1

Vad jag förstår så är oljedropp inte jättepopulärt på besiktningen, och tyvärr är det precis det som min buss gör ICQ/ac
Börjar bli liite trött på små oljefläckar överallt och funderade då på en "lösning" framförallt inför besiktning.
Låt oss säga att man bygger ihop en slags uppsamlingsbricka av plåt med kanter som snyggt monteras under motorblocket där läckan är, och samlar upp oljan som sedan töms med jämna intervall (är inga stora läckor utan dropp). Sedan också rostskydda denna plåt undertill så att den smälter in bra med underredet i stort såklart.
Frågan är besiktningsmannen måste ha "tillgång" till att se motorblock och oljefilter under en besiktning eller kan man dölja det? Skylla på att man vill rostskydda motorn?

Vet mycket väl att detta inte är en lösning av problemet med just nu har jag varken tid eller pengar att åtgärda felen. Vad tror ni?  ICQ/ab

2

Funkar bra det. Har ju en gammal Passat och fick nedslag på oljeläckage. Återmonterade plastskydden under motor och växellåda och allt var frid och fröjd vid ombesiktningen.

Gubbjävel; dvs originalfantast

3

Vid mindre läckage som fuktar lite och droppar någon droppe då och då brukar jag använda mekonomens brake cleaner spray.
Löser olja och fett snabbt och blåser man på ett tag så sköljer det bort allt.
Det dunstar bort jäkligt snabbt och ytan ser torr och fin ut. Har hänt att man gjort det på parkeringen utanför besiktningen om det är lite större läckage   ICQ/ab

4

Jag gjorde en liten motortvätt och sedan direkt till besiktningen.
Klarade utan problem. Min motor märkte reviret lite då och då.

5

Som sagts redan. Om de är nå litet så parkera bilen innan och rengör med trasa och nå bromsrengöring på burk. Känns konstigt att "kosta" på tid o bygga nåt istället för att åtgärda annars.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

6

Har redan en prototyp till uppsamlingsfatet så är inga större problem att fixa den. Ska kolla upp hur pass bra det funkar att rengöra blocket också och se om jag kör på det istället!

7

Om jag besiktade din bil och såg ett uppsamlingskärl under motorn så skulle jag göra mitt bästa för att konstatera ett oljeläckage... Det är ju så uppenbart vad det är till o ingen tycker om att bli lurad ICQ/ae

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

8

Ja alltså nu ska jag ju inte hänga upp en tom glassburk där bak utan något så diskret som möjligt ICQ/ab Vill ju inte locka dit besiktningsmannen i onödan..

9

Tror det blir kanon...

Gubbjävel; dvs originalfantast