151

Va kul att ni läser tråden!
Uppskattar verkligen ALLA åsikter och tips !!
Lådan var köpt utan någon som helst plan egentligen.
Var långt ,långt från säker att det ens var en växellåda på pallen när den kom!
Nu är det som det är, utväxlingen ska man nog inte ge sig på att ändra.
Saken är den, när jag ruckar upp/ner på medbringarna som kommer ut från den växellåda/diff som sitter i idag, så finns det en del glapp, och det läcker en del olja också.
Antagligen åker jag på ett växellådsbyte eller byte av lager på diffklumpen ändå..
Också tycker jag det ska bli kul med 5-växlad ankunge..
Dessutom tycker jag om växelmönstret med ettan ner till vänster, ser racigt ut, även om jag mycket väl vet att det egentligen är skit om man vill växla snabbt ettan- tvåan..)))
Men allt annat är ju fel på den fula i alla fall så va fan då..))))
Och, det ska bli, om gud vill och tygen håller, en turbomaskin i den, typ4.. motorn står och väntar.
Jag har skrivit det förut, ankungen ÄR egentligen en Porsche, även om lite förklädd..
Nu ska den begåvas med ett drivaggregat med gener från sin rätta familj..
Den här ankan kan aldrig mäta sig med utseendet på en välrenoverad oval eller split, den är inte ens nära.
Vad det blir av den fula ankungen innan den är färdigförvandlad är höljt i dunkel, även för mig, ankungens idéer ändras till och från, ibland vill den vara släkt med Subaru, ibland vill den bli fyrhjulsdriven, ibland vill den ha vässad Typ1 motor, ibland har den nämnt SFRO, etc, etc..
Den är sannolikt släkt med sin ägare, ägaren är inte heller säker på var det här äventyret slutar....
Hoppas det blir kul till slut, hur som helst...))))

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

152

Niklas skrev:

Jag har en 914/14 låda.
Den har lite bättre utväxling:
#1 = 13,69
#2 = 8,37
#3 = 5,54
#4 = 4,10
#5 = 3,14

Satt ihop med en 2,2l porschemotor jag köpte, skulle aldrig vara bytt enligt säljaren. Men enligt koden ska den sitta i en 914/4...
Kommer nog funka bra med 2,7l porschesnurra i pickupen när jag väl får tid att bygga färdigt:)

om den ska sitta i en 914 borde den inte vara så att den är byggd för mittmotorbil ? o därmed gå rätt fort baklänges i en bubbla ICQ/ab fast jag tror inte det är ett problem för dig Niklas ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

153

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=9153

Annars har jag plockat ihop det mest intressanta från den forumtråden till ett PDF-dokument:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/581 … earbox.pdf

Nu är den ju skriven av en person som är/var knuten till "Bug@5speed" så självklart görs det reklam för deras produkter  ICQ/ab   Vill du kolla in vad de har att sälja så finns de på http://www.bugat5speed.de/en/

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

154

Det här öppnar en ny värld för fula ankungar..
Har läst om flippade diffar i 914 transmissioner men visste inte om det var möjligt att göra..
Hade jag vetat detta hade det funnits många möjligheter att köpa 914 lådor billigt.
Men nu har jag en som roterar i "färdriktningen" så att säga..)))
Tack för tips om montering med mera!
Otroligt hur mycket kunskap det finns här på forumet!

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

155

Den jag har roterar åt rätt håll! Plockades ur en 911 samma dag som jag hämtade paketet med motor och låda.
Antingen är lådan felmärkt eller så har någon byggt om den.

156

Huvudsaken är att den går åt rätt håll eller hur? ))
Skulle inte förvåna mig om anksaten får för sig att ha bara en växel framåt och fem backar..)))
Onödigt intressant, men föga förvånande... allt annat är ju fel så vad då..))

