. Riseabove säger, visst finns det alternativ till MegaSquirt. Saabs Trionic som han nämner finns ju faktiskt i en 1303:a, kolla in bygget på:
Nä, det var mest ett exempel på att det går att använda nyare prylar också. Om än med ett visst besvär... 
Stefan F skrev:Precis som Mr. Riseabove säger, visst finns det alternativ till MegaSquirt. Saabs Trionic som han nämner finns ju faktiskt i en 1303:a, kolla in bygget på:
men den är ju inte heller byggd för det men potentialen i Trionic 5 ska man verkligen inte underskatta...... enda problemet som jag ser är att laddtrycksstyrning osv sker med hjälp av en knacksensor som inte på något sätt är avstämd för en skramlig gammal boxer......
Tack för input och idéer!
Problemet är väl inuti mitt huvud för tillfället..))
Måste bestämma var jag ska lägga ribban... som ankan ska kunna flyga över....
Jag kan inte bygga FÖR mycket motor, då räcker inte resten till, chassi, porschelådan, etc, etc.
För tamt... då blir varken ankan eller jag glad. blir inge kul helt enkelt.
Jag känner mig ärligt talat osäker.. får som sagt var suga på karamellen ett tag.
Läste igenom manualen till Maxxecu.. till och med jag förstår det mesta, ger ju nästan oändliga möjligheter.
Tar gärna emot mera tips, bättre titta över alternativen och sen sätta igång göra, än tvärtom.
Lätt att man får så mycket idéer så man inte når ända fram, världen är fylld av insomnade projekt.
Vill gärna försöka slutföra.
Sugmotor med förgasare, det ser oerhört sexigt ut med en fin, välputsad boxer där det tronar ett par stora Webrar som kronan på verket, längst upp, en i varje hörn...
Liggande lyktor, avsmalnad framvagn, splitruta bak, supersnyggt, supersexigt!
Men det är ju redan gjort hur många gånger som helst, eller hur, det går inte göra bättre än det som redan gjorts.. i alla fall klarar inte jag det..
Och anksaten ska INTE bli något putsobjekt, det går helt enkelt inte, fan, den är ju bara en fattig gammal utstött tjockbubbla!
Den är ju knappt godkänd i familjen!
Det jävliga är ju att allt man funderar på har ju nån annan redan gjort!
Tyckte jag fick till "rallycross- stuket" på anksaten, lite rå och lite "outlaw", men ändå möjlig att åka med på gatan, fjädring som faktiskt, hör och häpna fungerar förbaskat bra, jag är imponerad, fjädring som alla tycker är för mjuk, för mjuk för vad?
I metropolen Stöllet, där det bor max 300 individer, varav garanterat mer än hälften är över pensionsålder, finns faktiskt, hör och häpna, 2 fartgupp, ordentliga såna till och med: jag laddade rejält över dom med ankan, den förbanne flög lite, lite grann en stund..))
Men inte tog det i nån stans, inga hjul tog i skärmar, inget underrede slog i, fjädringen fångade upp det mesta av stöten som tänkt.
Vad fan ska man med biljävlar till om man ska vara tvungen att åka på 45 grader över ett litet gupp, i 5 km/timmen, och sitta och vara rädd för att ljuddämpare eller oljetråg eller annat ska bli kvar på platsen.
Det går att svänga med den också, gick in i en 90 graders böj, provade några kurvor till också, i en hastighet som i vart fall moderna förbannade japanplastbilar INTE tar dom kurvorna i. (var tvära kurvor, hastighet och knappa 50 HP, ska inte nämnas på samma dag ens))))
Och jag kom ut helskinnad!
Anksaten överstyrde inte ens!
Den saten understyrde!
Körde till och men, HÖR OCH HÄPNA, i den oerhörda hastigheten av 130 km/timmen!!! (mätarfart, antagligen har nån tappat saltkaret över hastighetmätaren)))
Men, en hand på ratten, stabilt, odramatiskt!
