1

Har läst att det är auto spännare på dessa handbromar..

Fruns Sharans handbroms tar föst efter 10-11 klick men det bör ju ta betydligt tidigare.
Har rengjort bromsok så de glider på bra där bar och det finns ingen skruv vad jag kan se under handbromsskyddet

någon som vet?

2

Kan inte säga att jag vet hur sharanens handbroms funkar men på många andra med självjusterande hb så kan wirarna eller hb armarna kärva, de måste gå tillbaka helt o hållet för att kunna ta nytag (sitter typ som en skruv i kolven)
Prova att dra armen bakåt o se om den kärvar.
För att skynda på justeringen tryck ner bromspedalen dra i handbromsen ett par gånger släpp pedalen o upprepa.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Torpa skrev:

Kan inte säga att jag vet hur sharanens handbroms funkar men på många andra med självjusterande hb så kan wirarna eller hb armarna kärva, de måste gå tillbaka helt o hållet för att kunna ta nytag (sitter typ som en skruv i kolven)
Prova att dra armen bakåt o se om den kärvar.
För att skynda på justeringen tryck ner bromspedalen dra i handbromsen ett par gånger släpp pedalen o upprepa.

Har haft loss båda oken och smörjt hb armarna så de får fullt fram och tillbaka.

4

Kan det vara vajern som Blivit längre?

5 Senaste redigerad av Demian (2014-10-27 22:35:09)

Jag har en Sharan och hade samma problem.

Jag vet inte om det är ett fel eller om det ska vara så.  Men då det försvunnit ca 4mm av beläggen bak, så slutar handbromsen att ta.  Jag bytte belägg förra gången och den här gången svetsade jag fast ett 4mm shims på baksidan på bromsklossen. Känns ju lite onödigt att byta ut nästan nya klossar. Jag bytte även till nya vajrar.

Det är ju handbromsarmen på bromsoket som bottnar. Har man nya klossar, så har inte armen långt slag innan den bottnar. Jag har inte sett nån slags justering där.

6

Jo det stämmer nog. Armarna bottnar med ej tillräckligt tryck på klossarna.
De belägg från mekonomen jag köpte har ju en plåt som bygger en del. Den togs bort vid montering i våras.  Men den kanske skulle suttit kvar. Kanske ska limma tillbaka två 2mm plåtbitar på klossarna

7

Plåten på belägget är en skrikdämpare.
Prova det jag skrev om fotpedal nertryckt o dra i kryckan ett par gånger.
De äldre saab 900 hade en insexskruv som satt under en 13 skruvskalle på baksidan av oket med den justerade man ut kolven manuellt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

8

Jag var ut på ett tyskt Sharanforum och läste lite. Om jag fattat det rätt, så finns det som Torpa skriver en automatisk justering.  Men den funkar bara om handbromsarmen på oket är i bakersta läget. Så kärvar handbromsvajern, så funkar inte autospänningen.

Så se till att armarna står i bakersta läget. Pumpa några gånger på bromspedalen. Sen ska det vara klart.

9

Verkar nog som det är oket som är slut.

Har märkt vid tillfälle att armen fastnat i botten och måste då smörjas för att lossna. Kan ju säkert vara det som gör att autojusteringen inte funkar som den ska.