157

Det blir säkert bra till slut, hoppas undertecknad..
Idag har jag i alla fall varit och hämtat 2,5 m2 durkaluminium.
Det ska aluminium invändigt i ankan, dörrklädslar etc. , racigt värre..
Det enda som inte är racigt med ankan är det viktigaste, drivaggregatet, bromsar, mm..
Men det kommer nog det med, om jag inte tröttnat innan dess.
Lite förvånad är jag ändå, har testflygit ankan lite grann, med knappa 50 ystra ponnies..
(Säg inget till lagens långa arm, det var bara några kilometer..)
Den ligger faktiskt riktigt bra på vägen, kränger inte mycket och går rakt och fint.
Men den understyr om man våldför sig på den..
Behöver nog en kränghämmare bak tror jag.

158

olle skrev:

Det blir säkert bra till slut, hoppas undertecknad..
Idag har jag i alla fall varit och hämtat 2,5 m2 durkaluminium.
Det ska aluminium invändigt i ankan, dörrklädslar etc. , racigt värre..
Det enda som inte är racigt med ankan är det viktigaste, drivaggregatet, bromsar, mm..
Men det kommer nog det med, om jag inte tröttnat innan dess.
Lite förvånad är jag ändå, har testflygit ankan lite grann, med knappa 50 ystra ponnies..
(Säg inget till lagens långa arm, det var bara några kilometer..)
Den ligger faktiskt riktigt bra på vägen, kränger inte mycket och går rakt och fint.
Men den understyr om man våldför sig på den..
Behöver nog en kränghämmare bak tror jag.

Understyr 1303:an så kör du den som den bör köras ICQ/ab att försöka sig på att flytta fram vikt är inte helt dumt,  vad har du för bredd på däcken fram ?

En frisk 1600cc räcker faktiskt konstigt nog rätt långt

Är skitkul o följa dina framgångar men Fel från början är så långt ifrån sanningen man kan komma ! Du gör ett kanonjobb !

159

Det sitter 225/50- 15 runt om.
Det är för lite effekt, det är största problemet, om det vore lite mer pulver så ska nog gå att få till lite överstyrning också..))
Hur går det med ditt projekt?

160

Svansmotorbilar är ju lite knepiga då de kan vara understyrda i ingången till kurvan men gör man ett snabbt avsläpp på gasen blir de raskt överstyrda.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

161

Jag kommer ihåg 911:an jag hade.
Att jag var så dum så jag sålde..
Lastväxelreaktion på en svansmotorbil kan vara en spännande upplevelse..))
Det gäller att inte fega ur..
Men kul är det, vanebildande kul..))
Och det som jag tycker om med 1303:an (och förresten andra bubblor också) är den låga egenvikten.
Det behövs inte så vansinnigt med hästar för att det ska röra på sig.
Och sen är det roligt att skruva på dom också, inte en jäkla massa elektronik, clips och plast som på modernare farkoster.
Mera "back to basic".. mera rejält på nåt vis, till och med en gammal stofil som jag förstår en del av det..))

162

Ha! Det går att få dit elektronik [MegaSquirt] även på en 40+ gammal folka ICQ/ab  Är på väg dit...  ICQ/af

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

163

olle skrev:

Det sitter 225/50- 15 runt om.
Det är för lite effekt, det är största problemet, om det vore lite mer pulver så ska nog gå att få till lite överstyrning också..))
Hur går det med ditt projekt?

ja mitt projekt är nu inne i en låg-aktiv del. jag samlar delar men motorn är iallafall i bilen och bör kunna provstartas igen efter mycket om och men.

motivationen går upp och ner på ett rätt fantastiskt vis. är man inte har tid är man jättesugen o när tiden finns blir det inte av .... konstigt det där.

ja jag har sett folk som monterar krängare bak på 1303. vet faktiskt inte tillräckligt om hur det påverkar köregenskaperna för att kunna säga bu eller bä.....

min tanke på mitt lilla projekt är iaf att det införskaffade megasquirtet samt en liten stressfläkt skall monteras på wasserboxern.....

164 Senaste redigerad av olle (2014-10-25 13:13:53)

Det här med megasquirt har jag funderat en del på.
Hur besvärligt är det egentligen?
Måste man vara datasnille eller?
Mycket tacksam för input.