Ankan har inga polyuretanbussningar nånstans, tänderna ramlar inte ur munnen när man kör över ett gupp. (de ramlar nog ur av andra skäl ändå..))
Det enda som fattas för att den fule ska bli riktigt rolig är 5 växlar att leka med, mer motor och lite mer bromsar, sen ska fanskapet brukas.
Det ska bli en dailydriver, men bara under den snöfria delen av året, och det är ju ett självspelande piano eller hur?
Borde kunna bevisas med följande:
Jag och Gustav Frigolit, förlåt jag skrev fel, Fridolin ska det väl vara eller.. tror att temperaturen ökar om man kör mer bil, (nå, jag är inte helt säker på Frigolit,s tes, men va fan) så kör för fan pojkar, då får ni med automatik köra mer med era bubblor utan att riskera rost, eller hur?
Bättre att köra som fan, då går det åt mer olja och då tar den ju slut fortare, eller hur..)))
Problemet är bara att välja nivå, ska jag hjälpa till på allvar med att förbruka oljan eller ska jag vara svenskt lagom?
Problemet är bara att välja nivå, ska jag göra slut på alla pengarna på en gammal ful, vingbruten anksate, eller ska jag spara till pensionen?
En pension som jag kanske aldrig ens får se?
Jag är villrådig..
Mer än vanligt, om det nu är möjligt..))
MEN, jag har gjort en annan dumhet, mer om detta i slutet på veckan, då förhoppningsvis med bildbevis!
Maxxecu är säkert ohyggligt kompetent, men det kommer ju med en prislapp som för vanliga hobbyister känns rätt så oöverkomlig. Jag tycker du redan har åstadkommit något eget, alldeles oavsett vad "man" tycker om vissa delar. Det där "Den är ju knappt godkänd i familjen!" fattade jag inte riktigt?
Menar du här bland alla bussar o slammade typ 1:or? Strunt i dem, vi är en liten skara som uppskattar våra vagnar med fjäderbensframvagn, inklusive din ankunge... 
Fjäderbensframvagn... fjäderben.. ankor har ju fjädrar eller hur?)))
Maxxecu, ja det tenderar bli dyrt.. vore kul att göra en egen billigare lösning, nåt okonventionellt.
Får fundera lite som sagt.
Och det här snacket om splittar, ovaler och ankungar som jag håller på med, det är BARA på skoj!
Jag är bara avundsjuk..))
MegaSquirt är lite kanske primitivare, men det kostar iaf inte 5-siffrigt. Och NEJ, du är INTE avundsjuk på splittar & ovaler! Du är stolt över din anka med fjäderbeklädda ben. Du har bara inte insett det än. 
Jag fattar nog bara trögt..))))
Skämt åsido, nog vore det kul att göra något annorlunda, klurar på det..
Kanske kompressor?
Har faktiskt funderat på det tidigare.. kompressormatad anka, kanske blir sprängd anka innan det blir klart...
Sprängd anka, låter gott, men exklusivt och antagligen jäkligt dyrt...
Kompressor har ju både fördelar och nackdelar.
Inte samma klipp som i en turbomaskin.
Men mycket enklare avgassystem, bland annat.
Låter som en typisk värmländsk tokig idé...
Måste fråga den fula i morgon..))
Kompressor med stående kylning kvar på en typ1 kommer totalt sätt bli en kompromiss av tja.. inte alltför lyckade mått om du frågar mig . platsen är kraftigt begränsad redan som den är ..... och kompressortypen som får plats utan större åtgärder (läs: amr500 tex ) klarar inte av att leverera mer än dugligt mer pulver och det är ju rätt mycket jobb att få till med remdrivning osv av denna . Pang för pengarna faktorn blir låg helt sonika.....