165

Det beror på om du vill bygga själv (lite småpilligt och man bör vara van att löda elektronik) eller köpa färdigt. Det är ju några givare + spridare som ska kopplas, soppaledningar som ska dras, pump, tryckregulator, osv. Tuningprogrammet (TunerStudio från http://tunerstudio.com/index.php/tuner-studio) är numera riktigt kompetent (i fullversionen) och det kan skapa en riktigt hyfsad VE-tabell har jag förstått (har inte kommit dit än  ICQ/af ). Men fråga på du, så försöker vi svara efter bästa förmåga  ICQ/ag

166 Senaste redigerad av olle (2014-10-25 20:38:51)

Jag har ett K-jetronic från SAAB Turbo liggande, uttag för 6 cylindrar men bara 4 används, det är ju typ CI (continious injection) så det går att använda även på 4-cylindrigt annars är det från början avsett för 6 burkar.
Samma sprut har använts på bla. Porsche 3,0 SC, 188 hk om jag inte missminner mig, när det var monterat i Saaben var det bara 145 hk.
Jag tror jag ska börja med det så får vi se om jag får till det.
Det kommer givetvis inte att kunna gå att få till så precis inställning som med moderna spridare, megasquirt etc.
Men jag vill prova vara lite annorlunda, både för att det är kul att prova andra vägar och för att det inte ska kosta för mycket.
Och sen är jag nog FÖR gammal för att börja pilla med datorer! ))  (men funkar inte det här så ska jag förbanne mig försöka))
Målsättningen är att kunna krama ur 2-liters boxern cirka 200 hk med turbo och intercooler från Saab Aero. (230hk/2,3 liter.)
Men det där är planer....))) och planer håller inte alltid måttet..)))
Men skulle det gå att få till så ska väl anksaten flyga (om även lågt) sen..)))
Lång, lång väg dit.. många problem som ska lösas, nedställning av tändning när turbon laddar, bränsletryck någorlunda linjärt med turbotryck,
portning av toppar, eller kanske bättre säga lite "finputsning", ta ner kolvar ytterligare lite, hålla oljetempen inom rimliga gränser, se till så att oljepumpen har nåt att suga om/när anksaten får för sig att göra omvänd loop, konstruera vettiga insug, etc. etc. och viktigast: se till att bottendelen är OK.))))
Men det där ska påbörjas närmare jul, nu har jag helt enkelt inte tid..

167 Senaste redigerad av Stefan F (2014-10-25 21:58:36)

Mmm... K-Jetronic... Det är ett ganska utrymmeskrävande sprut och det är inte helt trivialt att få till luftkanalen mellan bränslehuvudet och spjällhuset. Det är dessutom hyggligt svårt att anpassa det till något annat än det som det ursprungligen var tänkt för. Du kan fråga "Svwerker" här på forumet, han hade K-Jetronic ett tag. Därmed inte sagt att det inte går, men ett programmerbart sprut är förmodligen betydligt enklare att anpassa. Dessutom kan t.ex. MegaSquirt även styra tändningen och det finns inställningar för överladdning/turbo.

168 Senaste redigerad av Svwerker (2014-10-26 00:45:55)

Ja nu när man lärt sig K-Jetronic så kommer jag aldrig mer att använda det. Ungefär 100 gånger enklare och mer effekt med förgasare är min slutsats.
Att ändra bränslekurva med spackel och svarv är inte riktigt min melodi.
Man kan inte bara ta plugga två spridare om hela systemet är designat för sex cylindrar och använda det på en fyrcylindrig, då får motorn 1/3 för lite soppa.
Ska man bara ha ut 100 hk/liter skulle jag satsa på en sugmotor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

169

Det här börjar bli riktigt intressant.
Bra tips.
Jag får suga på karamellen ett tag.
Vill gärna ha turbo.. får tänka till lite.. kombinationen förgasare och turbo tycker jag INTE om..
Ja vi får se, tips tas emot tacksamt, både jag och ankan är novis på det här...

170

K-Jetronic är ett bra budgetsystem MEN har inte den flexibilitet som behövs för att applicera det på en annan motor.

Mitt första försök var en 1835 med turbo och där sköt jag kolvar och cylindrar på löpande band. Det var ett system från en Audi femma och en intercooler på det.
Nästa var oxå det en 1835 men en sugis. Det systemet var ett hopplock av grejer där det huvudsakliga kom från en 142'a, spjällhuset kom från SAAB. Där gick det bättre men efter en sommar med diverse strul så blev motorn av olika anledningar stående ett tag, vid nästa uppstart så tvättades motorn invändigt med soppa och jag ruttnade fullständigt och köpte IDA48. Resultatet var överraskande bra från dag ett och om jag inte minns fel så förbättrades sluthastigheten från runt 120 med K-Jet till 144 med IDA. 25 hk är mycket effekt som hittades på i princip samma motor.

Ali G

171

Det låter som du har en hel del erfarenhet från K-Jetronic...))
Bra!
Det är dumt att upprepa misstag, det är det som är så bra med det här forumet, man får en massa input och kanske slipper göra ALLA misstag själv.
Känner mig mycket mer osäker K-Jetronic eller ej nu.
Kanske bättre att ge sig på ett annat sprut.
Som sagt, får suga på karamellen ett tag....

172

som sagt. om du inte vill pilla en massa så är en duglig sugmotor the way to go. själv är jag lite för teknik-kåt för att tycka att något annat än att ha laptop inkopplat till bubblan är lite lite mesigare ICQ/ab

om du är villig att göra en hel del fabrikation själv är turbo och insprut svårslaget när det gäller hk per krona. man måste inte självklart köra på ett megasquirt tillexempel utan har sett exempel på tex saab´s trionic 5 motorstyrsystem monteras på bubbla. man får då fabriks-stabil hårdvara som är fullt mappbar med rätt tillbehör.....

173

Jag vill gärna ha turbo.
Jag frågade den fula ankungen och svaret var ett rungande ja, turbo ska det vara...))
Anksaten vill ju mäta sig med svanarna så klart..))
Jag får bygga själva motorn klar, och under tiden får jag samla kunskap om vilket alternativ som blir bäst.
Jag får ju mycket goda råd av er andra, något som jag verkligen uppskattar.
Saken är den: jag har ju fyra söner, en av dom lyckades krocka min gamla 9-5 AERO.
Det var faktiskt inte hans fel.
Fick kontant betalt av försäkringsbolaget för att reparera själv..
Innan jag hann reparera skadan så körde son nummer 2 rakt i en 90 graders böj, flög över en hög stenhård snö/is kant, spoilers och annat löst krafs flög all världens väg, då gav jag upp. ))
Hade inte mage att ringa försäkringsbolaget en gång till..)))
AERO,n har nu stått i ett år drygt, men mekaniken är helt OK i den, där finns både turbo, intercooler, spridare. etc. etc..
Tror till och med man kan hitta ett triggerhjul inuti spisen.
Tänkte den skulle bli donator på "hårdvaran", kanske den kan bli donator på mjukvaran också..??
Vi får se..
Som sagt alla möjliga tips mottages tacksamt!

174

Precis som Mr. Riseabove säger, visst finns det alternativ till MegaSquirt. Saabs Trionic som han nämner finns ju faktiskt i en 1303:a, kolla in bygget på:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259181

175

När jag började med turbo för en massa år sen använde jag ett D-jetronic från en Opel 2l på min B21a med turbo. Det funkade att ladda upp till 0,4bar.
Sen blev det Megasquirt en massa år innan jag bytte upp mig till Autronic SM4.

Ska man köra sprut och inte kan/vill lära sig hur det funkar så ska man köpa något som man kan få hjälp med av någon i närheten.

Fränast idag är väl Maxxecu som är svenskt. Svensk manual och även programmet är på svenska.
Menyer man inte använder försvinner så man inte råkar gå in på fel ställen och ändra.
Det har bredbandslambdastyrning direkt i så bara en sond behövs. 8 st EGT(avgastemp) kan kopplas in direkt.