Vill man inte bygga insprutningssystemet kan man tillexempel köpa sig ett microsquirt ( http://www.diyautotune.com/catalog/micr … p-131.html ) som är färdigmonterat och mycket väl utprovat . Där har du 99 av 100 av de funktioner en hobbytrimmare behöver ..... till ett mycket vettigare pris än maxxecu som idag enligt min åsikt troligtvis är det kompetentaste eftermarknadsstyrsystem som finns. (ja haltech har värre men då pratar vi 3-4 ggr pengarna)
Jag har ju monterat wasserboxer i min med allt vad det innebär , inte alla som vill såga såpass som det krävs för att passa in denna eller kanske framförallt kylningen i en bubbla men om man får tag på en fräsch wasserboxer 112hk så räcker det troligtvis LÅNGT.
Jag skulle säga att idag finns det få anledningar till att använda förgasare om det inte är av nostalgiska skäl. prestandamässigt når man iag betydligt längre med även de billigaste megasquirt inspruts-systemet (om än inte samma tillförlitlighet)
K eep I t S imple S tupid är det faktiskt en jävligt bra approach om du frågar mig . enklast möjliga . singelspjäll med plenum , hall-givare i fördelaren och ombyggda typ3 insprutnings-insug kommer man långt på med lite egenarbete.
Lite MS-relaterade länkar:
http://www.rsport.se/Lankar_Partners_Mo … Lankar.htm
Tack för tipsen!
Mycket uppskattat!
Nu var det dags för nya dumheter...
DEN FULA ANKUNGEN har fått en syster....
Och systern heter givetvis DEN GULA ANKUNGEN!
Vet ärligt talat inte vem av dom som är fulast, det får ni vackert avgöra...)))
En sak vet jag i alla fall, den fula ankungen är betydligt friskare i plåten än den gula...
Bidbevis 1.
Bildbevis 2
Och ytterligare ett sista bil(d)bevis för idag.
(vi hade i alla fall tur med vädret!)
Finns alltid fördelar och nackdelar: den gula har ett mycket friskt underrede, har varit karosslyft och plattan är helrenoverad, ser faktiskt mycket bra ut.
Resten, karossen, ja inte utom räddning men jobb finns det gott om! (precis som jag inte hade nog innan))
Den gula ska få stå på tillväxt ett tag, kanske bättre sälja som den står... vet inte hur jag ska hinna.
Man är väl dum, men jag orkade bara inte stå emot, är oerhört svag för ankungar, alldeles oavsett gula eller fula....)))
För er som följt den här tråden så vet ni redan vem "ynglingen" är.
Ni skulle sett hans min när han fick se den gula ankungen!
Han skrek rakt ut: vad har du dragit hem!, vilken jäkla massa jobb!! ))
Vi får se hur det blir till slut.
Har en fundering: är det exakt samma platta under en Karmann som det är under en typ1?
Eller vad är det som skiljer om det inte är samma?
Har man helt enkelt tagit all mekanik från en typ1 och klätt på en annan kaross eller hur förhåller det sig?
Bottenplattan är väl bredare?
Det är golvhalvorna som skiljer, samma på Ghia som Thing/181.
Så spårvidd och hjulbas är lika eller?
Ja
Då kommer följdfråga.. dumt att inte ställa alla frågor på en gång, men kommer på efterhand, sorry.
Är spårvidd och/eller hjulbas ungefär lika även på en 1302/1303 som en tidigare bubbla?
Förlåt att jag frågar och frågar..
Jag ser ju till exempel att pendelaxel byggs om till IRS ibland.
Frågar för jag funderar på att modernisera den gula..
Jag vinglar hit och dit, jag har nog troligen kunskapen för att kunna få till det..
Men tid är det väl inte direkt något överskott på..
Svwerker, bara nyfiken.. hur länge har du fixat med folkor?
Har du jobbat men dom på heltid eller som helgjutet intresse/hobby?
Du verkar ju vara rena uppslagsboken!))
Om jag minns rätt finns det i princip tre olika spårvidder, korta och långa drivaxlar samt IRS. IRS och långa är väl ungefär samma.
Tidiga före 66 hade 1250 mm och efter 1350. Finns några små skillnader med i princip är det så.
Jag har haft folkor som hobby sedan mitten av 80-talet. Är långt ifrån något uppslagsverk men delar gärna med mig. 
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Fel från början..
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.